Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódź: Dąbrowskiego – kolejna ulica z nadmiarem sygnalizacji?

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2017-04-26 13:00
Ostatnia modyfikacja:
2022-08-14 21:30
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Łódź: Dąbrowskiego – kolejna ulica z nadmiarem sygnalizacji?
fot. Roman CzubińskiSkrzyżowanie Dąbrowskiego - Kilińskiego przed zawieszeniem ruchu tramwajów
Jednym z elementów przebudowy odcinka ul. Dąbrowskiego między Rzgowską a Podgórną ma być wyposażenie kolejnych skrzyżowań w sygnalizację świetlną. Miejscy urzędnicy bronią tej decyzji, posługując się argumentem bezpieczeństwa i płynności ruchu. Przedstawiciele łódzkich organizacji pozarządowych są jednak zdania, że dodatkowe światła przyniosą więcej szkód, niż korzyści.

O ogłoszeniu przetargu na przebudowę Dąbrowskiego pisaliśmy kilka dni temu. Jeśli uda się rozstrzygnąć postępowanie zgodnie z planem, prace rozpoczną się latem bieżącego roku i potrwają przez dwa kolejne sezony budowlane. Nawierzchnia jezdni zostanie całkowicie wymieniona (po przebudowie instalacji podziemnych), nowe będzie też torowisko, które doczeka się całkowitej separacji od jezdni. Pojawi się też droga rowerowa. Największe kontrowersje budzi jednak zawarte w projekcie wyposażenie kolejnych skrzyżowań w sygnalizację świetlną.

Lepsze wrogiem dobrego?

– Sygnalizacja powstanie na trzech skrzyżowaniach ul. Dąbrowskiego: na przecięciu ze Rzgowską, Łomżyńską i Kilińskiego – wylicza Renata Zatorska-Sytyk z Zarządu Inwestycji Miejskich, była dyrektor łódzkiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Kontrowersje budzą szczególnie dwa ostatnie przypadki: równorzędne skrzyżowanie Dąbrowskiego – Kilińskiego ma opinię jednego z najbezpieczniejszych w Łodzi. Natomiast Łomżyńska to uliczka osiedlowa odznaczająca się niewielkim ruchem. Chęć wyposażenia jej w sygnalizację urzędnicy uzasadniają obecnością przejazdu rowerowego, który właśnie na jej wysokości ma łączyć dwie części drogi rowerowej, przerzucanej tu przez jezdnię i tory ze strony południowej na północną.

Przedstawicielka ZIM powołuje się na opinię ekspertów z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego. – Ich zdaniem sygnalizacja usystematyzuje i uspokoi ruch w tym miejscu. To prawda, że na skrzyżowaniu nie ma wielu wypadków, ale kierowcy nie lubią skrzyżowań równorzędnych – argumentuje Zatorska-Sytyk.

Tramwaje przyspieszą, by zwolnić?

Celowość stawiania sygnalizatorów kwestionuje, między innymi, członek Miejskiej Rady BRD i prezes Fundacji „Normalne Miasto – Fenomen” Hubert Barański. – Na krótkim, dwukilometrowym odcinku będzie wykonana liczba sygnalizacji świetlnych, które sens całej modernizacji linii tramwajowej stawiają pod znakiem zapytania. To, co ewentualnie tramwaj zyska dzięki równemu torowisku, straci z nawiązką na każdej sygnalizacji – przekonuje. W dodatku inwestycja ma być dofinansowana ze środków unijnych przeznaczonych na transport niskoemisyjny, a deklarowanym przez władze miasta celem jest właśnie zwiększenie atrakcyjności komunikacji zbiorowej.

Kwestia jednej z sygnalizacji jest jeszcze otwarta. – Co do Łomżyńskiej, trwają jeszcze analizy i rozmowy z Biurem Inżyniera Miasta, które wydało opinię o celowości ich wykonania – informuje rzecznik ZIM Piotr Wasiak. W ocenie prezesa „Fenomenu” zbędny jest w ogóle przejazd rowerowy w tym miejscu, ponieważ bardziej celowe byłoby poprowadzenie drogi rowerowej na całym odcinku Rzgowska – Kilińskiego po stronie południowej.

Złe doświadczenia

Dodatkowy kontekst tworzy fakt, że z ustawianiem sygnalizacji świetlnej łódzcy drogowcy mają wyraźne problemy. Wykonany w ramach rozbudowy i modernizacji Trasy W-Z obszarowy system sterowania ruchem w powszechnym odczuciu (choć oficjalne dane mówią co innego) nie poprawił, lecz pogorszył płynność podróżowania po mieście. Na zbyt długie oczekiwanie na zielone światło narzekają zarówno pasażerowie tramwajów (w skrajnych przypadkach, gdy przed skrzyżowaniem ustawi się kolejka, może to trwać nawet kilka cykli zmiany świateł), jak i kierowcy oraz piesi.

Niektóre sygnalizacje, jak ta u zbiegu ul. Składowej i Polskiej Organizacji Wojskowej pod dworcem Łódź Fabryczna, prowokują wprost pieszych do przechodzenia na czerwonym świetle. Prośby o wyłączenie zbędnej, zdaniem wielu, sygnalizacji nie odniosły jak dotąd skutku. Właśnie niemożność poradzenia sobie z sygnalizacją przy dworcu spowodowała też odsunięcie od głównego wejścia – z oczywistą szkodą dla podróżnych – dwóch ważnych linii tramwajowych, choć pierwotne plany były inne. Mimo zapowiedzi Zarząd Dróg i Transportu nie wprowadził bezwzględnego priorytetu dla tramwajów nawet na niektórych trasach (a rozkładowy czas przejazdu po 2 kwietnia w niektórych przypadkach uległ wydłużeniu).

– Priorytet w zakresie sygnalizacji mają dziś piesi, a po nich – komunikacja zbiorowa i dopiero potem samochody – twierdzi jednak Zatorska-Sytyk. Głośne ostatnio przypadki, w których piesi czekali na przejście przez 6 lub nawet kilkanaście minut, przedstawiciele ZIM tłumaczą awariami.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Utrecht. Znaki dla rowerzystów? Zając, żółw, lajk i… krowa

Mobilność

Utrecht. Znaki dla rowerzystów? Zając, żółw, lajk i… krowa

Jakub Dybalski 25 kwietnia 2017

Sygnalizacja świetlna dla „smartfonowych zombie”

Przestrzeń

Sygnalizacja świetlna dla „smartfonowych zombie”

Mobilność

Zobacz również:

Utrecht. Znaki dla rowerzystów? Zając, żółw, lajk i… krowa

Mobilność

Utrecht. Znaki dla rowerzystów? Zając, żółw, lajk i… krowa

Jakub Dybalski 25 kwietnia 2017

Sygnalizacja świetlna dla „smartfonowych zombie”

Przestrzeń

Sygnalizacja świetlna dla „smartfonowych zombie”

Mobilność

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5