Wyłączone z ruchu odcinki łódzkiej sieci tramwajowej wydają się łatwym celem dla złodziei. Jak potwierdziło miasto Łódź, w ostatnich tygodniach doszło do kradzieży sieci trakcyjnej na niewykorzystywanej od kilku miesięcy pętli Dworzec Łódź-Chojny. Samorząd zapewnia, że nie rezygnuje z obsługi prowadzącej tam linii i niebawem rozpocznie remont niezbędny do przywrócenia przejezdności trasy.
Niedawno doszło do kilku aktów kradzieży sieci trakcyjnej znad nieużywanych odcinków łódzkiego systemu komunikacji tramwajowej. Na naszych łamach pisaliśmy o nielegalnym demontażu przewodu jezdnego
w rejonie pętli Dąbrowa-Niższa oraz o próbie kradzieży
w zajezdni muzealnej Brus, która w związku z zamknięciem podmiejskiej linii do Konstantynowa Łódzkiego pozostaje odcięta od sieci. Klub Miłośników Starych Tramwajów, który opiekuje się obiektem, poinformował nas wówczas, że do podobnego zdarzenia doszło także na Chojnach, osiedlu w południowej części miasta, w dzielnicy Górna.
Jeśli tramwaj nie kursuje, często pojawiają się złodzieje – Do kradzieży sieci doszło na pętli Dworzec Łódź-Chojny – potwierdza Tomasz Andrzejewski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi. Kraniec ten jest od kilku miesięcy wyłączony z użytkowania, bo w związku ze złym stanem technicznym skrzyżowania ulic Przybyszewskiego i Kilińskiego odcięto możliwość dojazdu jedyną biegnącą doń trasą. Awaryjny remont wspomnianego skrzyżowania przeprowadzono, likwidując czasowo rozjazdy, a ruch może się teraz odbywać wyłącznie po Przybyszewskiego, nie zaś po Kilińskiego.
Nasz rozmówca twierdzi, że sprawa – podobnie jak wcześniejsze przypadki – została zgłoszona na policję. Mówi też, że ZDiT nie zanotował innych, nieopisanych dotychczas na naszych łamach kradzieży infrastruktury zasilającej. Jednocześnie zapewnia, że nieużywany odcinek ul. Kilińskiego prowadzący na Chojny będzie wkrótce ponownie eksploatowany, a miasto udrożni nieużywaną obecnie infrastrukturę tramwajową.
Niebawem rozpocznie się przebudowa feralnego skrzyżowania – Przebudowa skrzyżowania Kilińskiego i Przybyszewskiego rozpocznie się w najbliższym czasie – informuje przedstawiciel samorządu, nie podając przy tym konkretnej daty inauguracji oczekiwanej inwestycji. To właśnie ona ma być warunkiem koniecznym do przywrócenia przejezdności. Po zakończeniu anonsowanych robót tramwaje mogłyby powrócić także na wcześniejszy odcinek Kilińskiego – od al. Piłsudskiego do Przybyszewskiego. Trasa ta biegnie równolegle do ciągu tzw. Łódzkiego Tramwaju Regionalnego i pozwala m.in. na wytyczanie objazdów w razie awarii na miejskiej magistrali. Ma też duże znaczenie dla obsługi osiedla Księży Młyn.
Pomimo kolejnych toczących się remontów stan techniczny torowisk wciąż pozostaje dużym problemem w funkcjonowaniu łódzkiej sieci tramwajowej. W związku z tym szereg odcinków pozostaje wyłączony z ruchu. Ostatnio gmina Zgierz zapowiedziała plan ubiegania się o środki zewnętrzne, które pozwoliłyby na zrealizowanie prac
niezbędnych do wznowienia komunikacji na linii 46 Łódź – Zgierz – Ozorków.