Władze Łodzi oceniają, że samorząd wojewódzki niedostatecznie wspiera inicjatywę remontu linii tramwajowej prowadzącej do Lutomierska. Bez większego zaangażowania urzędu marszałkowskiego remont zdegradowanej infrastruktury wydaje się stolicy regionu niemożliwy. Trwa więc pat organizacyjny, w związku z którym od ponad roku linia 43B jest obsługiwana autobusami, a nie tramwajami.
Na naszych łamach prezentowaliśmy niedawno
stanowisko samorządu województwa łódzkiego w sprawie przywrócenia kursów tramwaju podmiejskiego na trasie Łódź – Lutomiersk. Urząd marszałkowski przekonywał, że aby doszło do niezbędnego remontu infrastruktury, konieczna jest ściślejsza współpraca samorządów gminnych. Zupełnie inaczej sprawę widzą władze Łodzi – organizatora transportu na tej trasie, który uruchamia obecnie autobusy zastępujące zawieszone w 2019 r. kursy tramwaju.
Nie ulega wątpliwości, że bez zaangażowania stron do remontu nie dojdzie – Porozumienie międzygminne ma się dobrze – przekonuje Tomasz Andrzejewski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi. Zapewnia on przy tym, że już przyniosło ono realne efekty. Jednym z najważniejszych jego efektów ma być toczące się postępowanie na modernizację odcinka linii leżącego w granicach administracyjnych Łodzi. Wraz z remontem części konstantynowskiej prace te mają umożliwić wznowienie obsługi połączenia Łódź – Konstantynów, ale nie Łódź – Konstantynów – Lutomiersk.
Nasz rozmówca podkreśla przy tym, że Łódź niezmiennie angażuje się w sprawę tramwajów podmiejskich (choć trzeba zaznaczyć, że w przeszłości część okolicznych gmin zarzucała stolicy aglomeracji bierność). – Pomimo apeli gminy Lutomiersk, które popieramy, to właśnie po stronie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego nie zauważamy aktywności w tym kierunku – stwierdza Tomasz Andrzejewski. – Jest ona jednak niezbędna do przywrócenia kursowania tramwaju do Lutomierska – podsumowuje.
Sytuacja transportowa Lutomierska jest relatywnie dobraOd marca zeszłego roku zamiast tramwaju linii 43B kursuje autobus oznaczony tym samym numerem. Dodatkowo obsługuje on podlutomierską wieś Kazimierz, do której wcześniej docierały autobusy łódzkiego PKS. Ich kursowanie zostało zawieszone. Gmina ma więc wciąż zapewniony relatywnie dobry transport do Łodzi. Szereg porównywalnych wielkościowo miejscowości leżących w podobnej odległości od stolicy województwa cechuje się bowiem trudniejszą sytuacją komunikacyjną.
Linii 43B nie dotknęły przy tym praktycznie cięcia wprowadzone w związku z epidemią koronawirusa. Bez zmian autobusy kursują więc mniej więcej raz na godzinę. Od niedawna są to natomiast pojazdy prywatnej firmy BP Tour, która stała się podwykonawcą łódzkiego MPK.