Łódzki Zarząd Dróg i Transportu zapowiada wytyczenie dwóch nowych buspasów. Mają one usprawnić ruch autobusów w ścisłym centrum miasta oraz w rejonie skrzyżowania ulic Zielonej i Legionów. Jednocześnie zlikwidowany został wydzielony zaledwie kilka tygodni wcześniej buspas na Palki. Nie przyspieszył on istotnie ruchu autobusowego, za to w opinii magistratu zauważalnie utrudnił życie kierowcom innych samochodów.
Zgodnie z
wcześniejszymi zapowiedziami w ostatnich tygodniach na łódzkich ulicach miasto wytyczyło stosunkowo dużo nowych pasów wydzielonych dla pojazdów komunikacji miejskiej (tzw. buspasów i trampasów). W opinii samorządu pomaga to w utrzymaniu punktualności kursów. – Łącznie to prawie 5 km ułatwień dla transportu zbiorowego – mówi Tomasz Andrzejewski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi.
Znaczące usprawnienia na osiedlu Teofilów na Bałutach Zapewnia on, że wszystkie lokalizacje zostały wytypowane na podstawie dokładnych analiz rozkładów jazdy. – Buspasy wytyczyliśmy tam, gdzie powstawały największe opóźnienia – tłumaczy. Przekonuje, że gdyby zrezygnować z separacji ruchu, konieczne byłoby wydłużenie rozkładowych czasów przejazdu szeregu linii, a to wiązałoby się z wystawianiem dodatkowych pojazdów w celu utrzymania tej samej częstotliwości. To z kolei podniosłoby koszty funkcjonowania komunikacji miejskiej. – Dlatego tak ważna jest dla nas każda minuta – stwierdza nasz rozmówca.
Samorząd przekonuje, że po wyznaczeniu buspasów dokonał ponownej analizy korzyści i strat, biorąc w niej pod uwagę także skutki dla innych uczestników ruchu, a wnioski z badań potwierdziły zasadność większości podjętych decyzji. Najkorzystniejszy okazał się bilans zmian na al. Unii Lubelskiej i na ul. Traktorowej. – Autobusy zyskały w każdej z tych lokalizacji do trzech minut na kursie – wskazuje nasz rozmówca, dodając, że kierowcy pozostałych pojazdów nie odczukli znaczącego pogorszenia płynności ruchu. Miasto nie zmniejszyło bowiem liczby pasów, z których mogą korzystać wszyscy kierujący, a zmieniło szerokość istniejących wcześniej pasów, wygospodarowując miejsce na buspas.
Nie wszystkie pomysły sprawdziły się w praktyce – W przypadku buspasa na al. Palki możemy natomiast powiedzieć, że korzyści dla autobusów nie były współmierne do strat kierowców. Podjęliśmy więc decyzję o przywróceniu wcześniejszej organizacji ruchu i likwidacji buspasa pomiędzy ulicami Telefoniczną a Źródłową – usłyszeliśmy od przedstawiciela magistratu. Autobusy jechały tam szybciej średnio o pół minuty. Wydłużenie czasu przejazdu samochodem osobowym było zaś według rzecznika ZDiT większe.
Poza wspomnianymi buspasami na Traktorowej i al. Unii wytyczony został także pas autobusowy na Aleksandrowskiej pomiędzy Traktorową a Bielicową (to ważna arteria łącząca Aleksandrów Łódzki i osiedle Teofilów z centrum). Autobusy mogą też skręcać z osobnego pasa z Aleksandrowskiej w Traktorową w kierunku Rojnej. Dodatkowo na kilku odcinkach z niewydzielonym torowiskiem tramwajowym zostało ono oznaczone jako powierzchnia wyłączona z ruchu samochodowego. Wkrótce pojawić mają się dwa kolejne buspasy: na Tuwima pomiędzy Sienkiewicza a Piotrkowską w ścisłym centrum miasta (trwają tam prace drogowe) i na ul. Legionów przed ul. Kasprzaka. Po jego wydzieleniu zmienią się trasy autobusów linii 74 i 83. – Ominą one zakorkowany lewoskręt z Zielonej w Legionów – zapowiada Tomasz Andrzejewski.