Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódź: kolejny rok cięć w rozkładach

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
24-01-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Łódź: kolejny rok cięć w rozkładach
fot. Kasper Fiszertramwaj w Łodzi
Z każdym miesiącem na łódzkie tory i ulice wyjeżdża mniej kursów komunikacji zbiorowej. Choć styczniowe ograniczenia były wyjątkowo niewielkie, rok 2014 może być czasem wyjątkowo dużego spadku pracy eksploatacyjnej. Rada Miasta uchwaliła bowiem przeszło dziesięcioprocentowe zmniejszenie budżetu na organizację transportu publicznego.

Obecny kształt siatki połączeń w Łodzi nadała przeprowadzona w 2001 roku gruntowna reforma tras tramwajów i korekta układu linii autobusowych. Z wprowadzonego wtedy systemu opartego na dogodnych i szybkich przesiadkach dziś zostało bardzo niewiele. Podstawowy takt w mieście spadał stopniowo z 7,5 min. do aż 12 min. (tylko kilka linii zachowało dziesięciominutową częstotliwość) – to rzadziej niż kilka lat temu zakładał rozkład najsłabiej obciążonych połączeń. Te – wówczas jeżdżące sześć razy na godzinę – dziś obsługiwane są co 20 minut.

Trzykrotnie rzadziej w dzień, dwukrotnie rzadziej w nocy

Podobne ograniczenia objęły też linie autobusowe. Łącząca Górną z węzłem przy Dworcu Kaliskim linia 52 wykonywała po reorganizacji układu 10 – 11 kursów na godzinę w porach szczytu, dziś – trzy do czterech. Z sześciu do czterech zmalała liczba porannych kursów 76 z Retkini na Teofilów, zamiast 4 – 5 razy na godzinę 77 jeździ 2 – 3 razy. O połowę rzadziej niż w okresie 2005 – 2011 kursują też linie nocne (w dni robocze co 60, a nie co 30 min.).

Jeden wagon zamiast dwóch...

Kolejne cięcia wprowadzane są praktycznie z każdym miesiącem. W ramach styczniowych oszczędności Zarząd Dróg i Transportu skrócił składy tramwajowej linii 14 w dni wolne – pociągi dwuwagonowe zostały zastąpione solowymi wagonami 805Na. Prawdopodobne jednak, że w pozostałych miesiącach tego roku korekty będą o wiele większe. Po burzliwej dyskusji Rada Miasta Łodzi przyjęła bowiem kilka dni temu tegoroczny budżet, w ramach którego wydatki na komunikację miejską zmniejszono względem pierwotnych założeń aż o 9 procent, a porównując to z kwotą zeszłoroczną – o przeszło 11 procent.

... i o 41 mln zł mniej

ZDiT dysponuje więc nie, jak rok temu – ok. 372 mln, ani nie jak mówiła przedstawiona w zeszłym roku wieloletnia prognoza finansowa miasta – 362 mln, ale 331 mln zł. Pieniądze te muszą wystarczyć nie tylko na opłacenie kursów, ale i na bieżące utrzymanie infrastruktury, druk biletów czy kontrolę pasażerów. Tak duży spadek finansowania będzie musiał pociągnąć za sobą poszukiwania kolejnych oszczędności w likwidowanych kursach.

Wybiorą samochody zamiast tramwajów?

Rok 2014 będzie zatem prawdopodobnie kolejnym rokiem, w którym bardzo duże inwestycje infrastrukturalne nie będą szły w parze z próbą utrzymania przy komunikacji zbiorowej pasażera, który ma na tych inwestycjach skorzystać. Trwające przebudowy trasy W – Z i rejonu dworca Łódź Fabryczna pochłaniają bowiem, nawet wziąwszy pod uwagę unijne dofinansowanie, duże środki miejskie, ale zwłaszcza w przypadku tej ostatniej widać wyraźny trend regularnego zmniejszania obsługi połączeń, które obsługują lub mają obsłużyć modernizowany rejon po zakończeniu prac. Bez zmiany tego trendu wkrótce komunikacja miejska w Łodzi stanie się skrajnie nieatrakcyjna i nawet pojedyncze wagony, które od dwóch lat stopniowo wypierają składy, będą jeździć puste, a na równoległych drogach będą powstawać coraz większe korki.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódź: Po dwóch latach tramwaje wrócą na Kilińskiego

Komunikacja

Łódź: Po dwóch latach tramwaje wrócą na Kilińskiego

Kasper Fiszer 12 marca 2023

Łódź testuje nowe rozwiązania ułatwiające planowanie podróży

Mobilność

Gmina Zakrzew akceptuje ofertę na elektrobusy

Komunikacja

Gmina Zakrzew akceptuje ofertę na elektrobusy

Witold Urbanowicz 31 października 2022

Otwock chce uruchomić bezpłatną komunikację i zamawia autobusy

Komunikacja

Warszawa: 100 mln zł mniej na komunikację. Przewoźnicy zacisną pasa

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Łódź: Po dwóch latach tramwaje wrócą na Kilińskiego

Komunikacja

Łódź: Po dwóch latach tramwaje wrócą na Kilińskiego

Kasper Fiszer 12 marca 2023

Łódź testuje nowe rozwiązania ułatwiające planowanie podróży

Mobilność

Gmina Zakrzew akceptuje ofertę na elektrobusy

Komunikacja

Gmina Zakrzew akceptuje ofertę na elektrobusy

Witold Urbanowicz 31 października 2022

Otwock chce uruchomić bezpłatną komunikację i zamawia autobusy

Komunikacja

Warszawa: 100 mln zł mniej na komunikację. Przewoźnicy zacisną pasa

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5