Nadal funkcjonować będzie autobusowy dworzec Łódź Kaliska. Obiekt, który swoją obecną funkcję zaczął pełnić w 2012 r., jest administrowany przez PKS Łódź – spółkę niebędącą już przewoźnikiem autobusowym. Przedsiębiorstwo nie zamierza zamykać obiektu, nie planuje jednak także prac inwestycyjnych.
Powoli do końca zmierzają prace modernizacyjne prowadzone przez PKP Polskie Linie Kolejowe na stacji Łódź Kaliska. Wkrótce gruntownie wyremontowany ma zostać też tamtejszy budynek dworca kolejowego. Do mającej stać się nowoczesną i funkcjonalną stacji kolejowej przylega zaś dworzec autobusowy, który zajął teren dawnej pętli autobusów miejskich wybudowanej w latach 90. w ramach poprzedniej, nigdy nieukończonej przebudowy węzła kolejowego wraz z przyległościami.
PKS nie jest już przewoźnikiem, ale nie rezygnuje z dworca
Niewielki budynek wraz z wiatą nad kilkoma stanowiskami odjazdowymi nawiązuje stylem do mającego odejść w przeszłość wizerunku kolejowej Kaliskiej. Podobnie jak w części kolejowej, dominują tu odcienie beżu i morskiej zieleni, w które obleczono pawilon mieszczący obecnie kasę biletową i poczekalnię. Inaczej niż dworzec kolejowy, ten autobusowy nie przejdzie w najbliższym czasie zmian wizualnych czy funkcjonalnych.
PKS przejął dworzec od miasta Łodzi w czasie budowy podziemnej stacji kolejowej Łódź Fabryczna. Wówczas samorząd odstąpił przewoźnikowi swoją pętlę w zamian za teren dawnego Dworca Centralnego, przylegającego do Fabrycznej dworca autobusowego, który stanowił własność PKS. Dziś spółka ta nie prowadzi już działalności przewozowej. – Nasze przedsiębiorstwo świadczy i będzie świadczyć na Dworcu Kaliskim PKS usługi dla innych przedsiębiorstw w zakresie sprzedaży biletów i odprawy autobusów – zapewnił nas Eugeniusz Smuklerz, prezes zarządu Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Łodzi.
Konsultacje dotyczyły wyłącznie utrudnień w ruchu
– Obecnie nie są planowane żadne prace w naszym zakresie związane z planowanym otwarciem przejścia łączącego plac PKP z PKS – dodaje przy tym nasz rozmówca. Dawny przewoźnik autobusowy, który pełni dziś przede wszystkim rolę administratora dworca, nie przewiduje więc żadnych działań mających uzupełnić modernizację prowadzoną przez kolej. Spółka podkreśla, że konsultacje ze stroną kolejową dotyczyły tylko utrudnień w funkcjonowaniu obiektu w czasie prac kolejowych, nie zaś ich ewentualnego rozszerzenia na obszar zarządzany przez PKS.
Dodajmy, że w miejscu dawnego Dworca Centralnego miasto uruchomiło własny quasi-dworzec – Wielostanowiskowy Przystanek Autobusowy Łódź Fabryczna. Mimo to spora część przewoźników nadal korzysta z położonego dalej od centrum Łodzi obiektu PKS. Wynika to w dużej mierze z faktu braku płyty postojowej dla autobusów oczekujących na następny kurs po zakończeniu poprzedniego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.