W zeszłym roku z ilostanu MPK-Łódź wykreślono łącznie dwanaście wagonów 805Na. Choć przewoźnik nie ma jeszcze sprecyzowanych planów na 2022 r., należy spodziewać się kolejnych kasacji. Będą one następstwem dostaw fabrycznie nowych moderusów.
W ostatnich latach tabor łódzkiego MPK bardzo istotnie się zmienił. Choć wciąż liczba wagonów nowej generacji pozostaje ograniczona, flota miejskiego przewoźnika została istotnie odmłodzona dzięki zakupom wagonów używanych. Pojazdy typu NF6D, a także M8C przebudowywane we własnych zakładach przewoźnika do typu M8CN z członem niskopodłogowym, częściowo wyparły starsze konstrukcje z w pełni wysoką podłogą.
Ubywa wagonów z całkowicie wysoką podłogą
Jak informowaliśmy już na naszych łamach, w zeszłym roku miejska spółka skreśliła ze swojego stanu dwa ostatnie liniowe tramwaje typu GT6. – Z eksploatacji wycofano też sześć par wagonów 805Na – mówi Agnieszka Magnuszewska, rzecznik prasowy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego – Łódź. Spółka czeka teraz na opóźnione o ok. pół roku dostawy moderusów gamma, po których należy spodziewać się kolejnych kasacji.
Za zakup nowych tramwajów polskiego producenta odpowiada Zarząd Inwestycji Miejskich Urzędu Miasta Łodzi, przewoźnik nie podaje więc szczegółowego harmonogramu dostaw. Z danych przekazanych nam wcześniej przez samorząd wynika, że pierwszy tramwaj ma trafić do Łodzi jesienią, ale wobec opóźnień trudno być póki co pewnym konkretnych dat. Nie wiadomo też, jak duża będzie skala kasacji po dostarczeniu moderusów.
Zapotrzebowanie na tabor powinno się zwiększyć
– Nie mamy jeszcze sprecyzowanych planów na 2022 r. co do wycofania z eksploatacji określonej liczby wagonów – stwierdza nasza rozmówczyni. MPK musi przy tym wziąć pod uwagę, że w przyszłości zapotrzebowanie na tabor powinno być nieco większe niż obecnie. Toczą się bowiem remonty części zamkniętych od kilku lat odcinków – do Pabianic czy na łódzkie osiedle Doły – a miasto i podłódzkie samorządy zapowiadają stopniowe przywracanie do ruchu przynajmniej części pozostałych nieczynnych tras – np. do Konstantynowa Łódzkiego czy na pętlę Koziny.
Już otwarty został natomiast odcinek do zgierskiej pętli przy pl. Kilińskiego. Pomimo zakończonego właśnie gruntownego remontu torowiska w satelickim mieście dojeżdżają tam jedynie wagony wysokopodłogowe.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.