MPK Łódź rozważa zakup kolejnych używanych tramwajów. Na celowniku są przede wszystkim wagony NF6D z Halle. Bardzo wstępnie pod uwagę brane są też 6MGT z Mannheim. Jednak na razie nie podjęto żadnych decyzji zakupowych.
Najaktualniejsza lista zakupów taboru szynowego obejmuje 15 wagonów
Moderus Gamma, których produkcją ma zając się poznański Modertrans. Jeżeli znajdą się wystarczające środki, a ich na razie nie ma, to MPK Łódź będzie chciało dokupić kolejnych 15 sztuk.
Jednak zakupy nowych tramwajów nie przebiegają do tej pory w takim tempie, jak autobusów. Stąd miejski przewoźnik musi posiłkować się pozyskiwaniem używanych wagonów oraz ich późniejszą modernizacją. Od 2026 roku włączona do tego procesu będzie już
prawdopodobnie klimatyzacja w przedziale pasażerskim.
MPK Łódź przed decyzją o zakupie używanych tramwajów W sierpniu delegacja MPK Łódź odwiedziła Halle, gdzie w Hallesche Verkehrs-AG (HAVAG) rozmawiano o tramwajach MGT6D. Są pojazdy bardzo zbliżone do użytkowanych i modernizowanych w Łodzi NF6D. Kupić można do 50 wagonów, ale to nie oznacza, że taka liczba trafiłaby do naszego miasta. Łódzki przewoźnik chce bowiem pozyskać jedynie pojazdy w dobrym stanie.
– Przyglądamy się różnym przewoźnikom, którzy planują w najbliższym czasie sprzedawać pojazdy mogące wzmocnić nasz tabor. Obecnie nie ma jednak konkretnych decyzji co do zakupu – przekazał "Transportowi Publicznemu" Piotr Wasiak, rzecznik MPK Łódź.
Nadal bez decyzji także w sprawie 6MGT
To samo dotyczy również wagonów Duewag 6MGT, które użytkuje aktualnie firma Rhein-Neckar-Verkehr. Według serwisu Transphoto.org niemiecki przewoźnik posiada ich blisko 50 sztuk. Na razie miejska spółka nie informuje jednak, kiedy mogłaby odbyć się wizyta przedstawicieli MPK w Mannheim.
Warto w tym miejscu przywołać słowa szefa MPK, który stwierdził, że trzeba by sprawdzić czy technika zastosowana w tych wagonach jest możliwa do konserwacji przez zajezdniowych techników. – Nie chciałbym, żeby okazało się, że tramwaj przyjedzie do Łodzi, pada jakiś jeden element elektroniczny i stawiamy go na tory odstawcze –
mówił w sierpniu Zbigniew Papierski.
Z danych na początek lipca 2025 roku wynika, że łódzka spółka posiada 352 wagony, a 62 to pojazdy z drugiej ręki. Pośród nich zmodernizowanych mamy 28 wagonów: 18 tramwajów Duewag M8CN oraz 10 tramwajów Siemens NF6D.