Łódzka kolej obwodowa stała się jedną z linii komunikacji miejskiej – wynika z przedstawionych przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną danych o frekwencji. Rosnąca popularność połączenia wynika m.in. z wprowadzonego honorowania biletów miejskich. Głównymi atutami pociągu mają być dobry czas przejazdu i wysoki komfort podróży.
Jeszcze kilka lat temu kolej nie pełniła praktycznie żadnej roli w obsłudze komunikacyjnej Łodzi. Jak zapewnia Łódzka Kolej Aglomeracyjna, sytuacja ta uległa w ostatnim czasie diametralnej zmianie. Dzięki inwestycjom infrastrukturalnym oraz istotnej poprawie oferty przewozowej tzw. kolej obwodowa Łódź Kaliska – Łódź Chojny – Łódź Widzew stała się bowiem według łódzkiego przewoźnika elementem miejskiej sieci transportu zbiorowego.
Przeszło stuprocentowe wzrosty frekwencjiMa być to widoczne zwłaszcza w ostatnich miesiącach. – Z pociągów spółki na wskazanej trasie
w październiku tego roku skorzystało ponad 41 tysięcy pasażerów, we wrześniu – 37 tysięcy. Dla porównania we wrześniu i w październiku 2016 r. frekwencja wyniosła niecałe 14 tysięcy osób – wylicza Marta Markowska, rzecznik prasowy ŁKA. Wśród źródeł sukcesu wymienia ona bardzo szerokie wzajemne honorowanie biletów kolejowych i miejskich.
– Znacznie ułatwia to zakup biletu – argumentuje. – Pasażerowie, wybierając kolej, wskazują na krótki czas przejazdu i komfort podróży – ocenia. Warto jednak w tym miejscu zaznaczyć, że bardzo duży wzrost liczby przewożonych pasażerów zanotowano także w okresie przed wprowadzeniem unii biletowej. W styczniu i lutym 2017 r. ŁKA przewiozła aż o ok. 140 proc. więcej podróżnych niż w tych samych miesiącach roku 2016, w marcu wskaźnik ten był jeszcze wyższy i sięgnął 154 proc.
Nowe przystanki i nowe połączenia Ogółem w pierwszych dziesięciu miesiącach tego roku ŁKA przewiozła na odcinku Łódź Kaliska – Łódź Widzew ok. 335 tys. pasażerów, podczas gdy w analogicznym okresie roku 2016 – niecałe 125 tys. Spółka liczy na dalszy wzrost frekwencji i chce go osiągnąć m.in. dzięki wprowadzeniu do rozkładu jazdy bardzo wielu nowych kursów. – W nowym rozkładzie jazdy w dni robocze na odcinku Łódź Widzew – Łódź Kaliska Łódzka Kolej Aglomeracyjna uruchomi 72 połączenia [36 par] w dobie. To o 33 więcej niż obecnie – wylicza nasza rozmówczyni.
Należy zaznaczyć, że opisywane sukcesy nie mogłyby mieć miejsca bez poszerzenia siatki przystankowej na terenie Łodzi. W 2011 r. został ponownie otwarty dworzec Łódź Chojny, w latach kolejnych powstały zupełnie nowe przystanki Dąbrowa i Pabianicka. Równocześnie PKP PLK podniosło prędkość i odtworzyło nieczynny przez lata drugi tor pomiędzy Widzewem a Chojnami. Dopiero to pozwoliło na skonstruowanie oferty odpowiadającej oczekiwaniom pasażera miejskiego. ŁKA zapowiada dalszy rozwój siatki połączeń o charakterze aglomeracyjnym. Ma ona charakteryzować się nie tylko dobrymi czasami przejazdu, ale i cyklicznością godzin odjazdów, a także systemowymi skomunikowaniami na stacjach węzłowych.
Przypomnijmy, że
rola ŁKA rośnie także w ruchu pomiędzy Łodzią a satelickim Zgierzem.