Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Litwa ma swój elektryczny autobus

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2020-01-18 09:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Litwa ma swój elektryczny autobus
fot. Dancer
Litwa w zeszłym roku zaprezentowała pierwszy autobus elektryczny własnej produkcji. Pojazd ma wyróżniać się lekką konstrukcją, z wykorzystaniem materiałów kompozytowych, oraz wysoką sprawnością.

Wciąż sporym wyzwaniem dla litewskiej komunikacji miejskiej jest wysoki wiek pojazdów. Choć w Wilnie i Kownie jeżdżą trolejbusy, to trzon floty w litewskich miastach tworzą pojazdy na olej napędowy. Dlatego też naukowcy, operatorzy energii i uniwersytety w Kownie i Kłajpedzie nawiązały partnerstwo pod nazwą Vejo projektami, zmierzające do wyprodukowania autobusu nowej generacji – tzw. Dancer Bus.

Opracowanie projektu następowało w dwóch fazach. Najpierw w 2011 r. zamieniono stary trolejbus Skody z 1982 r. w laboratorium. Doświadczenia posłużyły do stworzenia prototypu lekkiego elektrobusu – z wykorzystaniem materiałów kompozytowych oraz umieszczeniem silników w piastach kół.

Pojazd o charakterystycznym kształcie – mającym przypominać jacht, ze ściętym tyłem – zaprezentowano po raz pierwszy w maju 2019 r. Jak zachwala producent, eksploatacja elektrobusu – biorąc pod uwagę także zużycie energii i amortyzację – oznacza 41,2 tys. euro oszczędności rocznie w porównaniu do klasycznego pojazdu na olej napędowy. Masa autobusu to 6 ton. Pomieścić może 92 pasażerów, a zużycie energii oszacowano na 0,45 kWh/km. Zasięg pojazdu wynosi 50 km, a czas szybkiego ładowania określony jest na 6 minut. Ponadto pojazd wyposażony jest w system diagnostyki on-line, a także wielofunkcyjne okno tylne, umożliwiające wyświetlanie reklam i informacji miejskich. Producent oferuje też 12 miesięcy gwarancji.

Pierwsze Dancery zakupiła już Kłajpeda. W tym roku Elektrinio transporto sistemos – jeden z uczestników programu Vejo projektami – planuje uruchomić w tym mieście elektryczne laboratorium, którego celem będzie rozwój pojazdów.
Siłą rzeczy nasuwają się skojarzenia z polskim konkursem na polski autobus elektryczny, organizowanym przez NCBiR. Pierwsza edycja zakończyła się fiaskiem, a drugie podejście na razie stoi w miejscu. Produkcją prototypowego elektrobusu zajęła się też firma Rafako.  Otwarte jest pytanie, na ile te nowe, prototypowe pojazdy mają szansę konkurować z dużymi graczami i producentami autobusów, którzy coraz śmielej zaznaczają swoją obecność na rynku pojazdów elektrycznych.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Bolesławiec z dobrą ofertą Solarisa na elektrobusy

Komunikacja

Bolesławiec z dobrą ofertą Solarisa na elektrobusy

Witold Urbanowicz 10 stycznia 2020

Jakie elektrobusy dla Krakowa

Komunikacja

Jakie elektrobusy dla Krakowa

Witold Urbanowicz 02 stycznia 2020

Oświęcim kupuje jednego elektryka z ładowarką

Komunikacja

Oświęcim kupuje jednego elektryka z ładowarką

Witold Urbanowicz 30 grudnia 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5