Partnerzy serwisu:
Mobilność

Łódź: Jaki będzie nowy Rower Publiczny?

Dalej Wstecz
Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2021-02-21 09:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Łódź: Jaki będzie nowy Rower Publiczny?
wiz. Urząd Miasta Łodzi
Dane techniczne nowych rowerów publicznych będą na ogół przypominały te z poprzedniej edycji, choć będzie kilka różnic. Obsługiwany przez firmę Homeport system będzie działał w latach 2021-2024. Do uruchomienia pierwszych stacji zostało około trzech miesięcy.

W odpowiedzi na pytania Fundacji „Normalne Miasto – Fenomen” łódzki Zarząd Dróg i Transportu ujawnił dane techniczne rowerów, które od maja będzie można wypożyczać w Łodzi. Każdy z nich będzie ważył 23 kg. Rama „z niskim przekrokiem” (popularna „damka”) będzie miała rurę podsiodłową o długości 44 cm. Regulację siodła ma ułatwiać wyposażona w podziałkę sztyca o długości 26 cm oraz szybkozacisk. Sztywny (nieamortyzowany) widelec będzie wykonany z aluminium. Kierownica otrzyma kształt typowy dla rowerów miejskich, co ma umożliwić jazdę w pozycji wyprostowanej. Zakres regulacji ma być przystosowany do zapewnienia komfortu nawet osobom o wzroście powyżej 200 cm. Z wizualizacji wynika, że kształt ramy będzie różnił się od rowerów Nextbike'a głównie poprzez brak zintegrowanego bagażnika tylnego.

Podobnie jak w rowerach Nextbike'a, dostępnych na łódzkich ulicach w latach 2016-2019, napęd będzie przenoszony za pośrednictwem łańcucha z napinaczem. Głównym hamulcem będzie tylny (typu torpedo). Koła o średnicy 26 cali otrzymają wzmocnione obręcze i opony z wkładką antyprzebiciową 3 mm oraz paskiem odblaskowym. W przedniej piaście znajdzie się dynamo, zasilające oświetlenie (z funkcją podtrzymywania światła po zatrzymaniu). Rower będzie wyposażony w metalowy, co najmniej 5-litrowy koszyk i jednostronną podpórkę. Różnicę będzie stanowił – między innymi – rolkowy hamulec przedni (w pierwszej edycji większość jednośladów miała przy przednim kole hamulce typu V-brake) oraz trzybiegowa piasta tylna (w łódzkich rowerach Nextbike'a można było spotkać egzemplarze z piastami 5-, a nawet 7-biegowymi).

Zamawiający wymaga siodła typu miejskiego z poszyciem z pianki, uniwersalnego, wodoodpornego i ukształtowanego tak, by uniemożliwić zbieranie się wody na powierzchni. Przed zabrudzeniem i wkręceniem się odzieży w mechanizmy mają zabezpieczać użytkowników błotniki z chlapaczami oraz osłona łańcucha. Linka zabezpieczająca ma mieć blokadę szyfrową z 3 cyframi (Nextbike stosował blokady 4-cyfrowe).

Rama, przedni i tylny widelec, kierownica i koszyk mają być pomalowane na kolor szary (RAL 7045), a niektóre elementy wyposażenia (błotnik, osłony kół, osłona łańcucha) – na czarno. Władze Łodzi ogłosiły konsultacje społeczne na wygląd pozostałej powierzchni, jednak w praktyce – ponieważ większość z niej będzie dostępna do wynajęcia pod reklamy – znaczenie decyzji uczestników plebiscytu będzie marginalne (wolne od reklam będą tylko naklejki z numerem roweru).

Operatorem systemu ŁRP w latach 2021-2024 będzie Homeport. Obsługa systemu przez cztery sezony będzie kosztowała budżet miasta 26,4 mln zł. System będzie składał się z 1500 rowerów i 1500 stacji, uruchamianych w dwóch rzutach (pierwszych 50 stacji w ścisłym centrum – do połowy maja, 100 dalszych – w ciągu kolejnego miesiąca). Samoobsługowe wypożyczalnie zostaną uruchomione przeważnie w miejscach znanych już łodzianom z lat 2016-2019.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Łódzki Rower Publiczny: Jest umowa z Homeport

Mobilność

Łódzki Rower Publiczny: Jest umowa z Homeport

Roman Czubiński 19 stycznia 2021

Łódzki Rower Publiczny: O krok od podpisania umowy z Homeport

Mobilność

Łódzki Rower Publiczny: O krok od podpisania umowy z Homeport

Roman Czubiński 06 stycznia 2021

Łódzki Rower Publiczny: Cztery (drogie) oferty w czwartym przetargu

Mobilność

Łódzki Rower Publiczny: Cztery (drogie) oferty w czwartym przetargu

Roman Czubiński 07 listopada 2020

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5