Partnerzy serwisu:
Mobilność

Łódź: Czy będą transportowe rowery publiczne?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
23-09-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Łódź: Czy będą transportowe rowery publiczne?
By FaceMePLS from The Hague, The Netherlands - Ballenbak, CC BY 2.0, commons.wikimedia.orgRower transportowy w Hadze
Łódź może stać się drugim po Opolu polskim miastem, w którym oprócz zwykłych jednośladów w sieci roweru publicznego będzie można wypożyczyć rowery cargo. Zakup pięciu takich pojazdów zakłada jeden z wniosków do budżetu obywatelskiego. Pomysł ma na celu zapoznanie łodzian z tym środkiem transportu i przekonanie ich, że do przewożenia sporych ładunków na niewielkie odległości nie jest konieczny samochód.

5 rowerów w sieci liczącej obecnie 101 wypożyczalni i 1010 rowerów to niewiele. – Chcemy jednak pokazać łodzianom, że takie rowery istnieją i są seryjnie produkowane. Wypożyczenie roweru umożliwi przetestowanie go w różnych sytuacjach. W dodatku nie każdy potrzebuje takiego roweru na co dzień, a wielu nie ma możliwości przechowywania go w bezpiecznym miejscu – uzasadnia wniosek prezes Fundacji „Normalne Miasto – Fenomen” Hubert Barański.

Wolniej, ale z większym bagażem

Właściwości użytkowe rowerów cargo mogą trafić do przekonania wielu użytkownikom. Wprawdzie nie można jeździć nimi z dużą szybkością, za to – według danych producentów – ładowność sięga nawet 100 kg. – Można przewieźć ładunek większy gabarytowo, ale także zabrać ze sobą osobę towarzyszącą albo, na przykład, zawieźć dzieci do przedszkola. To dobry środek transportu dla kogoś, kto przewozi spore ładunki na niewielkie odległości. Takie osoby nie muszą codziennie korzystać z samochodu. Za granicą, gdzie rowery takie są bardziej popularne, ich liczebność potrafi osiągnąć nawet kilkadziesiąt tysięcy w jednym mieście – przekonuje prezes „Fenomenu”. Wśród największych skupisk rowerów towarowych wymienia Kopenhagę i Berlin.

50 tysięcy złotych to założona przez autorów wniosku kwota na zakup 5 rowerów towarowych, ich roczną obsługę, serwis oraz zimowanie. Rowery (nie wiadomo jeszcze, jakiej konstrukcji – na rynku są dostępne wersje dwu- i trzykołowe) będą integralną częścią systemu Łódzkiego Roweru Publicznego, a ich wypożyczanie będzie odbywało się na tych samych zasadach, jak pozostałych rowerów w sieci. Pomysłodawcy liczą na to, że w razie zwycięstwa wniosku operator systemu ŁRP wprowadzi do aplikacji mobilnej i serwisu internetowego funkcję znajdowania rowerów towarowych. – W kilku polskich miastach w sieci roweru publicznego można wypożyczać tandemy. O tym, przy której stacji można akurat z tego skorzystać, informuje właśnie aplikacja. Możliwość techniczna zatem istnieje – przekonuje Barański.

Opole przetarło szlak

Przez długi czas wniosek nie mógł doczekać się pozytywnej opinii ze strony Urzędu Miasta. Pracownicy Zarządu Inwestycji Miejskich uznali, że rowerów nie będzie można kupić w ramach zamówienia uzupełniającego, a inny tryb nie zagwarantuje kompatybilności z obsługiwanym przez NextBike systemem ŁRP. Miejscy radni z Doraźnej komisji ds. Budżetu Obywatelskiego przychylili się jednak do argumentacji wnioskodawców, według których przepisy pozwalają na zamówienie rowerów z wolnej ręki na podstawie zapytania ofertowego wysłanego do ich producentów. – W taki właśnie sposób postąpiono w Opolu, które wprowadziło do swojej sieci roweru publicznego rowery cargo w czerwcu bieżącego roku. Takie działanie jest całkowicie zgodne z Prawem Zamówień Publicznych i nie wymaga prowadzenia długiej procedury przetargowej – twierdzi prezes „Fenomenu”.

Jak sprawdzają się rowery cargo w Opolu? Według Barańskiego na wyciąganie wniosków jest jeszcze za wcześnie. – Mówimy o czymś zupełnie nowym. Ludzie dopiero oswajają się z rowerami cargo. O ile mi wiadomo, opolski system roweru publicznego jest pierwszym w Europie, w którym zaoferowano rowery towarowe – mówi prezes. Wypożyczalnie rowerów publicznych istnieją też w Warszawie, ale nie należą do sieci Veturilo. Niedługo podobna placówka ma pojawić się także w Krakowie.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Gdynia. Sukces dopłat do rowerów cargo?

Komunikacja

Gdynia. Sukces dopłat do rowerów cargo?

Jakub Rösler 27 lipca 2022

Łódź: Start programu „TowaRower” dla przedsiębiorców

Mobilność

Warszawa wypożycza rowery towarowe

Komunikacja

Warszawa wypożycza rowery towarowe

Jakub Dybalski 30 lipca 2014

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Gdynia. Sukces dopłat do rowerów cargo?

Komunikacja

Gdynia. Sukces dopłat do rowerów cargo?

Jakub Rösler 27 lipca 2022

Łódź: Start programu „TowaRower” dla przedsiębiorców

Mobilność

Warszawa wypożycza rowery towarowe

Komunikacja

Warszawa wypożycza rowery towarowe

Jakub Dybalski 30 lipca 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5