Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Komunikacja powiatowa w Lipnie: Koszty niewielkie, a korzyści społeczne znaczące

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2019-03-24 10:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Komunikacja powiatowa w Lipnie: Koszty niewielkie, a korzyści społeczne znaczące
fot. PZTP Lipno
System transportu powiatowego w Lipnie będzie się rozrastać – zapowiadają władze lokalnego przedsiębiorstwa. Ma on bowiem nie tylko wypełnić lukę po K-TPS, ale i dać mieszkańcom zupełnie nowe możliwości komunikacyjne. Dyrektor Zakładu przekonuje, że koszty funkcjonowania połączeń są relatywnie niewielkie, a korzyści społeczne – znaczące.

Niedawno opisywaliśmy na naszych łamach system komunikacji powiatowej w Lipnie. To jedna z niewielu jednostek samorządu terytorialnego tego szczebla, która na szerszą skalę organizuje transport pasażerski dla swoich mieszkańców. Powiat stał się więc sztandarowym przykładem na potwierdzenie tezy, że nawet w ramach obecnych, niedoskonałych przepisów da się stworzyć system, który zaspokoi nie tylko najbardziej podstawowe potrzeby komunikacyjne na obszarach pozamiejskich.

Będą kolejne nowe autobusy i nowe połączenia

Uruchomienie linii powiatowych zbiegło się w czasie z likwidacją większości połączeń oferowanych wcześniej przez przewoźników działających na zasadach komercyjnych. Nowy system nie był jednak tylko reakcją na nowe problemy – samorząd planował otwarcie swojej komunikacji znacznie wcześniej. – Początkowym zamiarem było utworzenie linii [w relacjach] nieobsługiwanych przez Kujawsko-Pomorski Transport Samochodowy. Natomiast po licznie zawieszonych kursach K-TPS, z uwagi na powagę sytuacji, postanowiliśmy przywrócić je, aby mieszkańcy nie mieli kłopotów z dojechaniem do wyznaczonego miejsca – mówi p.o. dyrektor Powiatowego Zakładu Transportu Publicznego w Lipnie Wiesław Kempiński.

Linie PZTP Lipno funkcjonują od 1 stycznia 2017 r. W podobnym momencie zainaugurowano działalność komunikacji samorządowej w powiecie płońskim. Tam za kilka dni przeprowadzone zostaną cięcia w rozkładzie jazdy, bo koszty funkcjonowania systemu przewyższyły szacunki samorządu. W Lipnie sytuacja ma się zupełnie inaczej. – Jesteśmy w ciągłym rozwoju. Wraz z powiększeniem floty będziemy dążyć do tego, aby zasięg świadczonych usług objął jak największy obszar – zapewnia nas przedstawiciel Zakładu.

Transport nie kosztuje tak wiele, jak można by sądzić

Jeśli mowa o wydatkach ponoszonych przez powiat, to starostwo z Lipna przekazuje przewoźnikowi 1 mln 200 tys. zł. – Nie jest to znacząca pozycja w lokalnym budżecie, zważywszy na fakt, że samo utworzenie naszego zakładu wymagało o wiele większych nakładów finansowych – ocenia nasz rozmówca. Wpływy ze sprzedaży biletów wraz z dopłatami z urzędu marszałkowskiego z tytułu honorowania ulg ustawowych pokrywają 41 proc. kosztów funkcjonowania systemu, które wynoszą łącznie, jak wylicza dyrektor przedsiębiorstwa, 3 mln 476 tys. 719 zł 33 gr. Z PZTP współpracują także gminy.

Jak mówi Wiesław Kempiński, największym wyzwaniem dla powiatu i dla rodzącego się przedsiębiorstwa było samo zaprojektowanie siatki połączeń. Do lokalnych władz trafiało bardzo dużo wniosków o uruchomienie kursu do konkretnej miejscowości o konkretnej godzinie. – Staraliśmy się spełnić te prośby, co nie było zadaniem prostym. Projekt rozkładu jazdy uzgadniany jest z Polską Izbą [Gospodarczą] Transportu Samochodowego i Spedycji i często zdarzało się, że godziny wjazdu na dany przystanek kolidowały z godzinami kursowania autobusów K-TPS czy innych przewoźników. Wymagało to licznych poprawek – opisuje.

Przewoźnik liczy na nowelizację ustawy PTZ

PZTP, podobnie jak większość podmiotów funkcjonujących na rynku przewozów na obszarach pozamiejskich, wiąże pewne nadzieje z planowaną, ale wciąż odwlekaną w czasie nowelizacją ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. – Liczymy na to, że uregulowane zostanie zawieranie porozumień z gminami i powiatami na lokalny przewóz pasażerów – usłyszeliśmy od p.o. dyrektora Zakładu.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Zakopane: Nowy przetarg na centrum komunikacyjne przy dworcu

Przestrzeń

Zakopane: Nowy przetarg na centrum komunikacyjne przy dworcu

Witold Urbanowicz 23 marca 2019

Komunikacja powiatowa Lipna… czyli wzorowa

Komunikacja

Komunikacja powiatowa Lipna… czyli wzorowa

Jakub Dybalski 09 marca 2019

Transport regionalny: Oferta przewozowa kurczy się szybciej

Komunikacja

Transport regionalny: Oferta przewozowa kurczy się szybciej

Kasper Fiszer 08 października 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5