Łódzka komunikacja nocna będzie funcjonować po sześciu latach przerwy z częstotliwością półgodzinną – zapowiada Urząd Miasta Łodzi. Powstanie także ósma linia układu autobusowego. Skrócone zostaną natomiast trzy trasy biegnące na obszary peryferyjne.
Rzadko poruszanym aspektem wejścia w życie
nowej siatki komunikacyjnej Łodzi są zmiany zaplanowane w zakresie linii nocnych. W ramach dużej remarszrutyzacji niemal wszystkich połączeń, która obejmie przede wszystkim komunikację dzienną, zostanie wprowadzona także stosunkowo niewielka korekta tras linii oznaczonych symbolami od N1 do N7. Na mapie pojawi się także nowe połączenie N8.
Dobra częstotliwość nie tylko w weekendyNajważniejszą zmianą w stosunku do stanu obecnego będzie jednak bez wątpienia przywrócenie półgodzinnej częstotliwości kursowania wszystkich połączeń we wszystkie dni tygodnia. Odwróci to bardzo duże cięcia wprowadzone w listopadzie 2011 r., kiedy miasto rozrzedziło rozkład jazdy, likwidując co drugi kurs każdej linii, tłumacząc to niską frekwencją i koniecznością wprowadzenia oszczędności budżetowych. Częstotliwość półgodzinną utrzymano tylko w noce z piątku na sobotę i z soboty na niedzielę.
– W nowej siatce połączeń autobusy nocne kursować będą przez cały tydzień co 30 minut, zaczynając od godz. 23:00 [o pół godziny później niż obecnie] – potwierdza Tomasz Andrzejewski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi. – Dodatkowo pojawi się również nowa nocna linia autobusowa N8, która połączy osiedle Dąbrowa ze strefą przystanków autobusów nocnych. Dojedzie także na do tej pory nieobsługiwane komunikacją nocną ulice Felińskiego, Tatrzańską oraz Księzy Młyn – dodaje.
Pojawią się także istotne ograniczeniaN8 będzie pierwszą linią autobusowej komunikacji nocnej uruchomioną od 2005 r., kiedy stworzony został układ siedmiu nowych tras zastępujących linie 151-158. Warto zaznaczyć, że nowe połączenie będzie też pierwszym, które rozpocznie bieg na węźle przesiadkowym w ścisłym centrum miasta – wszystkie pozostałe jedynie przezeń przejeżdżają. Nowy układ przewiduje także szereg niewielkich zmian przebiegu istniejących dziś linii mających zapewnić obsługę dodatkowych ulic (np. południowego odcinka Piotrkowskiej).
Są jednak także zmiany niekorzystne dla pasażerów, zwłaszcza dotyczące komunikacji podmiejskiej i na przedmieścia. N1 przestanie dojeżdżać do podłódzkiego Andrespola, a N6 do peryferyjnego Imielnika Nowego. Autobusy nocne znikną także z przyłączonej do Łodzi w 1988 r. Nowosolnej. Miasto tłumaczy te cięcia niewielkim zainteresowaniem podróżnych. Bez zmian kursować będą natomiast N1 do Aleksandrowa Łódzkiego, N4 do Pabianic i
tramwajowe N9 do Konstantynowa Łódzkiego.