Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódź: Co dalej z projektem tramwaju metropolitalnego?

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
20-02-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Łódź: Co dalej z projektem tramwaju metropolitalnego?
fot. Kasper Fiszer.Tramwaj podmiejski w Lutomiersku.
Jaki kształt może przybrać projekt ŁTM po wyjściu z niego dwóch podłódzkich gmin? ZDiT zapowiada konsultacje z samorządami, które mają pozwolić na wypracowanie nowej formuły porozumienia. Na razie Łódź czeka na pisemną decyzję Pabianic ws. rezygnacji z udziału we wspólnym przedsięwzięciu.

W środę władze Pabianic ogłosiły decyzję o praktycznym wyjściu z porozumienia dziewięciu gmin w sprawie modernizacji infrastruktury i zakupu taboru dla tramwajowych linii podmiejskich. Władze miasta argumentują, że szanse na powodzenie realizacji dużego projektu pod nazwą Łódzki Tramwaj Metropolitalny są obecnie bardzo niewielkie. Postanowiły więc porozumieć się jedynie z gminą Ksawerów, przez której teren przebiega linia Łódź – Pabianice, i wystartować w konkursie zorganizowanym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego.

Stan linii się pogarsza, sytuacja się komplikuje

Stawia to pod znakiem zapytania sens kontynuacji wspólnych starań pozostałych sześciu gmin podmiejskich oraz wspierającej ich działania Łodzi. Tymczasem stan infrastruktury na większości tras wymusza podjęcie bardzo szybkich działań, bo – jak sytuację określa będące przewoźnikiem łódzkie MPK – dalsza eksploatacja linii zgierskiej i ozorkowskiej może grozić katastrofą w ruchu lądowym. Problem dotyczy też linii do Lutomierska, w mniejszym zaś stopniu – do Konstantynowa.

Zarzad Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi, który pełni rolę koordynatora dla wciąż bardzo niepewnej inwestycji ŁTM, deklaruje, że prace nad projektem będą toczyć się nadal. – Podejmiemy rozmowy z pozostałymi gminami o dalszych losach projektu. W zależności od decyzji poszczególnych samorządów podejmiemy ewentualne działania mające na celu zmiany w dokumentacji lub zlecenie koreferatu [do studium wykonalności] w nowym zakresie – mówi rzecznik prasowy ZDiT Tomasz Andrzejewski.

Łódź czeka na oficjalne wystąpienie Pabianic z projektu

Dodaje on też, że na razie Łódź nie otrzymała oficjalnej informacji o wyjściu Pabianic z dotychczasowego porozumienia. – W obecnej chwili będziemy więc czekać na pisemne wystąpienie Pabianic z udziału w ŁTM – tłumaczy. Dyskusje o kształcie projektu realizowanego w okrojonym zakresie mają rozpocząć się dopiero po uzyskaniu od władz Pabianic stanowiska w sprawie.

Tomasz Andrzejewski zapewnia przy tym, że dla ZDiT sprawa tramwajowej komunikacji podmiejskiej pozostaje bardzo istotna. – Samorządy nieustanie podejmują w tym zakresie działania, co pokazuje, że remont torowisk na odcinkach podmiejskich jest potrzebny i ważny dla mieszkańców ościennych gmin. Realizacja projektu do momentu rozpatrzenia wniosku jest jednak zawsze otwarta i – tak jak konkurs, w którym chcą wystartować Pabianice – zawsze wiąże się z ryzykiem związanym z pozyskaniem środków na ten cel – mówi, oceniając szanse na wykonanie inwestycji.

Remont w Pabianicach bez zajezdni i taboru

ZDiT zauważa także, że Pabianice zdecydowały się na wnioskowanie o wsparcie przedsięwzięcia o zakresie mniejszym niż zakładany we wspólnym projekcie dziewięciu samorządów. – ŁTM obejmuje kompleksową modernizację całej infrastruktury torowo-sieciowej wraz z zakupem taboru. Podawane w mediach kwoty [wartości] nowego projektu Pabianic są natomiast o wiele mniejsze niż kosztorys zakładany w projekcie tramwaju metropolitalnego. Porównanie zakresu planowanych prac możliwe będzie po przedstawieniu zapowiadanego wniosku do RPO – wskazuje przedstawiciel Zarządu. Jak informowaliśmy przed kilkoma dniami, ogólny zarys inwestycji przygotowywanej obecnie przez Pabianice nie obejmuje zakupu taboru i budowy nowej zajezdni tramwajowej, które były elementami ŁTM.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pabianice: Tramwaj na Górniak to za mało

Komunikacja

Pabianice: Tramwaj na Górniak to za mało

Roman Czubiński 30 czerwca 2023

Tramwaje podmiejskie szansą dla polskich aglomeracji?

Komunikacja

Łódź: Czterech chętnych na modernizację tramwaju do Konstantynowa

Komunikacja

Konstantynów: Są pieniądze na modernizację linii tramwajowej

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Pabianice: Tramwaj na Górniak to za mało

Komunikacja

Pabianice: Tramwaj na Górniak to za mało

Roman Czubiński 30 czerwca 2023

Tramwaje podmiejskie szansą dla polskich aglomeracji?

Komunikacja

Łódź: Czterech chętnych na modernizację tramwaju do Konstantynowa

Komunikacja

Konstantynów: Są pieniądze na modernizację linii tramwajowej

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5