Partner serwisu
Przestrzeń

Łódź kupi do 30 nowych tramwajów. Ruszył przetarg

Dalej Wstecz
Data publikacji:
29-04-2024
Ostatnia modyfikacja:
29-04-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Łódź kupi do 30 nowych tramwajów. Ruszył przetarg
fot. UMŁ
MPK-Łódź, zgodnie z zapowiedziami, rozpisało przetarg na dostawy 15 tramwajów niskopodłogowych z możliwością rozszerzenia zamówienia o kolejne 15 wozów. Dostawy nastąpią w ciągu 1,5 roku.

Przedmiotem zamówienia podstawowego jest dostawa 15 nowych tramwajów, które posiadają co najmniej 80% niskiej podłogi. Przewidziano prawo opcji w postaci możliwości zwiększenia zamówienia o kolejne 15 pojazdów. Udział towarów i usług w rynku unijnego, bądź z krajów, z którymi UE ma umowy o równym traktowaniu, musi przekraczać 50%. 

Tramwaje będą jednokierunkowe – z pulpitem sterowniczym do manewrowania z tyłu wagonu. Długość pięcioczłonowego wagonu powinna mieścić się w zakresie 28-33 m, natomiast szerokość nie może przekraczać 2,4 m. Odległość od krawędzi drzwi do krawędzi peronu nie powinna być większa niż 75 mm. Pojemność określono na min. 200 pasażerów (przy normie pięć osób na 1 m2 powierzchni dla pasażerów stojących), w tym 60 na miejscach siedzących. Tramwaj musi być niskopodłogowy w części pomiędzy pierwszymi a ostatnimi drzwiami, łącznie ze strefami drzwiowymi – z maksymalną wysokością podłogi 350 mm w rejonie drzwi, 480 mm nad wózkami i 375 mm w pozostałych strefach. Skrajne części nad wózkami napędowymi mogą być wysokopodłogowe, ze stopniami. Wymagane jest min. pięć par podwójnych drzwi o szerokości 1300 mm – zamawiający oczekuje drzwi odskokowo-przesuwnych.

Zgodnie ze specyfikacją każdy pojazd musi posiadać cztery wózki, z czego co najmniej dwa wózki (pierwszy i ostatni) napędne. Wózki pod skrajnymi członami wagonu muszą być w pełni skrętne. Wszystkie wózki mają być wyposażone w zestawy kołowe z pełnymi osiami łączącymi oba koła danej osi. Preferowane będzie takie rozwiązanie konstrukcji ram wózków, w których zastosowane zostaną elementy umożliwiające lepszą współpracę kół z torowiskiem zużytym, o znacznej różnicy poziomów szyn (tzw. rama elastyczna). Konstrukcja wagonu powinna być spawana oraz wykonana ze stali o podwyższonej wytrzymałości. Tramwaj musi być wyposażony w system antykolizyjny. Poziom hałasu zewnętrznego określono na max 75 dB, a nacisk poszczególnych osi wagonu na tor nie może przekraczać 100 kN. MPK wymaga, by prędkość maksymalna wynosiła co najmniej 70 km/h, a przyspieszenie do 30 km/h było nie mniejsze niż 1,1 m/s2. Układ sterowania napędem musi umożliwić funkcję jazdy z ograniczoną, zadaną przez kierującego prędkością 10, 20, 30 km/h. Układ akumulatorów ma umożliwiać przejechanie min. 150 m bez zasilania z sieci trakcyjnej.

Szerokość przejścia wewnątrz wagonu na odcinku niskopodłogowym nie może być mniejsza niż 600 mm. Kabina motorniczego ma być wygrodzona. Okna pojazdu mają być umieszczone w jednej linii. Wymagane są okna z częścią przesuwną. Pojazdy będą klimatyzowane. Wymagane są poręcze z systemem oświetlenia (np. diody). Oczekiwane jest co najmniej jedno miejsce do przewozu wózków. Przy pierwszych drzwiach tramwaj musi posiadać rozkładaną ręcznie rampę umożliwiającą wjazd i wyjazd wózków inwalidzkich i dziecięcych. Wymagana jest też wolna przestrzeń do przewozu rowerów w pozycji poziomej – z urządzeniami umożliwiającymi unieruchomienie rowerów. Miejsce to powinno się znajdować w pobliżu przedostatnich lub ostatnich drzwi tramwaju. Wyposażenie obejmuje system wizualnej i akustycznej informacji pasażerskiej z tablicami LED i LCD/OLED, nagłośnieniem i urządzeniami informacyjnymi uruchomianymi pilotem przez niewidomych, biletomaty i kasowniki, monitoring, system automatycznego zliczania pasażerów. Pojazd ma być przystosowany do uruchomieni systemu wnoszenia opłat przy użyciu zbliżeniowych kart płatniczych.

Szczegółowy design zewnętrzny oraz wewnętrzny tramwaju (wraz z układem siedzeń) będzie ostatecznie uzgodniony po podpisaniu umowy. Pierwsze pięć pojazdów ma być dostosowanych do pełnienia roli nauki jazdy – z demontowanym fotelem i pulpitem instruktora. Dostarczone wagony muszą posiadać świadectwo homologacji (dopuszczenia do ruchu). Wykonawca przedstawi świadectwo homologacji najpóźniej na pięć dni przed dostawą pierwszego tramwaju.

