Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Łódź likwiduje jeden buspas i planuje dwa kolejne

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2020-11-04 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Łódź likwiduje jeden buspas i planuje dwa kolejne
fot. Kasper FiszerAutobus w Łodzi
Łódzki Zarząd Dróg i Transportu zapowiada wytyczenie dwóch nowych buspasów. Mają one usprawnić ruch autobusów w ścisłym centrum miasta oraz w rejonie skrzyżowania ulic Zielonej i Legionów. Jednocześnie zlikwidowany został wydzielony zaledwie kilka tygodni wcześniej buspas na Palki. Nie przyspieszył on istotnie ruchu autobusowego, za to w opinii magistratu zauważalnie utrudnił życie kierowcom innych samochodów.

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami w ostatnich tygodniach na łódzkich ulicach miasto wytyczyło stosunkowo dużo nowych pasów wydzielonych dla pojazdów komunikacji miejskiej (tzw. buspasów i trampasów). W opinii samorządu pomaga to w utrzymaniu punktualności kursów. – Łącznie to prawie 5 km ułatwień dla transportu zbiorowego – mówi Tomasz Andrzejewski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi.

Znaczące usprawnienia na osiedlu Teofilów na Bałutach

Zapewnia on, że wszystkie lokalizacje zostały wytypowane na podstawie dokładnych analiz rozkładów jazdy. – Buspasy wytyczyliśmy tam, gdzie powstawały największe opóźnienia – tłumaczy. Przekonuje, że gdyby zrezygnować z separacji ruchu, konieczne byłoby wydłużenie rozkładowych czasów przejazdu szeregu linii, a to wiązałoby się z wystawianiem dodatkowych pojazdów w celu utrzymania tej samej częstotliwości. To z kolei podniosłoby koszty funkcjonowania komunikacji miejskiej. – Dlatego tak ważna jest dla nas każda minuta – stwierdza nasz rozmówca.

Samorząd przekonuje, że po wyznaczeniu buspasów dokonał ponownej analizy korzyści i strat, biorąc w niej pod uwagę także skutki dla innych uczestników ruchu, a wnioski z badań potwierdziły zasadność większości podjętych decyzji. Najkorzystniejszy okazał się bilans zmian na al. Unii Lubelskiej i na ul. Traktorowej. – Autobusy zyskały w każdej z tych lokalizacji do trzech minut na kursie – wskazuje nasz rozmówca, dodając, że kierowcy pozostałych pojazdów nie odczukli znaczącego pogorszenia płynności ruchu. Miasto nie zmniejszyło bowiem liczby pasów, z których mogą korzystać wszyscy kierujący, a zmieniło szerokość istniejących wcześniej pasów, wygospodarowując miejsce na buspas.

Nie wszystkie pomysły sprawdziły się w praktyce

– W przypadku buspasa na al. Palki możemy natomiast powiedzieć, że korzyści dla autobusów nie były współmierne do strat kierowców. Podjęliśmy więc decyzję o przywróceniu wcześniejszej organizacji ruchu i likwidacji buspasa pomiędzy ulicami Telefoniczną a Źródłową – usłyszeliśmy od przedstawiciela magistratu. Autobusy jechały tam szybciej średnio o pół minuty. Wydłużenie czasu przejazdu samochodem osobowym było zaś według rzecznika ZDiT większe.

Poza wspomnianymi buspasami na Traktorowej i al. Unii wytyczony został także pas autobusowy na Aleksandrowskiej pomiędzy Traktorową a Bielicową (to ważna arteria łącząca Aleksandrów Łódzki i osiedle Teofilów z centrum). Autobusy mogą też skręcać z osobnego pasa z Aleksandrowskiej w Traktorową w kierunku Rojnej. Dodatkowo na kilku odcinkach z niewydzielonym torowiskiem tramwajowym zostało ono oznaczone jako powierzchnia wyłączona z ruchu samochodowego. Wkrótce pojawić mają się dwa kolejne buspasy: na Tuwima pomiędzy Sienkiewicza a Piotrkowską w ścisłym centrum miasta (trwają tam prace drogowe) i na ul. Legionów przed ul. Kasprzaka. Po jego wydzieleniu zmienią się trasy autobusów linii 74 i 83. – Ominą one zakorkowany lewoskręt z Zielonej w Legionów – zapowiada Tomasz Andrzejewski.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5