fot. Kasper FiszerPociąg ŁKA z Łodzi-Chojen do Łodzi-Widzewa
Bardzo duży skok popularności przewozów miejskich i aglomeracyjnych zanotowała w ostatnim czasie Łódzka Kolej Aglomeracyjna. Przewoźnik informuje, że dzięki unii taryfowej z miastem podróże pomiędzy odległymi dzielnicami stały się dużo szybsze niż wykonywane autobusem czy tramwajem, co dostrzega coraz więcej łodzian.
Władze Łodzi poinformowały nas niedawno, że rola kolei w systemie komunikacyjnym miasta jest coraz większa. Samorząd liczy na dalsze wzrosty dzięki trwającym inwestycjom, m.in. toczącej się przebudowie stacji Łódź Kaliska. Już teraz skok popularności pociągów na terenie aglomeracji łódzkiej jest jednak spektakularny.
Podróżnych jest niemal dwa razy więcej niż przed rokiem
– Liczba pasażerów w granicach Łodzi w okresie styczeń – maj 2021 r. wyniosła 918 tys., a w okresie styczeń – maj 2022 r. – to szacunkowo 1 mln 534 tys. – mówi Joanna Osińska, rzecznik prasowy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Oznacza to wzrost o ok. 67 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku 2021. Na wynik z roku ubiegłego bez wątpienia wpływ miały obostrzenia związane z pandemią koronawirusa COVID-19, ale pewne okresy nauki zdalnej w szkołach miały miejsce także w pierwszych miesiącach 2022 r. Mimo różnej skali obostrzeń gospodarczych i społecznych należy ocenić, że zmiana skali wykorzystania kolei w mieście jest bardzo duża.
Podobnie przedstawiają się statystyki dotyczące przewozów na odcinkach aglomeracyjnych. W pierwszych pięciu miesiącach 2021 r. między Łodzią a Zgierzem ŁKA przewiozła 343 tys. osób, a w analogicznym okresie 2022 r. – 587 tys. (wzrost wyniósł tu aż 71 proc.). Z usług spółki na odcinku Łódź – Pabianice skorzystało saś odpowiednio 93 tys. i 169 tys. osób (wzrost o 72 proc.). W każdym z tych przypadków rola drugiego z operatorów kolejowych, Polregio, nie uległa znacznej zmianie.
Krajowy ewenement: pełna integracja kolei i komunikacji miejskiej
ŁKA podkreśla, że tak duże zainteresowanie usługami spółki na obszarze aglomeracji wynika z wprowadzenia wzajemnego honorowania biletów ŁKA i miasta na obszarze Łodzi oraz z możliwości zakupu zintegrowanych biletów w relacjach podmiejskich. Dzięi pociągom skomunikowanie wielu, zwłaszcza bardziej oddalonych od siebie dzielnic stało się dużo lepsze, a czas podróży uległ istotnemu skróceniu. W wielu przypadkach częstotliwość kursów ŁKA jest przy tym zbliżona do taktu komunikacji miejskiej – zwłaszcza w godzinach szczytu i na odcinkach, na których kursują pociągi do kilku miejscowości położonych w pewnym oddaleniu od ścisłej aglomeracji.
Dodajmy, że wciąż bilety ŁKA i miejskie są honorowane w pociągach PKP Intercity. Łódź jest więc wyjątkiem na mapie kraju: tu pasażer z biletem miejskim może wejść do praktycznie każdego pociągu przejeżdżającego przez to miasto i odbyć bez żadnych dopłat podróż w relacji wewnętrznej. Wyjątek stanowią weekendowe połączenia Kolei Wielkopolskich.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.