Partnerzy serwisu:
Komunikacja

ŁKA: Konkurencja rośnie w siłę

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
28-02-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
ŁKA: Konkurencja rośnie w siłę
fot. KF
Łódzka Kolej Aglomeracyjna przygotowuje się do przejęcia ruchu na wychodzących z Łodzi liniach regionalnych. Jedną z nich jest trasa do Kutna, na której w grudniu znacznie zmniejszyła się liczba połączeń. Już wiadomo, że okrojona oferta będzie obowiązywać także od marca. Tymczasem konkurencja drogowa uruchamia nowe kursy i obniża ceny biletów.

W czerwcu działalność przewozową ma rozpocząć Łódzka Kolej Aglomeracyjna, własny przewoźnik łódzkiego urzędu marszałkowskiego. Pierwszą trasą, którą obsłuży nowa spółka, będzie linia z Łodzi do Sieradza, ale w ciągu roku ŁKA ma przejąć także kursy we wszystkich pozostałych kierunkach wychodzących ze stolicy regionu. Nowe jednostki Flirt z siedleckiego Stadlera dojadą więc też do Koluszek, Kutna i Łowicza.

Zanim jednak połączenia zacznie realizować wojewódzki przewoźnik, na tych samych trasach kursują finansowane przez UMWŁ – właściciela nowej spółki – kursy Przewozów Regionalnych. W grudniu na dwóch z czterech głównych kierunków ŁKA urząd znacznie ograniczył ofertę przewozową – z siedmiu do czterech par kursów do Łowicza i z dziewięciu do czterech w relacji Łódź – Kutno.

Ubywa na torach, przybywa na drogach

Dziś wiemy już, że sytuacja ta po marcowej korekcie rozkładu jazdy ulegnie tylko drobnej poprawie. Piąta, wieczorna para kursów REGIO połączy Łódź z Łowiczem, ale na trasie do Kutrna nadal jeździć będzie jedynie połowa z wcześniej obsługujących ją pociągów (piąty kurs dołożono tam w styczniu). ŁKA, która chce uruchamiać swoje składy nawet co godzinę, będzie musiała więc odbudowywać niemal od podstaw zaufanie do kolei jako do pewnego i stabilnego środka transportu.

Zadanie to może okazać się tym trudniejsze, że konkurencyjni przewoźnicy drogowi starają się przejąć „porzucony” przez kolej potok – zwłaszcza na pierwszym odcinku trasy, gdzie przewozy mają rzeczywiście typowo aglomeracyjny charakter. Niedługo przed zmianą kolejowego rozkładu pod koniec zeszłego roku zwiększyła się liczba kursów firmy DynamicTravel pomiędzy Łodzią a Ozorkowem, dodatkowe, weekendowe połączenia w relacji Łódź – Kutno uruchomił też Sand-Bus. Teraz swój rozkład jazdy rozszerza PKS Łęczyca. Przewoźnik wprowadza jednocześnie promocyjną taryfę przewozową.

Trzykrotnie częściej, trzykrotnie taniej

Sprywatyzowane kilka lat temu przedsiębiorstwo uruchamia kursy w relacji Łódź – Łęczyca, a więc do największego i najważniejszego miasta pomiędzy Łodzią a Kutnem, ok. 40 km od stolicy województwa. Po drodze autobusy zatrzymują się w kilku miejscowościach obsługiwanych przez kolej: w Zgierzu, Ozorkowie, Sierpowie. 17 lutego lutego PKS Łęczyca zwiększył liczbę kursów do 18, więc tylko jeden z przewoźników drogowych oferuje przeszło trzykrotnie więcej połączeń niż samorządowa kolej.

Wraz z uruchomieniem dodatkowych autobusów przewoźnik obniżył też ceny biletów o 50 proc. od swojej taryfy podstawowej. Z Łęczycy do Łodzi można więc pojechać już za 3,50 zł (za 5 zł do ścisłego Śródmieścia), podczas gdy przejazd pociągiem regionalnym kosztuje na tej trasie aż 11,70 zł (a więc nawet trzykrotnie więcej). Sprawia to, że wybór autobusu jest ekonomiczniejszy nawet dla korzystających z kolejowych ulg ustawowych uczniów czy studentów. Obniżka objęła też część cen biletów miesięcznych.

Stabilność przede wszystkim

Obecna polityka transportowa UMWŁ nie ułatwia startu wojewódzkiej spółki, z którym urząd wiąże duże nadzieje. Przewoźnik ma wprowadzić na tory regionu nową jakość dzięki taborowi prosto z fabryki i bogatemu rozkładowi jazdy. Może mieć jednak problem z przyciągnięciem pasażerów, którzy ciągu kilku ostatnich lat otrzymywali skrajnie różne i szybko zmieniające się oferty. Nieodmiennie jednak konkurencja ze strony przewoźników drogowych była i jest silna – a spółki autobusowe wciąż robią wiele, by ich pozycja stawała się jeszcze mocniejsza.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

ŁKA z kolejnymi pięcioma busami Mercedesa

Komunikacja

ŁKA z kolejnymi pięcioma busami Mercedesa

Kasper Fiszer 29 listopada 2024

PKS Łęczyca podwykonawcą komunikacji autobusowej ŁKA

Komunikacja

ŁKA domawia kolejne busy. Będzie ich 27

Komunikacja

ŁKA domawia kolejne busy. Będzie ich 27

inf. pras. oprac. JR 23 października 2024

ŁKA: Autobusy dowozowe cały czas kursują planowo

Mobilność

Autobusem ŁKA także do Drzewicy

Komunikacja

Autobusem ŁKA także do Drzewicy

Kasper Fiszer 26 sierpnia 2024

Zobacz również:

ŁKA z kolejnymi pięcioma busami Mercedesa

Komunikacja

ŁKA z kolejnymi pięcioma busami Mercedesa

Kasper Fiszer 29 listopada 2024

PKS Łęczyca podwykonawcą komunikacji autobusowej ŁKA

Komunikacja

ŁKA domawia kolejne busy. Będzie ich 27

Komunikacja

ŁKA domawia kolejne busy. Będzie ich 27

inf. pras. oprac. JR 23 października 2024

ŁKA: Autobusy dowozowe cały czas kursują planowo

Mobilność

Autobusem ŁKA także do Drzewicy

Komunikacja

Autobusem ŁKA także do Drzewicy

Kasper Fiszer 26 sierpnia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij