Zawieszone niemal całkowicie połączenie z Łodzi-Widzewa do Łodzi-Chojen przez odtworzone po wieloletniej przerwie przystanki na łódzkim Olechowie powróciło do rozkładu jazdy. ŁKA zaproponowała podróżnym dość atrakcyjny grafik połączeń zakładający m.in. bezpośrednią obsługę niektórych relacji pozamiejskich. Kursy uruchomione są z myślą o pracownikach znajdujących zatrudnienie w olechowskiej strefie przemysłowej.
Po pięciu miesiącach przerwy Łódzka Kolej Aglomeracyjna powróciła do obsługi uruchomionej w grudniu zeszłego roku trasy z Łodzi-Chojen do Łodzi-Widzewa przez towarową stację Olechów, na terenie której odtworzone zostały trzy przystanki osobowe. Organizator połączeń, Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego, tłumaczył niedawno, że
wstrzymanie kursów podyktowane było trudnościami w opracowaniu rozkładu jazdy. Dziś ŁKA wskazuje inne przyczyny niemal półrocznego odwołania znakomitej większości kursów.
Bezpośrednie połączenia m.in. do Pabianic – Latem ze względu na ograniczenia spowodowane COVID-19 i sezon urlopowy kursował tam jeden pociąg naszej spółki – mówi Jonanna Osińska, rzecznik prasowy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej (w początkowym okresie pandemii przewoźnik nie uruchamiał nawet owego pojedynczego kursu). Od minionego poniedziałku olechowskie przystanki obsługuje natomiast 18 pociągów (dziewięć par). Liczba kursów jest więc porównywalna z tą sprzed wprowadzenia pierwszych cięć.
Rozkład jazdy istotnie różni się od tego obowiązującego od grudnia do marca. Pierwotnie znakomita większość pociągów miała charakter wewnątrzmiejski i kursowała w relacji z Chojen na Widzew lub do Łodzi Fabrycznej. – Obecnie 8 z 18 połączeń ŁKA [4 z 9 par] stanowią pociągi bezpośrednie do i z Sieradza przz Pabianice i Zduńską Wolę – powiedziała przedstawicielka przewoźnika. Kursują one przez Łódź Kaliską, gdzie ma miejsce zmiana czoła. Wymusza to oczywiście postój, choć należy zaznaczyć, że jest on wyjątkowo krótki – nawet sześciominutowy.
Czy uda się już utrzymać stabilność oferty? – Pozostałe kursy wykonywane są w relacji Łódź Fabryczna – Łódź-Widzew – Łódź-Chojny – usłyszeliśmy od Joanny Osińskiej. Zaznacza ona, że przewoźnik zapewnia dojazd do olechowskich zakładów pracujących w systemie trzyzmianowym, a także połączenie dla pracowników biurowych pracujących od 7:00 do 15:00. W niektórych godzinach zaplanowano dogodne przesiadki w stronę Zgierza i Koluszek.
Mimo przygotowania dobrej oferty przed ŁKA stoi obecnie trudne zadanie odbudowania nadwątlonego długim okresem przerwy zaufania do kolei jako do pewnego środka transportu ułatwiającego codzienne dojazdy do pracy. Jednym z elementów koniecznych do osiągnięcia tego celu jest z pewnością utrzymanie stabilnego kształtu rozkładu jazdy. Uruchomienie bezpośrednich pociągów z Sieradza może być przy tym impulsem do zatrudnienia w łódzkich firmach osób mieszkających w miejscowościach położonych wzdłuż linii kolejowej nr 14. Czy za kilka miesięcy, zwłaszcza w sytuacji ewentualnego pogorszenia się sytuacji epidemicznej, nie będą oni musieli jednak poszukiwać nowego sposobu dojazdu na Olechów? Na razie pytanie to musi pozostać otwarte.