Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódź kupuje 30 nowych tramwajów. Co najmniej 80% niskiej podłogi

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2019-07-29 09:53
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Łódź kupuje 30 nowych tramwajów. Co najmniej 80% niskiej podłogi
fot. MJ
Zarząd Inwestycji Miejskich zgodnie z zapowiedziami ogłosił przetarg na dostawy 30 nowych pięcioczłonowych tramwajów z co najmniej 80% niskiej podłogi. Realizacja zamówienia potrwać ma do końca września 2022 r.

Przedmiotem przetargu jest zakup 30 fabrycznie nowych tramwajów, posiadających co najmniej 80% niskiej podłogi. Wykonawca musi też dostarczyć pakiet eksploatacyjno-naprawczy, specjalistyczne wyposażenie obsługowe. 

Niska podłoga między skrajnymi drzwiami 

Wymagany jest tramwaj pięcioczłonowy o długości w zakresie 28-33 m i szerokości 2,4 m. Tramwaj musi być – w części pomiędzy pierwszymi a ostatnimi drzwiami, łącznie ze strefami drzwiowymi – niskopodłogowy (to jest o maks. wysokości podłogi 350 mm w strefie wejść, 480 mm w strefie nad wózkami i 375 mm w pozostałych strefach). Na obu końcach wagonu, nad wózkami napędnymi, dopuszczona jest podłoga na wysokości większej niż 480 mm nad główką szyny – ze stopniem / stopniami o wysokości do 220 mm. Liczba drzwi musi być dostosowana do dopuszczalnej liczby miejsc w tramwaju, przy czym wymagane jest co najmniej pięć otworów drzwiowych o szerokości min. 1300 mm. Drzwi mają być odskokowo-przesuwne.

Wagon musi być przystosowany do przewozu minimum 200 pasażerów (przy pięciu osobach stojących na m2), w tym 60 na miejscach siedzących. Przewidziano wentylację, ogrzewanie i klimatyzację. Okna przedziału pasażerskiego muszą być umieszczone w jednej linii i posiadać przesuną (otwieraną) część, zajmującą 40-50% powierzchni, którą motorniczy może blokować z poziomu kabiny. Poręcze muszą być wykonane ze stali nierdzewnej. Założono, że poręcze pionowe będą wyposażone w system oświetlenia(np. diody LED) dla osób z dysfunkcjami wzroku.

Przy pierwszych drzwiach tramwaj musi posiadać rozkładaną ręcznie platformę dla osoby niepełnosprawnej. W tramwaju musi znajdować się wolna powierzchnia przeznaczona do przewożenia rowerów w pozycji poziomej. Stanowisko to powinno być wyposażone w odpowiednie urządzenia zapewniające unieruchomienie rowerów i powinno się znajdować w pobliżu przedostatnich lub ostatnich drzwi tramwaju.

Tramwaj ma być przystosowany do prędkości maksymalnej 70 km/h oraz pokonywana wzniesień o nachyleniu 5%. Układ jezdny ma składać się z czterech wózków pod I, II, IV i V członem. Pierwszy i ostatni wózek muszą być w pełni skrętne. Ponadto co najmniej skrajne wózki mają być napędne. Naciski poszczególnych osi wagonu na tor nie mogą przekroczyć wartości 100 kN. Poziom hałasu zewnętrznego określono na maks. 75 dB. Tramwaj musi być wyposażony w dodatkowy pulpit sterujący w tylnej części. Ponadto przewidziano układ baterii, umożliwiający przejazd tramwaju bez zasilania z sieci na odcinku min. 150 m.

Tramwaj z określoną niezawodnością

Zamawiający wymaga też określonych poziomów niezawodności. W pierwszym okresie obliczeniowym – po dostawie sześciu tramwajów – to maksymalnie cztery defekty na 10 tys. km, a w kolejnym wartość ta ma nie przekraczać jednego defektu na 10 tys. km. Ponadto wskaźnik gotowości technicznej dobowy określono na więcej niż 85%, a miesięczny – powyżej 93%.

Każdy pojazd będzie objęty 36-miesięczną gwarancją. W przypadku powłok lakierniczych przewidziano 72 miesięcy gwarancji, a perforacji korozyjnej dla całej struktury nadwozia, blach poszycia zewnętrznego i poszycia dachu oraz gwarancji na trwałość konstrukcji szkieletu nadwozia wymagane jest 120 miesięcy gwarancji. Zakup jest częścią projektu unijnego, dlatego też przetarg organizuje Zarząd Inwestycji Miejskich.

Dostawy w 2022 r.

Termin składania ofert mija 29 sierpnia. Startować mogą firmy, które w ostatnich trzech latach dostarczyły bądź realizują wciąż dostawy co najmniej 15 sztuk fabrycznie nowych, z udziałem minimum 70 % niskiej podłogi, wagonów tramwajowych o długości minimalnej 28 m, z napędem energoelektronicznym prądu przemiennego, w ramach jednego kontraktu lub kilku kontraktów. O wyborze decydują cena (60%), parametry techniczo-użytkowe (15%) oraz funkcjonalność wagonu i rozwiązania techniczne (25%). W parametrach techniczno-użytkowych decydować będą stosunek masy do długości oraz szerokość przejścia (min. 600 mm). W kryterium funkcjonalności i rozwiązań technbicznych pod uwagę brane będą zastosowanie wózków (zespołów jezdnych) z elementami podatnymi, umożliwiającymi lepszą współpracę kół z torowiskiem zużytym, o znacznej różnicy poziomów szyn (tzw. rama elastyczna), zastosowanie osi sztywnych (we wszystkich wózkach), zastosowanie wszystkich czterech wózków napędowych, wyposażonych w identyczne podzespoły i w pełni zamiennych między sobą, a także zastosowanie siedzeń pasażerskich (co najmniej korpus włącznie z uchwytem nad oparciem siedziska) wykonanych jest z materiałów zawierających nanocząsteczki zdolne likwidować lub powstrzymywać wzrost i namnażanie się mikroorganizmów (antybakteryjne).

Pierwszy pojazd ma zostać dostarczony po 1 marca 2022 r., a dostawy mają potrwać do końca września 2022 r. Ostatnie nowe tramwaje – w ramach kontraktu na 12 pojazdów – realizowała Pesa. Dostawy pojazdów z rodziny Swingów zakończyły się w zeszłym roku.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5