Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódź: Kolejne odcinki bez tramwajów. Budowa przystanku Łódź-Śródmieście i inne utrudnienia

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2021-04-09 09:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Łódź: Kolejne odcinki bez tramwajów. Budowa przystanku Łódź-Śródmieście i inne utrudnienia
mat. UM Łódź
Bardzo duży pakiet zmian w komunikacji miejskiej ma wejść w życie 25 kwietnia. Wówczas zamknięta zostanie ul. Zielona od Kilińskiego do Legionów, a także Legionów i Konstantynowska od zjazdu z ul. Zieloną do pętli Zdrowie. To ograniczenie wymuszone budową podziemnego przystanku kolejowego Łódź-Śródemieście. Z obsługi tramwajowej wyłączona zostanie poza tym ul. Kilińskiego od al. Piłsudskiego do skrzyżowania z Przybyszewskiego.

Jeszcze w marcu miała rozpocząć się budowa przystanku Łódź-Śródmieście u zbiegu ul. Zielonej i al. Kościuszki, najważniejszego punktu na trasie powstającego kolejowego tunelu średnicowego łączącego stacje Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska. Inwestycja jest jednak nieco opóźniona. Właśnie poznaliśmy nową datę zapowiadanej inauguracji robót: ma to nastąpić 25 kwietnia. O dużych zmianach w komunikacji miejskiej poinformowało łódzkie MPK.

Tramwajem nie dojedziemy już na Zdrowie

– Zamknięta zostanie ul. Zielona i Wólczańska. Przez cały okres budowy stacji Łódź-Śródmieście po al. Kościuszki kursować będą tramwaje – zapowiada w komunikacie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne – Łódź. Spółka przedstawiła także plan organizacji komunikacji miejskiej w pierwszej fazie robót. Jest on zasadniczo zbieżny z założeniami prezentowanymi przez miasto przed pierwszą planowaną datą inauguracji budowy podziemnego przystanku.

Największe zmiany będą dotyczyć oczywiście połączeń tramwajowych kierowanych obecnie po przewidzianym do zamknięcia odcinku ul. Zielonej. „Dziewiątka” zamiast na Zdrowie pojedzie na Helenówek przez ul. Franciszkańską, gdzie zastępować będzie zawieszoną całkowicie „jedynkę”. Wstrzymana zostane obsługa nie tylko Zielonej, ale i odcinka ul. Legionów i Konstantynowskiej prowadzącego do pętli Zdrowie. 24 kwietnia mają być tam budowane tymczasowe przystanki dla autobusów zastępczych. „Dwunastka” będzie kursować objazdem przez pl. Wolności, a dodatkowo zostanie podzielona na dwa warianty: jeden w dotychczasowej relacji Retkinia – Stoki, drugi – skrócony do pętli Radiostacja. Na wspólnym odcinku częstotliwość ma zwiększyć się z 15 do 7,5 min. „Trzynastka” zostanie natomiast zawieszona całkowicie. Zastąpi ją autobus Z13.

Nastąpi oczekiwane zamknięcie ul. Kilińskiego

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami istotne zmiany dotyczyć będą także obsługi ul. Kilińskiego. Po awaryjnym remoncie skrzyżowania z ul. Przybyszewskiego niemożliwy stanie się zarówno przejazd w kierunku pętli Dworzec Łódź-Chojny, jak i skręt czy to w kierunku ul. Piotrkowskiej, czy w stronę al. Śmigłego-Rydza. Do czasu gruntownej modernizacji tego skrzyżowania, która ma zacząć się w przyszłym roku, zawieszona zostanie obsługa odcinka od al. Piłsudskiego do pętli przy chojeńskim dworcu kolejowym (już teraz tramwaje nie obsługują odcinka na południe od Przybyszewskiego). Zawieszoną „jedynkę” zastąpi autobus Z1 na wydłużonej trasie Dworzec Łódź-Chojny – Dworzec Łódź Fabryczna. „Piątka” zamiast na Chojny-Kurczaki pojedzie natomiast na Karolew (a w weekendy na Retkinię), zastępując na trasie W – Z linię 14. Ta całkowicie ominie centrum miasta i będzie kursować na trasie Dworzec Łódź-Dąbrowa – Rondo Lotników Lwowskich. Ma to zapewnić połączenie Przybyszewskiego z pl. Niepodległości i dużym targowiskiem Górniak, które przestanie być realizowane przez „piątkę”.

Wprowadzony zostanie także szereg innych zmian. Zwiększona ma zostać częstotliwość lnii 3B z tymczasowego krańca Marysin-Skrzydlata do pętli Chojny-Kurczaki, Wariant 3A, który dziś realizowany jest w relacji Marysin-Skrzydlata – Piotrkowska-Centrum, ma od 25 kwietnia obsługiwać natomiast przeciwny odcinek trasy: od węzła Piotrkowska-Centrum na Chojny. „Piątka” zamiast na Żabieniec dojedzie do krańca Teofilów przy ul. Szczecińskiej. Do 7,5 min zwiększona zostanie częstotliwość „ósemki”, przy czym co drugi kurs będzie skrócony do pętli Teofilów (powstaną warianty 8A i 8B).

Niewiele zastępstwa za „dziewiątkę” na Zdrowiu

Pewne korekty wprowadzone zostaną także w komunikacji autobusowej. W weekendy obsługa pozbawionego tramwajów Zdrowia ma zostać wzmocniona dzięki zmianie trasy linii nr 80. Tramwaje w ciągu ul. Zielonej ma zastępować przekierowana na nową trasę przez centrum linia nr 83 (pojedzie tam też zastępcze Z13 w relacji Dąbrowa-Niższa – Legionów-Włókniarzy). Oba warianty linii 86 zostaną skrócone – do pl. Barlickiego i do Dworca Kaliskiego (autobusy nie wjadą do ścisłego centrum). Linia 96 ponownie zostanie rozbita na warianty A, B i C. Linia zastępcza za tramwaj do Konstantynowa Łódzkiego pojedzie zmienioną trasą przez węzeł Legionów – Włókniarzy. Wraz z kursującą dość rzadko linią 97 i w weekendy z „osiemdziesiątką” ma zastąpić tramwaje na Zdrowiu. Poza tym na objazdy skierowane zostaną linie nocne N7, N8 i N9.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5