Drugi 35-letni wagon M8C po przebudowie powinien wyjechać jutro na łódzkie tory. Premiera liniowa nastąpi prawdopodobnie na linii 16. Modernizacja trwała ok. 3 miesięcy i kosztowała około 1,8 mln zł. Do końca roku MPK zamierza zmodernizować w podobny sposób jeszcze 4 wagony.
– Szacujemy, że żywotność wagonu zostanie wydłużona o 15-20 lat. Modernizacja wagonu jest znacznie tańsza, niż zakup nowego pojazdu. Człon niskopodłogowy poprawia własności użytkowe pojazdu i pozwala na korzystanie z niego m. in. osobom z dysfunkcjami ruchowymi. Przykłady innych polskich miast pokazują, że przebudowa używanych wagonów to dobra koncepcja – mówi prezes MPK Zbigniew Papierski. Wagon otrzymał nowy numer taborowy 2699. Będzie stacjonował w zajezdni na Chocianowicach.
Program opóźniony, ale nie porzucony
Pierwszy M8C po modernizacji
został zaprezentowany w listopadzie 2014 r. Według ówczesnych zapowiedzi, w roku 2015 przewoźnik miał zmodernizować co najmniej dwa pojazdy tego typu, tymczasem kolejny M8C z członem niskopodłogowym pojawił się dopiero teraz. Jaka jest przyczyna tego opóźnienia? - Pracownicy Zakładu Techniki pomagali przy montażu tramwajów w bydgoskich zakładach Pesy. Głównym powodem była jednak konieczność uzyskania dodatkowej homologacji i dopuszczenia do ruchu z powodu zmian w układzie hamulcowym. Zastosowano w nim nowe hydrogerety i zaciski. W następnych wagonach nie będzie to trwało tak długo – wyjaśnia Dariusz Domański z Zakładu Techniki MPK.
Poza tym pracownicy ZT nie wprowadzili większych zmian w stosunku do pierwszej modernizacji. - Na wniosek pasażerów, którzy skarżyli się na śliskie siedziska, zamontowaliśmy siedzenia z bardziej chropowatego tworzywa, które nie będą pozwalały na zsunięcie się podróżnych podczas przyspieszania czy hamowania. Typ fotela wybrali w głosowaniu sami mieszkańcy Łodzi – mówi D. Domański. W poręczach pojawiły się lampki LED, które ułatwią poruszanie się po pojeździe osobom z dysfunkcją wzroku.
Cztery modernizacje do grudnia
Prace nad modernizacją kolejnych wagonów mają teraz zdecydowanie przyspieszyć. – Do końca tego roku zmodernizujemy jeszcze 4 wagony. Trzy z nich są już w trakcie rozbiórki hali remontów przy ul. Tramwajowej. Czwarty, najbardziej zaawansowany egzemplarz ma już gotową wstawkę niskopodłogową i jest prawie gotowy do montażu – informuje pracownik Zakładu Techniki.
Spółka zamierza w najbliższym czasie zakończyć program modernizacji wagonów 805Na. Zostanie ona przeprowadzona jeszcze tylko w 20 pojazdach, które nie przeszły dotąd remontu kapitalnego. Niewykluczone, że część z nich zostanie przebudowana na pojazd przegubowy ze środkowym członem niskopodłogowym, choć w ubiegłym roku
rzecznik MPK raczej wykluczał takie rozwiązanie.