W ostatni poniedziałek ponownie zwiększyła się liczba przystanków na żądanie na łódzkich liniach autobusowych. Tym razem rozwiązanie to wprowadzono na liniach 54, 58 i 91. Zarząd Dróg i Transportu zapowiedział już zastosowanie go na kolejnej trasie.
Nowe przystanki na żądanie pojawiły się na osiedlach Mileszki, Nowosolna, Wiączyń Górny i Sąsieczno na północno-wschodnich peryferiach Łodzi. Według władz miasta o nadanie 40 przystankom takiego statusu wnioskowali sami mieszkańcy. Najwięcej lokalizacji – 6 par – znajduje się przy ul. Pomorskiej. Pozostałe wyznaczono przy Grabińskiej, Kasprowicza, Wiączyńskiej, Gajcego, Transmisyjnej, Malowniczej i Rataja.
Pierwsze przystanki na żądanie uruchomiono w Łodzi
15 października 2018 r. Jako pierwsi mogli je przetestować mieszkańcy Chocianowic, Łaskowic i Lublinka. W myśl przyjętych zasad pasażer czekający na takim przystanku, aby zatrzymać autobus, nie musi robić nic oprócz stanięcia w miejscu, w którym będzie widziany przez kierowcę. Przed wysiadaniem z pojazdu należy natomiast nacisnąć przycisk sygnalizacyjny.
Rozwiązanie szybko okazało się spełniać wyznaczone cele. Jako jego zalety ZDiT podaje zmniejszenie zużycia paliwa i elementów układu hamulcowego w autobusach, a także
upłynnienie ruchu na ulicach. Wkrótce rozpoczęto nadawanie takiego statusu przystankom w innych częściach sieci lokalnego transportu zbiorowego:
na Olechowie,
w Łagiewnikach, na podmiejskiej trasie
w kierunku Brzezin, a nawet
w centrum. Duże rozszerzenie nastąpiło
z początkiem obecnego roku szkolnego: przystanki na żądanie pojawiły się wtedy m. in. na Widzewie Wschodzie, Radogoszczu, Kuraku i Teofilowie Przemysłowym.
Dziś w Łodzi jest 305 przystanków na żądanie. Wszystkie działają tylko na dziennych liniach autobusowych. Według zapowiedzi Zarządu Dróg i Transportu już w grudniu pojawi się kolejnych 16, tym razem na trasie linii 53 z wariantami (na ul. Brzezińskiej, Zjazdowej i Marmurowej). Dalsze plany obejmują wprowadzenie tego rozwiązanie na Rudzie Pabianickiej i w strefie przemysłowej na Dąbrowie. Nowością ma być też wyznaczenie przystanków na żądanie dla linii nocnych.