Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Mobilność

Łódź: Drugi przetarg na rower publiczny. Czy tym razem znajdą się chętni?

Dalej Wstecz
Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2020-01-24 16:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Łódź: Drugi przetarg na rower publiczny. Czy tym razem znajdą się chętni?
fot. Zorro2212, lic. CC BY-SA 4.0.
Z lekkim opóźnieniem w stosunku do zapowiedzi łódzki Zarząd Dróg i Transportu ogłosił powtórzony przetarg na wybór operatora Łódzkiego Roweru Publicznego. Według przedstawicieli władz miasta wciąż możliwy jest jednak start systemu w czerwcu bieżącego roku. Przez pierwszy miesiąc działania dostępnych ma być zaledwie 500 rowerów w ścisłym centrum.

Pierwsza edycja Łódzkiego Roweru Publicznego okazała się wielkim sukcesem frekwencyjnym (w ciągu 4 lat rowery wypożyczano blisko 6 milionów razy). W drugiej edycji władze miasta chciały więc pójść za ciosem, zamawiając system jeszcze większy i bogatszy w dodatkowe funkcjonalności. Rzeczywistość zweryfikowała jednak te plany: w ogłoszonym pod koniec ubiegłego roku przetargu na 200 stacji i 2000 rowerów nikt nie złożył oferty. – Według naszych informacji wynika to z problemów, z jakimi w kilku innych miastach zmagają się firmy zajmujące się dostarczaniem takich usług. Naszym priorytetem wciąż jest rower prosty w obsłudze, dobrze serwisowany i dostępny w łatwy sposób dla mieszkańców – deklaruje dyrektor Departamentu Architektury i Rozwoju UMŁ Robert Kolczyński.

– Problemy rynkowe są spowodowane wzrostem kosztów obsługi kontraktów wieloletnich. Nie wszystkie wydatki da się zaplanować. Pojawiają się więc koszty, których w roku 2017 czy 2018 nie było, związane np. z wynagrodzeniami. Do tego dochodzi rosnąca konkurencja ze strony innych środków transportu, takich jak hulajnogi elektryczne – wyjaśnia wicedyrektor Zarządu Dróg i Transportu Maciej Sobieraj. Jak dodaje, należy zakładać, że ceny ofertowe mogą w związku z tym nieznacznie przekraczać kosztorys przygotowany przez władze miasta.

Samorząd musiał więc ponownie przemyśleć swoje oczekiwania. Punktem wyjścia ma być utrzymanie standardu osiągniętego w pierwszych czterech sezonach. Zamówienie obejmie więc 1500 rowerów zgrupowanych w 150 stacjach. Jednoślady mają być dostarczane na raty: pierwszych 500 powinno dotrzeć do Łodzi w ciągu trzech miesięcy od podpisania umowy (zostaną one skierowane do stacji w śródmieściu), a pozostałe – po kolejnych 30 dniach. Zainteresowane firmy nadal mogą wybierać między systemem III a IV generacji, jednak nawet w tym drugim przypadku nie będzie możliwe zwracanie ich poza stacjami – to krok w kierunku ograniczenia kosztów własnych potencjalnego operatora.

– Nie oczekujemy nowych rozwiązań technologicznych. Wypożyczanie ma być możliwe dzięki aplikacji na smartfony – dodaje Kolczyński, przypominając, że w ten właśnie sposób dokonywano w ostatnim sezonie ok. 90% wypożyczeń. Zrezygnowano też z zamówienia rowerów nietypowych: tandemów, trójkołowców i towarowych.

Jeśli przebieg przetargu będzie niezakłócony (czego jednak nie należy zakładać, biorąc pod uwagę perypetie z wyborem poprzedniego operatora), najwcześniejszym realnym terminem uruchomienia systemu jest czerwiec bieżącego roku. W przyszłości ZDiT rozważa możliwość złożenia zamówienia uzupełniającego na kolejnych 500 sztuk, które pozwoli na osiągnięcie pierwotnie planowanej skali działania ŁRP w nowej odsłonie. Warunkiem jest odpowiednia do możliwości finansowych miasta cena i warunki.

Cennik wypożyczeń zostanie określony w uchwale Rady Miejskiej. Pierwszych 20 minut jazdy ma pozostać darmowe. – Zakładamy też pozostawienie wydłużenia tego czasu o 5 minut dla posiadaczy ważnego biletu okresowego komunikacji miejskiej – dodaje Sobieraj.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Łódzki Rower Publiczny: Co dalej po fiasku przetargu?

Mobilność

Łódzki Rower Publiczny: Co dalej po fiasku przetargu?

Roman Czubiński 10 stycznia 2020

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5