Zbliża się termin debiutu liniowego pierwszych w Łodzi przegubowych autobusów elektrycznych. Za kilka dni wyjadą one na linię 83. Wszelkie formalności związane z wprowadzeniem ich do służby zostały już zakończone.
Jak informuje dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich Agnieszka Kowalewska-Wójcik, autobusy zostały przyjęte na stan MPK (zajezdnia nr 1 przy ul. Limanowskiego) i zarejestrowane. – W ciągu kilku najbliższych dni zobaczymy je na łódzkich ulicach – deklaruje.
Rzecznik miejskiego przewoźnika Piotr Wasiak dodaje, że początkowo elektryczne Solarisy trafią na linię 83, łączącą Teofilów poprzez centrum z pętlą Plac Mikulskiego. Na trasie tej od kilku miesięcy można już spotkać elektryczne autobusy jednoczłonowe –
Volvo 7900 Electric. Na obu pętlach zamontowano w ubiegłym roku szybkie ładowarki dla elektrobusów.
Łódzkie Solarisy Urbino 18 Electric to pojazdy zasilane bateriami
High Energy o łącznej pojemności ponad 400 kWh. W całkowicie niskopodłogowym wnętrzu znajdują się miejsca dla 110 pasażerów (w tym 35 miejsc siedzących). Wśród zastosowanych udogodnień – oprócz będącej już standardem klimatyzacji – ZIM wymienia system informacji pasażerskiej z funkcją autoadaptacji (dostosowujący głośność emitowanych komunikatów do wypełnienia autobusu). Konfiguracja pojazdów jest podobne do egzemplarza
testowanego w Łodzi w czerwcu 2022 r.Autobusy wraz z ładowarkami do wolnego ładowania kosztowały ok. 32 mln zł. Solaris pokonał w przetargu Volvo i EvoBus. Umowę podpisano w listopadzie roku 2022. Jak wówczas pisaliśmy –
zamawiającym nie było MPK, lecz właśnie ZIM (podobnie jak w przypadku kontraktu na
tramwaje Moderus Gamma). Dostawy rozpoczęły się jesienią ubiegłego roku, a zakończyły w grudniu – Solaris dotrzymał więc terminu, określonego na koniec 2023 r. Pojazdy otrzymały numery taborowe od 1382 do 1389.
Władze Łodzi oraz przewoźnika deklarowały dotychczas chęć dalszej elektryfikacji taboru autobusowego. Jako argumenty za taką strategią podawano chęć poprawy jakości powietrza w mieście, wysokie dofinansowania do zakupu elektrobusów, ogólny trend odchodzenia od silników spalinowych, a także niższe, niż w przypadku autobusów dieslowskich, koszty życia pojazdu. Na przeszkodzie mogą jednak stanąć podwyżki cen energii: jak jednak informowaliśmy niedawno, cena megawatogodziny prądu dla MPK w latach 2024-2025 będzie
aż o 39,75% wyższa, niż w poprzednich latach.