Litwa w zeszłym roku zaprezentowała pierwszy autobus elektryczny własnej produkcji. Pojazd ma wyróżniać się lekką konstrukcją, z wykorzystaniem materiałów kompozytowych, oraz wysoką sprawnością.
Wciąż sporym wyzwaniem dla litewskiej komunikacji miejskiej jest wysoki wiek pojazdów. Choć w Wilnie i Kownie jeżdżą trolejbusy, to trzon floty w litewskich miastach tworzą pojazdy na olej napędowy. Dlatego też naukowcy, operatorzy energii i uniwersytety w Kownie i Kłajpedzie nawiązały partnerstwo pod nazwą Vejo projektami, zmierzające do wyprodukowania autobusu nowej generacji – tzw. Dancer Bus.
Opracowanie projektu następowało w dwóch fazach. Najpierw w 2011 r. zamieniono stary trolejbus Skody z 1982 r. w laboratorium. Doświadczenia posłużyły do stworzenia prototypu lekkiego elektrobusu – z wykorzystaniem materiałów kompozytowych oraz umieszczeniem silników w piastach kół.
Pojazd o charakterystycznym kształcie – mającym przypominać jacht, ze ściętym tyłem – zaprezentowano po raz pierwszy w maju 2019 r. Jak zachwala producent, eksploatacja elektrobusu – biorąc pod uwagę także zużycie energii i amortyzację – oznacza 41,2 tys. euro oszczędności rocznie w porównaniu do klasycznego pojazdu na olej napędowy. Masa autobusu to 6 ton. Pomieścić może 92 pasażerów, a zużycie energii oszacowano na 0,45 kWh/km. Zasięg pojazdu wynosi 50 km, a czas szybkiego ładowania określony jest na 6 minut. Ponadto pojazd wyposażony jest w system diagnostyki on-line, a także wielofunkcyjne okno tylne, umożliwiające wyświetlanie reklam i informacji miejskich. Producent oferuje też 12 miesięcy gwarancji.
Pierwsze Dancery zakupiła już Kłajpeda. W tym roku Elektrinio transporto sistemos – jeden z uczestników programu Vejo projektami – planuje uruchomić w tym mieście elektryczne laboratorium, którego celem będzie rozwój pojazdów. Siłą rzeczy nasuwają się skojarzenia z polskim konkursem na polski autobus elektryczny, organizowanym przez NCBiR. Pierwsza edycja zakończyła się fiaskiem, a drugie podejście na razie stoi w miejscu. Produkcją prototypowego elektrobusu zajęła się też firma Rafako. Otwarte jest pytanie, na ile te nowe, prototypowe pojazdy mają szansę konkurować z dużymi graczami i producentami autobusów, którzy coraz śmielej zaznaczają swoją obecność na rynku pojazdów elektrycznych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.