Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Łódź: Była zajezdnia, będzie "LaboT"

Dalej Wstecz
Data publikacji:
10-12-2013
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Łódź: Była zajezdnia, będzie "LaboT"
mat. prasowe
W dawnej zajezdni tramwajów podmiejskich na Brusie ma powstać Laboratorium Transportu. Zadaniem interaktywnej placówki ma być propagowanie wiedzy z zakresu historii komunikacji miejskiej oraz... lotnictwa. Na terenie zajezdni powstaną trzy nowe budynki. Zabytkowa hala z 1910 r. zostanie przykryta podestem, na którym autorzy koncepcji zamierzają ustawić trzy samoloty. Nietknięty ma za to pozostać układ torowy.

Silny nacisk położono na atrakcyjność i rozpoznawalność siedziby. - Zrewitalizowana hala zajezdni poprzez przykrycie nową konstrukcją wiszącą stanie się w całości eksponatem Laboratorium - mówi Szymon Staszczak, współautor projektu. - Nad nią znajdzie się podest z ustawionymi trzema zabytkowymi samolotami z kolekcji łódzkich miłośników lotnictwa. W sąsiednim budynku o wysokości 18 metrów chcemy zmieścić m. in. śmigłowiec Mi6 oraz inne, podwieszone pod dachem statki powietrzne - rozwija projektant.

Koncepcję opracowali analitycy firmy Deloitte. - Chcieliśmy uciec od skojarzeń z muzeum jako placówką statyczną. Stąd nazwa "Laboratorium Transportu", która ma oznaczać obiekt interaktywny, dający możliwość nowoczesnej rozrywki i edukacji. Główną, choć nie jedyną grupą docelową mają być rodziny z dziećmi - mówi S. Staszczak. Liczne usługi komercyjne (symulatory lotu, płatne warsztaty związane z transportem, a nawet salki urodzinowe) mają pozwolić na uzyskanie jak najbardziej rynkowego charakteru całości, a tym samym - minimalizację kosztów, jakie musiałoby w związku z prowadzeniem placówki ponosić miasto. Pod względem organizacyjnym "LaboT" będzie częścią Centrum Nauki i Techniki "EC1", a funkcjonalnie - fragmentem Obszaru Rekreacyjnego Łódź Zachód, złożonego m. in. z Ogrodu Botanicznego, ZOO oraz parku na Zdrowiu. Zakładana docelowa liczba zwiedzających to 125 tysięcy osób rocznie.

Sama adaptacja terenu zajezdni na kosztować ok. 42 miliony złotych, Duża część tej kwoty ma być pokryta przez dofinansowanie unijne, o które miasto będzie się starało. Suma ta nie obejmuje jednak remontu będących w złym stanie torów tramwajowych przy ul. Konstantynowskiej, które stanowią jedyne połączenie Brusa z łódzką siecią. Jest to istotne wobec planów uruchomienia regularnej linii tramwajowej łączącej "LaboT" z budowaną pętlą przy nowym dworcu Łódź Fabryczna.

Mimo tak daleko idących przeobrażeń, zajezdnia ma nadal spełniać swoją podstawową funkcję - być miejscem gromadzenia eksponatów związanych z historią komunikacji miejskiej. Autorzy koncepcji zapewniają, że była ona konsultowana z łódzkimi organizacjami pozarządowymi zajmującymi się komunikacją miejską oraz ochroną zabytków.

- Dobrze, że w zajezdni przewidziano miejsce na prace społeczników przy zabytkowym taborze - komentuje Jakub Tarka, prezes Klubu Miłośników Starych Tramwajów. - Nasi członkowie odnowili już niejeden unikatowy pojazd i szkoda byłoby zmarnować ten dorobek. Szkoda, że - wbrew naszym postulatom - w dobudowanym hangarze znajdzie się przestrzeń wystawiennicza nie dla autobusów, lecz dla samolotów i helikopterów. Połączenie komunikacji miejskiej i lotnictwa w jednej placówce muzealnej to nieco egzotyczny pomysł, można obawiać się, czy część tramwajowo-autobusowa nie zostanie przytoczona przez pozostałe elementy ekspozycji. Być może jednak uda się połączyć ogień z wodą - ma nadzieję szef stowarzyszenia.

Niektórzy łódzcy miłośnicy komunikacji są wobec projektu bardziej sceptyczni. Z krytyką spotyka się sama nazwa "LaboT", budząca - według anonimowych komentarzy - skojarzenia nie z transportem publicznym, lecz najwyżej z... lobotomią.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kraków rozbuduje zajezdnię w Nowej Hucie. Także dla elektrobusów

Przestrzeń

Kraków rozbuduje zajezdnię w Nowej Hucie. Także dla elektrobusów

Witold Urbanowicz 26 lutego 2016

Wrocław. Była zajezdnia tramwajowa, będzie muzeum historii miasta

Przestrzeń

Olsztyn bez zajezdni autobusowej, ale z placem postojowym. To wystarczy?

Przestrzeń

Szczecińskie tramwaje z nową halą

Przestrzeń

Szczecińskie tramwaje z nową halą

Witold Urbanowicz 14 maja 2015

Warszawa. Stacja Kontroli Pojazdów na Ostrobramskiej gotowa

Komunikacja

Zobacz również:

Kraków rozbuduje zajezdnię w Nowej Hucie. Także dla elektrobusów

Przestrzeń

Kraków rozbuduje zajezdnię w Nowej Hucie. Także dla elektrobusów

Witold Urbanowicz 26 lutego 2016

Wrocław. Była zajezdnia tramwajowa, będzie muzeum historii miasta

Przestrzeń

Olsztyn bez zajezdni autobusowej, ale z placem postojowym. To wystarczy?

Przestrzeń

Szczecińskie tramwaje z nową halą

Przestrzeń

Szczecińskie tramwaje z nową halą

Witold Urbanowicz 14 maja 2015

Warszawa. Stacja Kontroli Pojazdów na Ostrobramskiej gotowa

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5