Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódź: Co z zajezdnią Brus? „Będzie nowa koncepcja”

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2020-11-26 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Łódź: Co z zajezdnią Brus? „Będzie nowa koncepcja”
fot. Kasper FiszerWagon 803N na terenie zajezdni Brus
Czy jest szansa, by w zajezdni tramwajowej na Brusie wreszcie zafunkcjonowało muzeum z prawdziwego zdarzenia? Choć działalność muzealną prowadzi tam obecnie Klub Miłośników Starych Tramwajów, obiekt można zwiedzać tylko kilka razy w roku. Do utworzenia stałej i bogatej ekspozycji potrzebne są jednak środki. Czy te znajdą się w miejskim budżecie, gdy samorząd opublikuje już nową, kolejną koncepcję zagospodarowania cennej z historycznego punktu widzenia przestrzeni?

Do 2012 r. na pograniczu Łodzi i Konstantynowa Łódzkiego działała zajezdnia tramwajowa nieistniejącej już spółki Tramwaje Podmiejskie. Najmniejsza baza taborowa łódzkiej sieci nie jest już wykorzystywana zgodnie ze swoim pierwotnym przeznaczeniem, bo przewoźnik, który ją eksploatował, przekazał obsługę wszystkich tras Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacyjnemu – Łódź. Obiekt trafił natomiast w ręce miasta i choć to pierwotnie planowało szybko zorganizować tam muzeum transportu, na razie zajezdnia nie jest dostępna dla zwiedzających poza organizowanymi przez Klub Miłośników Starych Tramwajów dniami otwartymi.

Poprzednia koncepcja okazała się zbyt droga

To właśnie KMST opiekuje się zabytkowym budynkiem remizy Brus, która istnieje do dziś we właściwie niezmienionej od swojego powstania formie architektonicznej. Obiekt, który zagospodarowali wolontariusze, tworząc tam „zajezdnię muzealną”, wymaga jednak inwestycji, których nie udźwignie stowarzyszenie. Już przed kilkoma laty samorząd porzucił jednak wcześniejszą koncepcję utworzenia placówki o nazwie LaBoT, która miała gromadzić eksponaty dotyczące różnych środków transportu, w tym nawet lotnictwa.

Realizacji nie doczekał się więc stworzony w 2013 r. plan funkcjonalno-użytkowy muzeum. Jak tłumaczył kilka lat później łódzki magistrat, koszt organizacji placówki zgodnie z tą koncepcją określono na 41,35 mln zł. To zaś była kwota, która miała przerastać ówczesne możliwości budżetowe.

Szczegóły jeszcze w tym roku?

Co w zamian? Wszystko wskazuje na to, że po siedmiu latach doczekamy się konkretów. – Miasto przygotowuje nową koncepcję funkcjonowania byłej zajezdni tramwajowej na Brusie – poinformowało nas bowiem Biuro Rzecznika Prasowego Prezydent Miasta Łodzi Hanny Zdanowskiej. Samorząd zapewnił także, że w ciągu kilku tygodni przekaże szczegóły dotyczące projektu.

Zajezdnia tramwajowa Brus została otwarta w 1910 r. jako remiza Łódzkich Wąskotorowych Elektrycznych Kolei Dojazdowych, pierwszego operatora linii podmiejskich. Przez cały okres eksploatacji wyjeżdżały stąd przede wszystkim tramwaje obsługujące linie konstantynowską i lutomierską. W 1993 r. od MPK bazę przejęła nowa spółka międzygminna Tramwaje Podmiejskie. W ostatnim dwudziestoleciu stacjonowały tu wagony typów 803N i GT6.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5