Od niemal trzydziestu lat nie jest wykorzystywane torowisko tramwajowe w ul. Łagiewnickiej pomiędzy Wojska Polskiego a Bałuckim Rynkiem. Czy podczas remontu ulicy zostanie ono zdemontowane, czy wręcz przeciwnie – stanie się elementem historycznego krajobrazu? Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego nie precyzuje rozwiązania tej kwestii, zakłada jednak rewitalizację tej części Bałut.
Obecnie na łódzkiej ul. Łagiewnickiej ruch tramwajowy prowadzony jest jedynie na odcinku od ul. Dolnej do ul. Warszawskiej. Kursuje tamtędy linia 3, która łączy Widzew i centrum miasta z osiedlem Rogi i pętlą Warszawska. Do pierwszej połowy lat 90. zeszłego stulecia tramwaje kursowały jednak także pomiędzy Wojska Polskiego a Bałuckim Rynkiem, a więc na południe od eksploatowanego współcześnie fragmentu – od 1966 r. bez połączenia z nim. Trasa pozwalała na przejazd z rejonu pl. Kościelnego (a więc z kierunku centrum miasta), tworząc kryterium uliczne Łagiewnicka – Bałucki Rynek – Zgierska.
O przywróceniu ruchu tramwajowego nie ma mowy
Pojedynczy tor tramwajowy – w dużej mierze kompletny – wciąż znajduje się tam pośrodku jezdni. Miasto zapowiada, że wkrótce przebuduje wspomniany odcinek tej zapomnianej nieco, a położonej blisko Śródmieścia bałuckiej ulicy, nie podając jednak konkretnych dat realizacji robót. – W przyszłości droga ma zostać wyremontowana, zachowując standard drogi jednojezdniowej (po jednym pasie ruchu w obu kierunkach) – mówi Tomasz Andrzejewski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi.
– Nie planuje się na tej ulicy ruchu tramwajów – zaznacza przy tym nasz rozmówca, przywołując rozwiązania przyjęte w odnośnym miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego opracowanym przez Miejską Pracownię Urbanistyczną. Być może zmiany oznaczać będą więc definitywny koniec torowiska tramwajowego. – Szczegółowe rozwiązania i zagospodarowanie torowiska będą znane po realizacji projektu przebudowy – zaznacza przy tym nasz rozmówca.
Nieczynny tor pozostanie w kamiennym bruku?
Plan przewiduje jednak także inne rozwiązanie. Dopuszcza on (ale nie nakazuje) pozostawienie na części dawnej trasy torowiska i istniejącego bruku kamiennego na jezdni. Dokument wskazuje też na możliwość uzupełnienia bruku, a także wykorzystania go w nawierzchni chodnika. Zachowanie historycznego charakteru ulicy współgrałoby z wizją utworzenia w jej pobliżu nowego placu wraz z przylegającą doń nową zieloną aleją, którą w MPZP określono jako tzw. Nową Wojska Polskiego.
– Wyłączenie z ruchu torowiska w ul. Łagiewnickiej pomiędzy Wojska Polskiego a Bałuckim Rynkem datuje się na czerwiec 1992 r. – mówi Tomasz Andrzejewski. Przypomnijmy, że o sześć lat dłużej eksploatowane były tory na odcinku od Warszawskiej do Bema leżącym na północ od eksploatowanego do dziś fragmentu. W związku z inwestycją drogową, jaką podjęto po zamknięciu tam ruchu, szyny zostały zdemontowane.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.