Dawna zajezdnia na Helenówku jest przebudowywana zgodnie z planem – zapewniają władze Łodzi. Częściowo widoczna jest już nowa bryła obiektu. Zakończenie inwestycji oraz przeprowadzkę Zakładu Techniki MPK Łódź z ul. Tramwajowej zaplanowano na przyszły rok.
Umowę z wykonawcą przebudowy (Inkomet) łódzkie MPK podpisało
w lipcu ubiegłego roku. Wkrótce potem rozpoczęły się prace budowlane. Wykonano już blisko jedną czwartą ich zakresu.
UMŁ: Nie ma opóźnień
Według władz Łodzi inwestycja przebiega zgodnie z harmonogramem, który przewiduje jej zakończenie w roku 2025. – Do tej pory wykonano już część fundamentów, złącza energetyczne oraz montaż znacznej części konstrukcji nośnej. W najbliższym czasie kontynuowane będą m. in. prace konstrukcyjne oraz budowa dachu i obudowa hali, a także roboty związane z instalacjami wodno-kanalizacyjnymi – czytamy w komunikacie prasowym Urzędu Miasta.
Modernizacja dawnej zajezdni oznacza de facto budowę od podstaw zupełnie nowego obiektu, w który ma zostać wkomponowana jedna ściana starej hali. Centralna część nowej fasady otrzyma przy tym wygląd zbliżony do historycznego z czasu budowy obiektu (1922 r.). Po bokach pojawią się dwa dodatkowe skrzydła.
Od nowa powstanie również układ torowy. Co ważne, jego połączenie zresztą sieci nie będzie zapewne wymagało wstrzymania ruchu tramwajów po ul. Zgierskiej. Rozjazdy i początkowe odcinki odgałęzień wykonano bowiem już w roku 2021, przy okazji
remontu torowiska i sąsiedniej pętli Helenówek.
MPK opuści Tramwajową
W nowej siedzibie Zakładu Techniki zatrudnienie ma znaleźć ok. 200 pracowników produkcyjnych i 25 biurowych. Po oddaniu do użytku hali na Helenówku dotychczasowa siedziba ZT przy ul. Tramwajowej 6 zostanie zapewne sprzedana. Przyszłość zabytkowych obiektów (w tym właśnie miejscu w latach 1898-1986 działała pierwsza łódzka zajezdnia)
pozostaje nieznana.
Zakres działalności Zakładu Techniki MPK Łódź jest szeroki. Oprócz remontów i modernizacji taboru (ostatnio – wagonów
NF6D,
M8C z przebudową na M8CN,
Bombardier Cityrunner i
Pesa Tramicus) jego pracownicy budują także według własnych projektów
tramwaje techniczne na bazie wagonów 805Na. W poprzednich dekadach remontowano tu także autobusy, montowano pierwsze łódzkie tramwaje niskopodłogowe (wspomniane Cityrunnery), a także prototyp Solarisa Tramino. Zakład przyjmuje zlecenia również od przewoźników tramwajowych z innych miast.
Helenówek był czynną zajezdnią
do kwietnia 2012 r. Wtedy właśnie zakończyła działalność mająca tu siedzibę Międzygminna Komunikacja Tramwajowa, obsługująca podmiejską linię 46 do Ozorkowa oraz kilka tras autobusowych.