Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódź: Duże powodzenie kolejowych autobusów Kaliska – Widzew

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2015-09-21 09:25
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Łódź: Duże powodzenie kolejowych autobusów Kaliska – Widzew
Linię obsługuje prywatny przewoźnik Kris-Tour.Fot. Kasper Fiszer
Nietypowa linia kolejowej komunikacji zastępczej łącząca Łódź Kaliską z dworcem Łódź Widzew spotkała się z dużym zainteresowaniem podróżnych. Na trasie przejazdu wyznaczono bowiem trzy przystanki pośrednie, a kursy dobrze wpisano do internetowych wyszukiwarek.

Od początku września funkcjonuje w Łodzi bardzo nietypowa linia autobusowa. O ile bowiem kolej zazwyczaj zapewnia zastępcze autobusy wtedy, gdy bieg pociągu skrócony jest do oddalonej miejscowości, o tyle rzadko się zdarza, by taką komunikację organizowano, gdy kurs rozpoczyna się czy kończy na innym dworcu w tym samym mieście. Przewoźnicy decydują się na taki ruch jeszcze rzadziej, jeśli stacje połączone są bezpośrednią linią komunikacji miejskiej.

Dużym zaskoczeniem była więc decyzja łódzkiego oddziału Przewozów Regionalnych o uruchomieniu dwóch par połączeń autobusowych Łódź Kaliska – Łódź Widzew, które mają uzupełniać ofertę kolejową do 17 października, a więc w czasie dużych ograniczeń w ruchu pomiędzy stacjami Kaliska i Chojny. Przewoźnik wyznaczył także przystanki pośrednie – pierwotnie autobusy miały zatrzymywać się raz, ostatecznie zdecydowano się na trzy handlowe postoje na przystankach komunikacji miejskiej – dwóch w ścisłym centrum miasta i jednym dodatkowym na Widzewie w każdą ze stron.

Dłużej niż pociągiem, ale bezpośrednio z centrum

Pozornie trudno było spodziewać się znacznego obłożenia dodatkowych kursów dowożących z leżącego nieco na uboczu dworca Łódź Kaliska na leżący po przeciwnej stronie miasta Widzew. Do skorzystania z bardzo skromnej zresztą oferty zniechęcać mógłby m.in. długi czas przejazdu (łącznie z czasem na przesiadkę na pociąg 55 minut przy trwającym 18 – 20 minut przejeździe pociągiem). Poza tym większość podróżnych albo musi i tak dojechać komunikacją miejską na dworzec Łódź Kaliska (co wiąże się z dwukrotną przesiadką i wymusza zakup dwóch różnych biletów), albo może wsiąść w centrum do kursujących dużo częściej linii miejskich dowożących na ten sam dworzec.

Tymczasem zastępcze połączenie zdobyło dość znaczną popularność wśród podróżnych. Przykładowo popołudniowy kurs dowożący na Widzew na popołudniowy pociąg interRegio do Warszawy obsługiwany był dużym, standardowym autobusem miejskim (Mercedes O405), a mimo to pasażerowie pomieścili się w nim z pewnym trudem – już po wyjeździe z przystanku początkowego niektórzy podróżni musieli stać, a na kolejnych przystankach dosiadło kilkanaście kolejnych osób, w tym część z dużymi bagażami.

Rzadko, ale przesiadka na pociąg jest pewna

Duże zainteresowanie kolejową komunikacją zastępczą dobrze obrazuje dwa istotne dziś zjawiska. Pierwsze z nich to duże znaczenie sposobu, w jaki kursy wpisywane są do wyszukiwarek rozkładów jazdy. Choć zaledwie pięć minut przed odjazdem wspomianego piątkowego kursu (kiedy wszyscy jego późniejsi pasażerowie czekali już na stanowisku) w kierunku Widzewa odjeżdżał pociąg regio (w przypadku którego nie byłoby konieczne dokonywanie żadnych dopłat do biletów), a był on tak znacznie szybszy, że na kurs iR można było z niego przesiąść się nie tylko na Widzewie, ale też w Koluszkach i Skierniewicach (!), kilkadziesiąt osób odjechało na drugi łódzki dworzec autobusem. Można podejrzewać, że duże znaczenie dla tego wyboru miało ujęcie kursu zastępczego w wyszukiwarkach jako bezpośredniego połączenia Łódź Kaliska – Warszawa jedynie z adnotacją, że na początkowym odcinku przejazd odbywa się autobusem, a nie jako dwóch oddzielnych kursów.

Z kolei dla osób dosiadających w trasie bardzo istotna mogła okazać się pewność skomunikowania autobusu z kursem, na który dowozi. Choć komunikacja miejska funkcjonuje o wiele częściej niż efemeryczne, pojedyncze kursy Przewozów Regionalnych, w zakorkowanym i poprzecinanym remontami mieście jest niepunktualna i niepewna. Tymczasem w autobusach PR, choć istnieje problem z utrzymaniem założonego rozkładu, podróżni nawet w przypadku opóźnienia mogą być spokojni o swoją dalszą podróż.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5