Łódzkie MPK zamierza zmodernizować w tym roku dziewięć niskopodłogowych wagonów tramwajowych. Nie będzie już natomiast przebudów pojazdów serii 805Na – z jednym wyjątkiem. Na bazie takiego tramwaju miejski przewoźnik zbuduje pług odśnieżny.
Najważniejszą zmianą w parku taborowym MPK-Łódź w 2020 r. była kontynuacja dostaw wagonów typu NF6D sprowadzanych jako używane z niemieckiego Bochum. Pozwoliło to na znaczne zwiększenie udziału tramwajów niskopodłogowych, a tym samym poprawiło dostępność komunikacji miejskiej. W 2021 r. przewoźnik nie spodziewa się dostaw ani pojazdów fabrycznie nowych, ani używanych. Nie oznacza to jednak, że w parku miejskiej spółki nie zajdą istotne zmiany.
Kolejne 805Na do kasacji – Planowane są kasacje taboru i będą dotyczyć głównie wagonów 805Na oraz, jednostkowo, Duewag – mówi Piotr Wasiak z Działu Promocji Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego – Łódź. Proces ten już się rozpoczął, bo kilka dni temu
przewoźnik wycofał z ruchu ostatnie dwa egzemplarze modelu GT6 przejęte w 2012 r. od likwidowanego przedsiębiorstwa Tramwaje Podmiejskie. Oba te pojazdy miały 57 lat.
MPK będzie chciało sprzedać wycofywane wozy. – Kasacje polegające na fizycznej likwidacji (pocięciu) tramwajów są rzadkością – poinformował nas przedstawiciel spółki. Należy się jednak spodziewać, że w znacznej większości wagony te będą trafiać do firm zajmujących się złomowaniem i nigdy już nie trafią do ruchu.
Modernizacje wagonów niskopodłogowych Miejskie przedsiębiorstwo ma też dość szerokie plany modernizacyjne. Kontynuowany ma być proces kompleksowych napraw wagonów Cityrunner dostarczonych w 2002 r. W dziewiętnastym roku eksploatacji taką przebudowę przejść mają trzy egzemplarze. Rozpoczyna się natomiast modernizacja ściąganych w ostatnich latach NF6D, w których dotychczas przeprowadzane były głównie prace umożliwiające ich wykorzystywanie na łódzkiej sieci, a nie unowocześniające te przeszło dwudziestoletnie pojazdy. Zakłady remontowe MPK mają do końca grudnia oddać pięć sztuk niemieckich wagonów.
Zmodernizowany ma być także jeden wagon 122N z 2008 r. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami nie będzie natomiast kontynuowany proces modernizacji tramwajów 805Na. – Planowana jest jednak budowa pługu odśnieżnego na bazie takiego wagonu – informuje Piotr Wasiak.