Rozpoczynająca się za dwa dni przebudowa al. Śmigłego-Rydza będzie przez dwa lata poważnie utrudniała poruszanie się między osiedlami na wschodzie i południu Łodzi. Mimo wyłączenia z użytku połowy dostępnych pasów ruchu władze miasta zdecydowały o zachowaniu wydzielonego pasa dla autobusów w kierunku najmocniej wykorzystywanym w godzinach porannego szczytu.
Wprowadzanie nowej organizacji ruchu dla samochodów i autobusów rozpocznie się już jutro. Od niedzieli ruch w obu kierunkach będzie odbywał się po jezdni wschodniej, która dotychczas przenosiła ruch na północ. Przez skrzyżowania z Tymienieckiego i Milionową będzie można tylko przejeżdżać prosto lub skręcać na wschód.
Ważną informacją dla pasażerów komunikacji miejskiej jest pozostawienie – w przypadku jazdy na północ – pasa przeznaczonego wyłącznie dla autobusów. Pozwolił na to szeroki, trzypasowy przekrój jezdni na przebudowywanym odcinku. Właśnie na północ, w kierunku centrum, Trasy W-Z i dworca Łódź Fabryczna, podróżują przeważnie w tym miejscu pasażerowie w porannym szczycie przewozowym. Co oczywiste, zmieni się też lokalizacja przystanków przy alei.
Buspas będzie wykorzystywany zarówno przez komunikację zastępczą, jak i przez część linii stale kursujących po alei. Pozostaną tam ważne linie autobusowe – 70 z Chojen przez Dąbrowę na Doły i Rondo Powstańców 1863 r. oraz 96 z Janowa przez Zarzew i Śródmieście na Teofilów. Oprócz nich komunikację wzdłuż zawieszonego odcinka torowiska będzie zapewniała zastępcza linia Z13 z pętli Niższa – Śląska do skrzyżowania al. Piłsudskiego z Sarnią (z zatrzymaniem na przystanku przy Sarniej po stronie hipermarketu, co ułatwi dojazdy osobom zmierzającym dalej na wschód).
Trasa linii 75 zostanie natomiast zmieniona tak, by okrążała Dąbrowę, korzystając z ul. Gojawiczyńskiej i Felińskiego. – Chodzi o umożliwienie większej liczbie pasażerów z Dąbrowy dotarcia do Trasy W-Z przy Skrzyżowaniu Marszałków – uzasadnia wicedyrektor Zarządu Dróg i Transportu Maciej Sobieraj. W celu zagęszczenia kursów zostanie też uruchomiony dodatkowy wariant 75C Dworzec Łódź Widzew – Dworzec Łódź Dąbrowa. Linie 55 i N8 dojadą do Przędzalnianej przez Przybyszewskiego – zmiana ta będzie wymuszona przez likwidację możliwości skrętu na skrzyżowaniu z Milionową.
Co oczywiste, rozpoczęcie inwestycji mocno zmieni układ połączeń tramwajowych na wschodzie i południu Łodzi. Linia 14, jadąc z Dąbrowy, na skrzyżowaniu al. Śmigłego-Rydza z Przybyszewskiego skręci w lewo, by poprzez Piotrkowską dotrzeć do przystanku przesiadkowego pod Centralem i tam wrócić na trasę w kierunku Karolewa. – Zależało nam na tym, by nadal dowozić mieszkańców Dąbrowy do centrum możliwie najprostszą trasą – wyjaśnia Sobieraj. Początkowo planowano skierowanie objazdu przez Kilińskiego, co pozwoliłoby obsłużyć o dwa przystanki na stałej trasie więcej. Z powodu obawy o stan taboru (na linii 14 kursuje wiele wagonów niskopodłogowych, a łuki na skrzyżowaniu Przybyszewskiego – Kilińskiego są w fatalnym stanie) odstąpiono od tego pomysłu.
Linie 4 i 13 od północy dojadą do Skrzyżowania Marszałków, a następnie skierują się na Widzew. 4 zakończy trasę na pętli przy cmentarzu na Zarzewie, a 13 – przy ul. Augustów. Takie rozwiązanie ma na celu ułatwienie poruszania się po mieście mieszkańcom wschodniej części Łodzi – linia 96 będzie wprawdzie nadal jeździła przez przebudowywaną aleję, lecz związane z inwestycją utrudnienia doprowadzą zapewne – nawet mimo pozostawienia buspasa w kierunku północnym – do zaburzeń w jej kursowaniu.
Przebudowa alei jest częścią współfinansowanego ze środków unijnych projektu „Tramwaj dla Łodzi”. O zakresie inwestycji piszemy m. in.
tutaj.