Zlecone przez miasto prace dotyczące głównie infrastruktury tramwajowej i pieszej w rejonie pętli Helenówek są już niemal ukończone. Prowadzone przez MPK roboty o wartości niespełna 9 mln zł mają pozwolić na zapowiadane wznowienie kursowania tramwajów do Zgierza. Tramwaje częściowo korzystają z nowych torów od kilku tygodni, ale dłużej budowany był nowy ciąg pieszo-rowerowy, który zastąpi nierówny chodnik przy dawnej zajezdni tramwajowej.
Choć
tramwaje wróciły na pętlę Helenówek już kilka tygodni temu, dopiero teraz kończy się inwestycja obejmująca krótki odcinek ul. Zgierskiej w okolicach granicy Łodzi i Zgierza. Jej przeprowadzenie było związane przede wszystkim z zapowiadanym przez władze Zgierza
przywróceniem kursów podmiejskiej linii tramwajowej 45, co nie udałoby się bez poprawy stanu technicznego infrastruktury na fragmencie trasy leżącym jeszcze w obrębie Łodzi. W ostatniej kolejności prowadzone są prace brukarskie przy ciągu pieszo-rowerowym po stronie dawnej zajezdni nieistniejącej spółki Międzygminna Komunikacja Tramwajowa.
Prace sfinalizowane w terminie, choć pojawiały się pewne przesunięcia – Wykonana została wymiana torowiska na odcinku od ul. Okulickiego do granicy miasta wraz z pętlą tramwajową oraz wjazdami do zajezdni, w której ma się znaleźć Zakład Techniki MPK-Łódź – podsumowuje Tomasz Andrzejewski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi. Baza remontowa miejskiego przewoźnika ma zostać przeniesiona z ul. Tramwajowej. Spółka musi wkrótce opuścić teren w związku z planami budowy nowego odcinka tramwajowego łączącego rejon dworca Łódź Fabryczna z al. Kopcińskiego.
Łącznie wymienione zostało 856 metrów toru pojedynczego i siedem rozjazdów. Miasto wydało na to 8,7 mln zł. – MPK wykonało remont w terminie – podkreśla nasz rozmówca. Przypomnijmy jednak, że tramwaje wróciły na remontowaną pętlę z kilkutygodniowym opóźnieniem wzgędem pierwotnych zapowiedzi ZDiT. Ruch na linii do Helenówka nie był przy tym całkowicie zawieszony, bo przed pętlą zamontowany został tymczasowy zjazd międzytorowy, a na linii 11 kursowały tramwaje dwukierunkowe.
Wraca linia 4, ale nie na Helenówek Zbliżający się koniec zaangażowania ekip remontowych MPK w prace na ul. Zgierskiej ma duże znaczenie dla innych inwestycji w mieście. Samorząd zapowiedział bowiem, że gdy zakończą się roboty na Helenówku oraz w Zgierzu,
rozpocznie się długo oczekiwany remont linii tramwajowej na osiedle Teofilów. Również to zadanie ma zostać powierzone MPK, które samodzielnie wykonuje znaczną część prac na sieci tramwajowej – zwłaszcza tych, które nie są powiązane z rozległymi pracami w pasie drogowym.
Warto w tym miejscu zaznaczyć, że 1 grudnia wznowione ma zostać kursowanie linii nr 4, która w stałym układzie tras dociera właśnie na pętlę Helenówek. ZDiT uruchomi jednak kursy na skróconej trasie Dworzec Łódź-Dąbrowa – Dworzec Łódź Fabryczna. Po ul. Zgierskiej będą więc nadal kursować linie 11 w wariantach A i B oraz 9.