W przeszłości po ul. Gdańskiej kursowały trzy linie tramwajowe, w tym jedna łącząca dworce Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska. Czy w obliczu częściowego wyłączenia ruchu na ciągu Narutowicza – Zielona, jest to kiedykolwiek możliwe? A jeżeli nie, to dlaczego odbija się to na pasażerach?
Budowa tunelu średnicowego w Łodzi, przebudowa placu Wolności czy wreszcie kompleksowy remont ul. Legionów. Każda z tych inwestycje miała lub ma wpływ na kursowanie komunikacji miejskiej – w tym głównie tramwajów. To w związku z tym zmienionymi trasami jeżdżą linie 9 i 12, a
linia 13 jest zawieszona.
Tramwaje w Łodzi. Linia 12 mogłaby wrócić znów na Gdańską – Mieszkańcy wskazują, że obecny przebieg linii 12 dubluje się praktycznie na całej trasie z tramwajem nr 18. Obie jadą z Retkini prosto al. Mickiewicza w kierunku centrum, co nie poprawia komunikacji, a ogranicza możliwości dojazdu do innych części miasta. Brakuje natomiast bezpośredniego połączenia Retkini z Manufakturą i północną częścią Śródmieścia – zauważa w korespondencji do prezydent Hanny Zdanowskiej Sebastian Bulak, radny z klubu Prawa i Sprawiedliwości.
I dodaje: – W związku z tym mieszkańcy proponują, aby linia nr 12 zamiast jechać al. Mickiewicza, została przetrasowana przez al. Włókniarzy, ul. Kopernika, ul. Gdańską, ul. Legionów, pl. Wolności, ul. Pomorską, ul. Kilińskiego do dworca Łódź Fabryczna, a dalej obecną trasą.
Z Retkini do Manufaktury MPK z przesiadką
Odpowiedzi na interpelację miejskiemu radnemu udzielił wiceprezydent Tomasz Piotrowski, który odpowiada w magistracie za transport. Z pierwszych fragmentów pisma dowiadujemy się, że "aktualnie nie planuje się wprowadzania proponowanych zmian".
– Zmiana trasy linii tramwajowych 12 lub 18 przez ul. Kopernika, ul. Gdańską, ul. Legionów i ul. Kilińskiego wiązałaby się z koniecznością skierowania do jej obsługi minimum dwóch dodatkowych brygad – tłumaczy wiceprezydent Piotrowski. – Mając na uwadze liczbę pojazdów kierowanych do obsługi linii tramwajowych, deklarowaną przez operatora: MPK Łódź,
obecnie nie ma możliwości zwiększenia zdolności przewozowych.
Dalej czytamy:
"Napełnienie linii 12 i 18 na centralnym odcinku trasy, odnotowane w trakcie obserwacji realizowanych przez Zarząd Dróg i Transportu, kształtuje się na poziomie 80 proc. w szczycie komunikacyjnym. Ponadto warto zwrócić uwagę, że linia 18 kursuje wyłącznie w dni robocze. Przetrasowanie linii 12 wiązałoby się z brakiem bezpośredniego połączenia węzła Piotrkowska Centrum z dworcem Łódź Fabryczna".
Na koniec wiceprezydent Tomasz Piotrowski wskazał, że "w stałej siatce połączeń komunikacyjnych relacja Retkinia – Centrum Handlowe Manufaktura obsługiwana jest przez przesiadkę na węźle Piotrkowska Centrum". Dodał też, że "w śladzie zbliżonym do stałej trasy linii 12, czyli przez ul. Kopernika i ul. Gdańską, skierowana została linia 86, pozwalająca dotrzeć ze Starego Polesia na Karolew i Retkinię oraz do dworca Łódź Fabryczna".