W związku z pracami dotyczącymi budowy podziemnego tunelu Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska wraz ze stacją pośrednią w centrum wkrótce zmienią się trasy szeregu połączeń miejskich. Inaczej niż dziś pojadą także autobusy zastępujące zawieszone połączenia tramwajowe do Konstantynowa Łódzkiego i Lutomierska. Utrzymany ma zostać przy tym bezpośredni dojazd do Dworca Kaliskiego.
Prace przy budowie stacji Łódź-Centrum w powstającym tunelu średnicowym ruszą z pewnym opóźnieniem. Nieco później niż pierwotnie planowano wejdą więc w życie także
duże zmiany w organizacji komunikacji miejskiej w aglomeracji łódzkiej wynikające z konieczności wyłączenia z ruchu fragmentu ul. Zielonej, jednej z najważniejszych ulic biegnących ze wschodu na zachód miasta. Są one jednak nieuniknione i dotkną również połączeń podmiejskich.
Konieczna zmiana systemu skomunikowań autobusu zastępczego z tramwajem Od 2019 r. nieczynna jest linia tramwajowa prowadząca do Konstantynowa Łódzkiego i Lutomierska. W zamian za zawieszone połączenia linii 43A i 43B wprowadzona została zastępcza komunikacja autobusowa (linie oznaczone są takimi samymi symbolami, jak tramwaje, które zastępują). Dziś bezpośrednio dotrzeć można do łódzkiej pętli tramwajowej Zdrowie, gdzie zaczyna bieg miejska „dziewiątka”. Stamtąd autobusy kierowane są do krańca przy dworcu kolejowym Łódź Kaliska.
Po zamknięciu Zielonej ruch tramwajów na Zdrowie będzie jednak zawieszony. Wobec tego władze Konstantynowa Łódzkiego i Łodzi ogłosiły na początku roku konsultacje społeczne, które miały pomóc w wyborze optymalnego przebiegu kursów w okresie przebudowy. Jak poinformował nas Urząd Miasta Łodzi, nowa trasa jest już ustalona.
Autobus na Kaliską, choć tramwaj docierał do centrum Autobusy zostaną skierowane do węzła przesiadkowego u zbiegu al. Włókniarzy i Legionów, gdzie przystają m.in. tramwaje linii 8. Możliwa będzie tam również przesiadka do autobusów zastępczych jadących w kierunku centrum. Potem 43A i 43B pojedzie al. Włókniarzy do Dworca Kaliskiego. – Podtrzymana będzie możliwość dojazdu do kolejnego węzła przesiadkowego – mówi Maciej Sobieraj, zastępca dyrektora ds. transportu w Zarządzie Dróg i Transportu UMŁ. Tam można wsiąść m.in. do tramwajów jadących tzw. trasą W – Z, największą arterią miasta łączącą osiedla Retkinia i Karolew z centrum i Widzewem.
Na razie wciąż trudno jest natomiast odpowiedzieć na pytanie, czy i kiedy pasażerowie dojadą do Konstantynowa i Lutomierska tramwajem. Niepewna wydaje się zwłaszcza przyszłość odcinka z Konstantynowa do Lutomierska. Póki co nie ma bowiem żadnych konkretnych propozycji finansowaia niezbędnej inwestycji, choć działania w tym zakresie
zadeklarowała spółka Centralny Port Komunikacyjny.