Wskaźnik gotowości dobowej wynosić ma 85%, a miesięcznej – 93%. Pierwszy pomiar nastąpi po dostawie sześciu sztuk, a drugi – po dostawie 12 sztuk. W przypadku gdy nie zostanie osiągnięty wskaźnik, wydłużona zostanie gwarancja i naliczona zostanie kara finansowa.

Termin składania ofert mija 29 maja. O zamówienie mogą ubiegać się wykonawcy, którzy posiadają zdolność kredytową lub środki finansowe o minimalnej wartości 25 mln zł. Startować mogą podmioty, które wykażą, że w ciągu ostatnich trzech lat dostarczyły, w ramach jednej dostawy, co najmniej pięć nowych, niskopodłogowych (co najmniej w 70%) wagonów tramwajowych o długości minimalnej 28 m, z napędem energoelektronicznym prądu przemiennego – z przeznaczeniem na rynek unijny, szwajcarski bądź norweski.

O wyborze zdecydują cena (80%), parametry techniczno-użytkowe (10%), funkcjonalność wagonu i rozwiązania techniczne (10%). Pod uwagę brane będą stosunek masy do długości; gwarancja całopojazdowa; gwarancja na nadwozie; zastosowanie wózków (zespołów jezdnych) z elementami podatnymi, umożliwiającymi lepszą współpracę kół z torowiskiem zużytym, o znacznej różnicy poziomów szyn (tzw. rama elastyczna); szerokość przejścia wewnątrz wagonu na odcinku niskopodłogowym
w najwęższym miejscu nie mniejsza niż 600 mm; zastosowanie siedzeń pasażerskich (co najmniej korpus włącznie z uchwytem nad oparciem siedziska) wykonanych jest z materiałów zawierających nanocząsteczki zdolne likwidować lub powstrzymywać wzrost i namnażanie się mikroorganizmów (antybakteryjne).

Na realizację zamówienia przeznaczono 18 miesięcy. Zamawiający zadeklaruje wolę skorzystania z prawa opcji w ciągu 12 miesięcy, licząc od daty zawarcia umowy. Minimalne zamówienie opcjonalne może obejmować nawet jedną sztukę. Termin realizacji dostawy tramwaju w ramach prawa opcji również wynosi 18 miesięcy. MPK zastrzega możliwość unieważnienia przetargu, jeśli środki unijne, o które się spółka będzie ubiegać, nie zostaną przyznane.

Według deklaracji prezesa MPK Łódź specyfikacja nowych wagonów ma być zbliżona do Moderusów Gamma LF 06 AC, z których ostatni został dostarczony przez Modertrans w grudniu ubiegłego roku. Przewoźnik chwali sobie zwłaszcza układ podwozia z wózkami skrętnymi, dzięki którym wagony lepiej współpracują z torowiskiem na łukach. – Układ członów i wózków w Moderusach jest przyszłościowy. W kolejnych zamówieniach będziemy chcieli konfigurować tramwaje w podobny sposób – zapowiadał prezes Zbigniew Papierski w rozmowie z TP już pod koniec 2022 r.

Pierwsze wagony mają wyjechać na linie w 2026 r. Według wyliczeń samorządu po finalizacji dostaw (o ile zostanie zrealizowany zakres rozszerzony) liczba tramwajów niskopodłogowych w MPK – z używanymi włącznie – wzrośnie do 175, co pozwoli wystawiać brygady niskopodłogowe na wszystkich lub prawie wszystkich liniach.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jassy kupują kolejne tureckie tramwaje. Tym razem nie Pesa

Przestrzeń

Łódź zapowiada przetarg na 15+15 nowych tramwajów

Komunikacja

Łódź zapowiada przetarg na 15+15 nowych tramwajów

Roman Czubiński 05 kwietnia 2024

Zobacz również:

Łódź wybrała dostawcę 63 autobusów. W wersji mild hybrid

Komunikacja

Łódź wybrała dostawcę 63 autobusów. W wersji mild hybrid

Witold Urbanowicz 17 kwietnia 2024

Łódź z ofertami na najem 63 autobusów

Komunikacja

Łódź z ofertami na najem 63 autobusów

Witold Urbanowicz 22 marca 2024

MPK-Łódź z przetargiem na najem 63 autobusów

Przestrzeń

MPK-Łódź z przetargiem na najem 63 autobusów

Witold Urbanowicz 16 stycznia 2024

Pozostałe z wątku:

Jassy kupują kolejne tureckie tramwaje. Tym razem nie Pesa

Przestrzeń

Łódź zapowiada przetarg na 15+15 nowych tramwajów

Komunikacja

Łódź zapowiada przetarg na 15+15 nowych tramwajów

Roman Czubiński 05 kwietnia 2024

Zobacz również:

Łódź wybrała dostawcę 63 autobusów. W wersji mild hybrid

Komunikacja

Łódź wybrała dostawcę 63 autobusów. W wersji mild hybrid

Witold Urbanowicz 17 kwietnia 2024

Łódź z ofertami na najem 63 autobusów

Komunikacja

Łódź z ofertami na najem 63 autobusów

Witold Urbanowicz 22 marca 2024

MPK-Łódź z przetargiem na najem 63 autobusów

Przestrzeń

MPK-Łódź z przetargiem na najem 63 autobusów

Witold Urbanowicz 16 stycznia 2024

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5