Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódź: Bilet miesięczny w telefonie? To już możliwe

Dalej Wstecz
Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2019-01-22 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Łódź: Bilet miesięczny w telefonie? To już możliwe
fot. Roman Czubiński
Najpopularniejsze rodzaje biletów okresowych lokalnego transportu zbiorowego w Łodzi można już kupować za pośrednictwem aplikacji mobilnej. Karta „Migawka” nie jest już zatem jedynym dostępnym nośnikiem. Przewoźnik cieszy się z rosnącej popularności elektronicznych kanałów sprzedaży i zapowiada rozszerzanie testowanej równolegle taryfy przystankowej, która docelowo może objąć całą siatkę linii.

– Aby wyjść naprzeciw rewolucji cyfrowej, wprowadzamy w MPK kolejną nowość ułatwiającą podróżowanie – mówi prezydent Łodzi Hanna Zdanowska. Od dziś bilety miesięczne – podobnie jak inne rodzaje biletów – można zapisać w smartfonie przy pomocy aplikacji zbiletem.pl. Pasażerowie nie będą więc musieli nosić ze sobą elektronicznej karty Migawka, która sama w sobie jest stosunkowo nowym nośnikiem biletów – wprowadzono ją w Łodzi przed zaledwie siedmioma laty.

Prostszy zakup, niezawodna kontrola

Według Miłosza Olejniczaka z zespołu zbiletem.pl uruchomione właśnie rozwiązanie znacznie uprości proces wyrabiania pierwszego biletu okresowego. – Dotychczas pasażer musiał wypełnić wniosek, pójść do punktu obsługi klienta po odbiór karty, zakodować na niej bilet i aktywować go w biletomacie lub w aplikacji kontrolera. Teraz wystarczy wejść do sklepu internetowego zbiletem.pl i bez potrzeby rejestracji (wystarczy podanie podstawowych danych pasażera) pobrać naszą aplikację. Bilet jest w niej dostępny już w kilka sekund po zakupie – przekonuje przedstawiciel producenta oprogramowania. Można także kupić bilet okresowy dla innej osoby lub zlecić przesłanie faktury na wskazany adres mailowy. Poprzez aplikację można kupić imienne bilety 30- i 90-dniowe na komunikację miejską w Łodzi, Wspólny Bilet Łódzko-Zgierski, Wspólny Bilet Łódzko-Pabianicki oraz Wspólne Bilety Aglomeracyjne.

Okazanie biletu do kontroli będzie wymagało uruchomienia aplikacji. – Jeśli jednak w tramwaju nie będzie zasięgu, rozładuje się bateria lub z innych powodów aplikacja nie będzie działała, można skorzystać z awaryjnego trybu kontroli poprzez numer PESEL za okazaniem dokumentu tożsamości – wyjaśnia Olejniczak. Na razie taka możliwość istnieje tylko w pojazdach MPK Łódź, a nie w pociągach ŁKA i PR, w których na obszarze Łodzi również obowiązują bilety miejskie.

Aplikacja będzie też przypominać użytkownikowi o zbliżającym się terminie wygaśnięcia Migawki i konieczności przedłużenia jej ważności. – Nie ma jeszcze możliwości ustanowienia zlecenia stałego na zakup kolejnych biletów okresowych. Mam jednak nadzieję, że taka możliwość zostanie wkrótce wprowadzona – deklaruje prezydent.

Coraz większe znaczenie kanałów elektronicznych

– Myśleliśmy o takim rozwiązaniu już w momencie wprowadzania możliwości zakupu biletów 20- i 40-minutowych poprzez zbiletem.pl – zapewnia prezes MPK Łódź Zbigniew Papierski. W aplikacji można je kupować od lutego ubiegłego roku. – Poszukiwaliśmy rozwiązania bezpiecznego dla obu stron. Doświadczenie pokazuje, że wprowadzanie nowych kanałów sprzedaży biletów odbywało się w MPK bez większych problemów – dodaje.

Już obecnie ok. 60% wszystkich sprzedawanych w Łodzi biletów na komunikację miejską jest rozprowadzanych drogą elektroniczną. Do tej puli wlicza się także zakupy dokonywane w biletomatach. Bilety kodowane na telefonie to na razie kilka procent całej sprzedaży, jednak w ciągu ostatniego roku odsetek ten wzrósł ponaddwukrotnie. – Wzrost liczby biletów sprzedawanych za pośrednictwem aplikacji to trend ogólnopolski. Coraz więcej pasażerów przekonuje się o bezpieczeństwie i wygodzie takiego rozwiązania – mówi przedstawiciel zbiletem.pl.

Taryfa przystankowa obejmie wszystkie linie?

Innym rozwiązaniem taryfowym, mającym uatrakcyjnić korzystanie z usług MPK, jest testowany od ponad roku na linii 10 system taryfy przystankowej. – W tym roku wprowadzimy możliwość korzystania z niej także na linii 11. Zebrane doświadczenia pozwolą na stopniowe wdrożenie taryfy przystankowej także na pozostałych liniach – zapowiada prezes Papierski, zaznaczając, że proces ten będzie musiał potrwać kilka lat.

Jak twierdzi, docelowo taryfa przystankowa może nawet zastąpić czasową, a także, być może, bilety okresowe. – Pasażerom korzystającym z naszych usług odpowiednio często system będzie naliczał bonifikaty – zapowiada Papierski. Na razie kontrolerzy MPK sygnalizują zmniejszenie dochodów, co zdaniem prezesa świadczy o zmniejszaniu się liczby gapowiczów.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
SParking: Aplikacja ograniczy ruch w poszukiwaniu parkingu

Mobilność

SParking: Aplikacja ograniczy ruch w poszukiwaniu parkingu

Roman Czubiński 13 grudnia 2018

Mobilność jako usługa – ekosystem miasta przyszłości?

Mobilność

Mobilność jako usługa – ekosystem miasta przyszłości?

Roman Czubiński 01 października 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5