W minionym roku nie udało się zrealizować wszystkich planów remontowych łódzkiego MPK. Zaawansowanie prac przy modernizowanych wagonach jest jednak duże i wkrótce Zakład Techniki powinien oddać je do eksploatacji. Jego kolejnym zadaniem może być dostosowanie do ruchu na łódzkiej sieci dziesięciu tramwajów GT6M.
Dostawy zamówionych przez Urząd Miasta Łodzi wagonów Modertransu są opóźnione i
choć do Łodzi trafił pierwszy egzemplarz, jego odbiory jeszcze nie zostały zakończone, a pojazd nie został formalnie przekazany MPK. W związku z tym miejski przewoźnik nie wpisał w 2022 r. na swój stan ani jednego tramwaju. Nie oznacza to jednak, że w jego taborze nie zaszły istotne zmiany.
Trwa proces wycofywania z ruchu wagonów 805Na. W ciągu minionych dwunastu miesięcy miejska spółka sprzedała łącznie jedenaście pojazdów tego typu. – Pięć wagonów zostało sprzedanych w czerwcu, a sześć – w grudniu – mówi Piotr Wasiak, rzecznik prasowy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego Łódź. Równocześnie własne zakłady MPK przeprowadziły modernizacje siedmiu wagonów: dwóch cityrunnerów i czterech NF6D, a także jednego wagonu rodziny 805Na przebudowanego na szlifierkę torową.
Część wagonów, które miały przejść modernizację w 2022 r., wciąż pozostaje jednak w naprawie. – Względem założonych planów nie udało się zakończyć modernizacji trzech wagonów M8CN oraz jednego 122N – przyznaje przedstawiciel przewoźnika. Zapewnia jednak, że stan zaawansowania prac jest znaczący. Opóźnienie tłumaczy zaś problemami wynikłymi w branży z powodu wybuchu wojny na Ukrainie oraz z przerwania łańcuchów dostaw w okresie pandemii koronawirusa.
Poza tym Zakład Techniki musiał przeprowadzić nieplanowane naprawy pokolizyjne trzech wagonów NF6D i jednej pary zmodernizowanych wagonów rodziny 805N. Modernizacje wspomnianego wagonu produkcji bydgoskiej Pesy oraz trzech częściowo niskopodłogowych M8CN przebudowywanych z wysokopodłogowych M8C mają zakończyć się w 2023 r. – Będzie też kontynuowany program modernizacji Cityrunnerów – zapowiada nasz rozmówca.
Być może zakłady remontowe MPK będą też zajmować się dostosowywaniem do łódzkich realiów kolejnych wagonów używanych. – Trwają rozmowy dotyczące sprowadzenia do Łodzi
10 szt. tramwajów typu GT6M – informuje bowiem Piotr Wasiak. Spółka pozyskała w ostatnich latach m.in. wagony NF6D i M8C. Obie te serie dostosowała do polskich przepisów prawnych i standardów technicznych łódzkiej sieci we własnym zakresie.