Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódź: Czy należy się bać wakacyjnych zmian rozkładów?

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2019-07-02 09:37
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Łódź: Czy należy się bać wakacyjnych zmian rozkładów?
fot. Kasper Fiszer
Zmiany częstotliwości funkcjonowania linii komunikacyjnych na okres wakacji są czymś naturalnym. Co innego jednak, jeśli obniżony takt zostaje zachowany także po zakończeniu sezonu letniego. W zeszłych latach – także w 2018 r. – takie sytuacje miałhy miejsce w Łodzi.

W Łodzi – jak co roku – w życie wszedł właśnie szereg zmian dotyczących funkcjonowania komunikacji miejskiej w okresie wakacji szkolnych i akademickich. Tak jak zawsze, spadł podstawowy takt w mieście, który wynosi obecnie 15 minut. Z tą częstotliwością funkcjonuje większość połączeń tramwajowych, a na dużej części linii autobusowych wprowadzono dodatkowy międzyszczyt, w którym częstotliwość wykonywania kursów spada jeszcze mocniej – do ok. 20 minut. Ponadto czzęść tras została skrócona (np. tylko do węzła Piotrkowska – Centrum, a nie do pl. Niepodległości dociera obecnie wariant 11A).

Wakacyjne zmiany nie zawsze zostają odwrócone

Niezależnie od tego niektóre linie przestały funkcjonować w ogóle. Na wakacyjnej mapie połączeń nie znajdziemy więc „szesnastki”, tramwaju łączącego duże osiedla Teofilów i Żubardź z dzielnicą Górna, który dodatkowo zagęszcza takt na ważnych ciągach komunikacyjnych – al. Włókniarzy i al. Politechniki. W związku ze spadkiem częstotliwości „dziewiątki” nie jest realizowany krótszy wariant 9A. Równocześnie otwarto kilka połączeń weekendowych prowadzących do miejskich terenów rekreacyjnych.

Korekty te wydają się naturalne, bo wraz z końcem roku szkolnego liczba podróżnych maleje. Sęk w tym, że od lat rozpoczęcie wakacji jest okazją do wprowadzania także takich zmian, które nie zostają potem odwrócone na początku września. Dzieje się tak również po niedawnej reformie funkcjonowania transportu publicznego, która opierała się w dużej mierze na założeniu wprowadzenia równego taktu zapewniającego systemowość wszystkich przesiadek. Tymczasem w zeszłym roku po wakacjach zachowano obniżony, 15-minutowy takt linii 52, 80 i 86. Doprowadziło to do swoistego wyodrębnienia ich ze spójnego systemu rozkładowego łódzkiej komunikacji miejskiej.

Podobne ograniczenia pojawiały się nie tylko w zeszłym roku

Zarząd Dróg i Transportu nie odpowiedział nam na pytania dotyczące przyczyn zachowania także po wakacjach części ubiegłorocznych cięć. Pewna cykliczność wprowadzania ich właśnie wraz z końcem wakacji poprzez nieodwoływanie zmian wchodzących w życie na przełomie czerwca i lipca każe zastanawiać się, czy również w tym roku łodzianie nie muszą spodziewać się dalszych ograniczeń. Mogą one być tym dotkliwsze, że już podstawowy 12-minutowy takt łódzkiej komunikacji miejskiej w warunkach wielkomiejskich nie wydaje się szczególnie wysoki.

Przypomnijmy, że wiemy już z całą pewnością, że przynajmniej jedno z wprowadzonych w poniedziałek ograniczeń nie zostanie cofnięte za dwa miesiące. Urząd Miejski w Konstantynowie Łódzkim wycofał się bowiem z finansowania nocnej linii N2B łączącej to podłódzkie miasto ze stolicą aglomeracji. Swoją decyzję tłumaczy niewielkim zainteresowaniem podróżnych.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Łódź z nowym „darmobusem” – do galerii Sukcesja

Komunikacja

Łódź z nowym „darmobusem” – do galerii Sukcesja

Kasper Fiszer 09 maja 2019

Zgierz: Autobusy za tramwaj oficjalnie bez biletomatów

Komunikacja

Zgierz: Autobusy za tramwaj oficjalnie bez biletomatów

Kasper Fiszer 19 lutego 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5