Łódzkie MPK zastanawia się, czy wobec odległego terminu docelowej modernizacji ul. Warszawskiej nie przywrócić doraźnie przejezdności końcowego odcinka na własną rękę. Pewne jest przeprowadzenie w tym roku wymiany torów na dojeździe do zajezdni Telefoniczna, które – z powodu konieczności utrzymania ciągłego ruchu – potrwa blisko pięć miesięcy. Na razie zakończył się remont przejazdu przez skrzyżowanie al. Politechniki – Wróblewskiego.
– Remont torowiska
na skrzyżowaniu al. Politechniki i ul. Wróblewskiego to kolejne zadanie, wykonane przez nas sprawnie i w terminie – podkreśla prezes MPK Łódź Zbigniew Papierski. Stosunkowo drobny zakres prac usprawni przejazd tramwajów przez aleję. Zużyte krzyżownice po zlikwidowanej kilkadziesiąt lat temu trasie utrudniały ruch i powodowały szybsze zużywanie się wagonów. Oprócz ich usunięcia wykonano drobny remont przy skrzyżowaniu z Obywatelską, polegający na wyrównaniu nawierzchni. Między Obywatelską a Wróblewskiego wymieniono też mocowania szyn. Do tego przy Żwirki podbito torowisko.
Tramwaje linii 15, 16 i 17 powrócą na al. Politechniki 1 marca. Linie 74A i B, które zastępowały tramwaje, również wrócą na stałe trasy. Utworzony na okres remontu wariant 74C zostanie zlikwidowany. Technicznie rzecz biorąc, zmiany te mogłyby nastąpić już dziś. Trwają jeszcze jednak prace nad skorygowaniem ustawień sygnalizacji świetlnej, które pozwoli na szybszy przejazd tramwajów przez skrzyżowanie. – Nie wiadomo na razie, czy uda się skrócić rozkładowy czas przejazdu na tym odcinku alei. Będziemy jednak badać dane z narzędzi raportujących czas przejazdu. W tych miejscach, w których jest to możliwe, staramy się ten czas skracać. Również ten odcinek będzie obserwowany – zapewnia wicedyrektor Zarządu Dróg i Transportu Maciej Sobieraj.
Według rzecznika ZDiT Tomasza Andrzejewskiego wymiana torów na skrzyżowaniu to już szesnasta tego typu realizacja wykonana przez pracowników Zakładu Torów i Sieci MPK. Zajęcia dla nich w tym roku nie zabraknie. Będą oni nadal brać udział w
modernizacji podmiejskiej linii tramwajowej do Pabianic (1 marca rozpoczyna się kolejny etap – rozbiórka czynnego aż dotąd odcinka od granicy Łodzi do Ksawerowa). MPK jest tu uczestnikiem konsorcjum, które wygrało przetarg na realizację ratującej linię inwestycji, podobnie jak w przypadku
trasy do Zgierza.
W granicach samego miasta na bieżący rok ZDiT i MPK planują wymianę torów łącznika między Pomorską a Telefoniczną. Jest to jeden z najważniejszych odcinków łódzkiej sieci tramwajowej – stanowi on jedyny wyjazd z największej miejskiej zajezdni. Prace będą realizowane od 4 maja do końca września w „okienku” między wyjazdami porannymi i wieczornymi przy jednym czynnym torze. Linie 12, 15, 17 i 18 zostaną na ten czas wycofane z końcówki swoich tras.
Drugim zaplanowanym na ten rok bieżącym remontem są łuki w relacji południe – wschód na skrzyżowaniu Kopcińskiego – Narutowicza. Również one są wykorzystywane podczas wyjazdów z zajezdni przez znaczną część linii (między innymi przez dużą część brygad obsługujących Trasę W-Z). – Oprócz tego być może uda nam się pozyskać fundusze na inne potrzebne remonty: ul. Aleksandrowską, Telefoniczną w kierunku Stoków i kilka innych – zapowiada prezes Papierski.
Przewoźnik zastanawia się też nad przywróceniem na własną rękę możliwości kursowania tramwajów po końcowym, wyłączonym dziś z eksploatacji
odcinku ul. Warszawskiej. – Termin modernizacji ulicy będzie odległy. Sprawdzimy, czy moglibyśmy przy niewielkich nakładach doprowadzić do ponownej przejezdności odcinka do samej pętli Wycieczkowa – zapowiada prezes. Jak przypomina, głównym powodem awaryjnego zamknięcia był stan słupów trakcyjnych, z których część stoi na prywatnych działkach. Pracownicy MPK rozważą możliwości ustawienia nowych słupów już na miejskich gruntach. Należy jednak pamiętać, że również stan samego torowiska na Warszawskiej od dawna pozostawia wiele do życzenia.