Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódź: Kolejne dwa niskopodłogowe GT8N z Finlandii

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
04-02-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Łódź: Kolejne dwa niskopodłogowe GT8N z Finlandii
Roman CzubińskiWagon sprowadzony z Helsinek w 2014 r.
Flota łódzkiego MPK wzbogaciła się o kolejne dwa wagony GT8N sprowadzone z Helsinek. To kontynuacja zakupów z ubiegłego roku, kiedy to przewoźnik sprowadził ze stolicy Finlandii również dwa wagony tego typu.

W marcu wyjazd na 46

Według rzecznika MPK Sebastiana Grochali stan techniczny obu pojazdów jest bardzo dobry. Wymagają one jednak przystosowania do polskich przepisów oraz do miejscowych warunków eksploatacyjnych. – Tramwaje po uzupełnieniu np. o kasowniki, czuwak, informację pasażerską, a także po zmianie oświetlenia wnętrza (w Finlandii miały żarówki bez kloszy) od razu będą gotowe do ruchu – zapowiada rzecznik. Wagony nie unikną też przemalowania: obie sztuki przybyły do Łodzi w fińskim malowaniu reklamowym.

Wszystkie czynności związane z wprowadzeniem do ruchu – w tym uzyskanie stosownych pozwoleń – potrwają prawdopodobnie do marca bieżącego roku. W tym właśnie miesiącu nowy właściciel planuje skierować je na jedną z tras podmiejskich, zapewne 46 do Ozorkowa. Pod względem technicznym nie ma wszakże przeszkód, by wagony wyposażone w część niskopodłogową w członie środkowym i znacznie bardziej komfortowe od dominujących w łódzkim taborze 805Na, z czasem pojawiły się także na którejś z linii miejskich.

Do Polski z Niemiec przez Finlandię

Oznaczone numerami 162 i 164 pojazdy zostały wyprodukowane w latach 1962 i 1964. Rozpoczęły służbę w niemieckim Mannheim. Po około trzydziestu latach od daty produkcji tamtejszy przewoźnik poddał je remontowi kapitalnemu, połączonemu z modernizacją i wstawieniem wspomnianego członu niskopodłogowego. Następnie zostały sprzedane za granicę. Sześć z nich w latach 2007-2008 trafiło do ówczesnej Międzygminnej Komunikacji Tramwajowej, obsługującej trasę Łódź – Ozorków, a sześć kolejnych – do Helsingin kaupungin liikennelaitos (HKL), operatora linii tramwajowych w stolicy Finlandii. W ciągu niewielu lat większość pojazdów (10 sztuk) znów znalazła się we flocie MPK Łódź, które w 2012 r. przejęło większość taboru MKT. Z brakujących dwóch egzemplarzy z Helsinek jeden został przerobiony na wynajmowany wagon klubowy, a drugi – skasowany.

Lepsze niż osiemsetpiątki, tańsze od nowych wagonów

Pasażerowie łódzkich tramwajów chwalą sobie GT8N i inne używane tramwaje wyprodukowane za zachodnią granicą. Pojazdy odznaczają się nie tylko wydajniejszym ogrzewaniem czy cichszą jazdą, ale także lepszą współpracą z torem. Mimo znacznie wcześniejszej daty produkcji, są nowocześniejsze od 805N, które wciąż stanowią gros taboru MPK. Natomiast od fabrycznie nowych wagonów z całkowicie niską podłogą odróżnia je korzystnie cena zakupu. Do wad należą trudności w pozyskiwaniu części zamiennych, które prowadzą niekiedy do długotrwałych postojów uszkodzonych egzemplarzy.

Na ogół jednak przewoźnik jest zadowolony z doświadczeń z używanymi tramwajami. Przedstawiciele MPK niejednokrotnie – także na naszych łamach – deklarowali zainteresowanie zakupem kolejnych pojazdów, jeśli tylko pojawi się taka możliwość. Jak dodają, pole manewru ogranicza jednak prześwit łódzkich torów: używanych wagonów na tor 1000 mm jest na rynku znacznie mniej, niż normalnotorowych. Szczególne poszukiwane są tramwaje generacji M z przełomu lat 70. i 80. Spółka zamierza sukcesywnie modernizować je na niskopodłogowe. Koszt takiej przebudowy to ok. półtora miliona złotych. Według kierownika Zakładu Techniki MPK Waldemara Załomskiego nawet po dodaniu kosztów zakupu i sprowadzenia tramwaju z Zachodu przedsięwzięcie wypada taniej, niż modernizacja podwójnego składu 805Na.

Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódź: Tramwaj turystyczny popularny niezależnie od trasy

Komunikacja

Łódź: Tramwaj turystyczny popularny niezależnie od trasy

Kasper Fiszer 02 września 2023

MPK Łódź poszukuje prowadzących na wynajem

Prawo & Finanse

MPK Łódź poszukuje prowadzących na wynajem

Roman Czubiński 02 sierpnia 2023

Łódzkie Gammy wolne od wężykowania

Komunikacja

Łódzkie Gammy wolne od wężykowania

Kasper Fiszer 23 maja 2023

MPK Łódź ma pierwsze nowe Mercedesy

Komunikacja

MPK Łódź ma pierwsze nowe Mercedesy

Redakcja/inf. pras. 20 marca 2023

Zobacz również:

Łódź: Tramwaj turystyczny popularny niezależnie od trasy

Komunikacja

Łódź: Tramwaj turystyczny popularny niezależnie od trasy

Kasper Fiszer 02 września 2023

MPK Łódź poszukuje prowadzących na wynajem

Prawo & Finanse

MPK Łódź poszukuje prowadzących na wynajem

Roman Czubiński 02 sierpnia 2023

Łódzkie Gammy wolne od wężykowania

Komunikacja

Łódzkie Gammy wolne od wężykowania

Kasper Fiszer 23 maja 2023

MPK Łódź ma pierwsze nowe Mercedesy

Komunikacja

MPK Łódź ma pierwsze nowe Mercedesy

Redakcja/inf. pras. 20 marca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5