Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Łódź: Linia tramwajowa na Olechów - znamy szczegóły

Dalej Wstecz
Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2014-08-06 12:42
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Łódź: Linia tramwajowa na Olechów - znamy szczegóły
fot. Aktron, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
8 przystanków, w tym dwa zintegrowane, będzie liczyła nowo budowana linia tramwajowa od ul. Augustów do pętli przy zakładach Della na Olechowie. Nie wiadomo na razie, jak po zakończeniu inwestycji będzie wyglądał układ obsługujących osiedla Olechów i Janów linii tramwajowych i autobusowych. Pewne jest jedynie wydłużenie do Della linii 10.

Nowy odcinek obsłuży osiedle zamieszkane na stałe przez ok. 20 tysięcy osób. Będzie liczył ok. 4 km długości. Zaplanowano na nim 8 przystanków: Rokicińska - Janowska, Hetmańska - Rokicińska (zintegrowany z obecną pętlą autobusową Janów), Zagłoby, Kołodzieja, Zakładowa, Odnowiciela, Aleja Ofiar Terroryzmu 11 Września oraz Dell, również zintegrowany z pętlą autobusową. W porównaniu z siecią obecnych przystanków autobusowych tramwaj będzie zatrzymywał się rzadziej przy Rokicińskiej (ubędzie przystanek Rokicińska 144) i przy Hetmańskiej (zabraknie przystanku przy Juranda ze Spychowa). Być może jednak oba punkty będą nadal obsługiwane przez autobusy.

Wzdłuż Rokicińskiej linia będzie przebiegała w pasie dzielącym jezdnie, a po skręcie w Hetmańską - po jej wschodniej stronie. Większość powstałych od lat 80. do chwili obecnej bloków mieszkalnych stoi tymczasem na zachód od ulicy, nieraz w znacznej odległości. - Torowisko po stronie wschodniej zostało zaplanowane na przełomie 2011/2012. Na tę decyzję wpływ miał fakt, że także po tej stronie zaczyna powstawać duże osiedle. Poza tym chodziło o zintegrowany przystanek z wykorzystaniem obecnej pętli Janów, leżącej właśnie po stronie wschodniej - tłumaczy naczelnik Wydziału Projektów Kluczowych ZDiT Sławomir Mikołajczyk. Ponadto przejście na drugą stronę lub przesunięcie jezdni byłoby konieczne w okolicach skrzyżowania z Zakładową, gdzie budynki mieszkalne stoją znacznie bliżej ulicy.

Modyfikacje czekają także infrastrukturę przeznaczoną dla pieszych. - Na ul. Hetmańskiej zostaną wykonane tzw. azyle bezpieczeństwa (rodzaj wysepki, wyniesienie na osi jezdni) dla pieszych wraz z nowym oznakowaniem poziomym, a także przejazdy rowerowe i przejścia dla pieszych. Na al. Ofiar Terroryzmu powstanie nowe przejście, umożliwiające dotarcie od fabryki Della na północną stronę osiedla - wylicza przedstawiciel ZDiT.

Nie wiadomo jeszcze, jakie linie tramwajowe pojadą nową trasą. - Z pewnością będzie to 10, zastanawiamy się nad 3. W momencie wprowadzenia linii tramwajowej będziemy analizować potrzeby transportowe - informuje urzędnik. Może to zapowiadać zbyt niską częstotliwość i niedostosowaną do oczekiwań siatkę połączeń w pierwszym okresie funkcjonowania linii, co odbije się niekorzystnie na jej popularności wśród mieszkańców. Natomiast zapowiedź możliwego skierowania na Olechów "trójki" jest zaskakująca: linia ta połączyłaby osiedle z rejonem ul. Przybyszewskiego, tyle, że okrężną drogą przez Rokicińską. Tymczasem istniejące już linie autobusowe 55, 55A, 82, 82A i 96 zapewniają dobrą komunikację w tej relacji w linii prostej. Wydaje się, że bardziej celowe byłoby przedłużenie linii 9/9A, zapewniającej skomunikowanie ze skrzyżowaniem al. Kościuszki - Zielona (ścisłe śródmieście i epicentrum zainteresowania pasażerów) oraz Konstantynowem Łódzkim. Docelowy kształt układu linii autobusowych nie jest jeszcze znany.

Na razie trwają prace przygotowawcze, polegające na demontażu sieci trakcyjnej i torowiska między ul. Kilińskiego a Augustów. W niektórych miejscach pracownicy firmy Mosty Infrastruktura wykonują korytowanie pod nowe torowisko i usuwają też kolizje m. in. na skrzyżowaniu Rokicińskiej i Hetmańskiej. Całość inwestycji zakończy się 31 X 2015 r. Koszt budowy nowego torowiska na odcinku olechowskim to ok. 30 mln zł.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Łódź: Tramwajowa z tramwajem. Niedługo przetargi

Przestrzeń

Łódź: Tramwajowa z tramwajem. Niedługo przetargi

Roman Czubiński 14 sierpnia 2014

Toruń: Dwie nowe linie tramwajowe do 2020 r.

Przestrzeń

Toruń: Dwie nowe linie tramwajowe do 2020 r.

Paweł Rydzyński 29 lipca 2014

Pesa i Solaris rywalizują o łódzkie tramwaje

Prawo & Finanse

Pesa i Solaris rywalizują o łódzkie tramwaje

Witold Urbanowicz 28 lipca 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5