Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódź: Kremowo-czerwony skład 805Na dla KMST

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2019-08-06 11:45
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Łódź: Kremowo-czerwony skład 805Na dla KMST
fot. Kasper FiszerSkład wagonów 1830+1831
W przyszłym tygodniu skład wagonów 1830+1831 należący do MPK-Łódź ma stać się częścią zbiorów Klubu Miłośników Starych Tramwajów. Od trzynastu lat zestaw pomalowany jest w barwy historyczne. Do niedawna obsługiwał jednak normalne kursy liniowe.

Od niedawna nie jest już wykorzystywany w ruchu liniowym skład wagonów 805Na oznaczonych numerami 1830 i 1831. W 2006 r. został on pomalowany w barwy historyczne, nie miał jednak statusu wozu zabytkowego i przez kolejnych trzynaście lat obsługiwał zwyczajne kursy, pozostając przez większość tego czasu jedynym pojazdem w liniowej flocie łódzkiego MPK w barwach zgodnych ze standardami z lat 80. zeszłego stulecia. Od pozostałych wagonów odróżniały go także detale „z epoki”, m.in. kaseta na tablicę z numerem linii umieszczona pod przednią szybą czy strzałka wskazująca kierunek jazdy na tablicy z nazwami dwóch krańców.

Wagony są już przygotowywane do przekazania Klubowi

Jeszcze niedawno przewidywano, że zestaw ten będzie modernizowany w zakładach remontowych przewoźnika. Tak się jednak nie stanie. – Skład 1830+1831 nie trafił do Zakładu Techniki i nadal stacjonuje w Zajezdni Telefoniczna. Jest on przygotowywany do tego, by przekazać go Klubowi Miłośników Starych Tramwajów – powiedziała nam Agnieszka Magnuszewska, rzecznik prasowy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego – Łódź.

– KMST ma przejąć ten skład w przyszłym tygodniu – dodała nasza rozmówczyni. Choć przedstawicielka spółki nie potwierdziła tego wprost, decyzja o zdjęciu ze stanu MPK wagonów 1830 i 1831 najprawdopodobniej oznaczać będzie zakończenie procesu głębokich modernizacji wagonów typu 805Na. Tym samym zmianie ulega jeden z fundamentów unowocześniania parku tramwajowego miejskiej spółki. Od lat 90. zeszłego stuleia aż do niedawnych dostaw niskopodłogowych tramwajów Pesy (oraz używanych NF6D) generalne remonty były bowiem głównym sposobem walki ze starzeniem się taboru w mieście.

Organizacja społeczna opiekująca się zajezdnią Brus

Rola wagonów generacji 805N w historii łódzkiej komunikacji miejskiej jest trudna do przecenienia. Od momentu wydzielenia strukturalnego spółek podmiejskich w 1993 i 1994 r. do chwili rozpoczęcia dostaw Cityrunnerów w 2002 r. pojazdy z chorzowskiego Konstalu były jedynymi wozami liniowymi MPK. Były one eksploatowane zarówno pojedynczo, jak i w składach – dawniej także trójwagonowych, dziś jedynie pojedynczo lub w dwuskładach.

KMST jest najważniejszą w Łodzi organizacją zajmującą się hostorią komunikacji zbiorowej. Od kilku lat stowarzyszenie opiekuje się dawną zajezdnią Tramwajów Podmiejskich na Brusie, gdzie tworzone jest muzeum transportowe. Przeszkodą w jego rozwoju jest jednak niedawne wyłączenie z eksploatacji prowadzącego doń torowiska tramwajowego biegnącego w ul. Konstantynowskiej.


Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Łódź: Doły bez tramwajów od 19 sierpnia

Komunikacja

Łódź: Doły bez tramwajów od 19 sierpnia

Kasper Fiszer 07 sierpnia 2019

Łódź: Tramwaje niskopodłogowe trafią na więcej tras

Komunikacja

Łódź: Tramwaje niskopodłogowe trafią na więcej tras

Roman Czubiński 01 sierpnia 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5