Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Linia tramwajowa na Azory bardziej zielona. Kultowa górka ocaleje

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
21-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
21-09-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. UM Kraków

Podziel się ze znajomymi:

Miasto przygotowuje do realizacji kolejną inwestycję tramwajową – linię KST Krowodrza Górka – Azory. Z myślą o komforcie mieszkańców Krakowa, wprowadzone zostały poprawki do projektu. Mniejsza ingerencja w istniejącą roślinność, więcej trawników, rozchodniki na dachach przystanków. Będzie bardziej zielono!

Zadanie, które realizuje Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie, jest na etapie postępowania o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz uzyskiwania unijnego dofinansowania z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS). Wniosek aplikacyjny został złożony w czerwcu 2024 r., wnioskowana wysokość dofinansowania to ok. 173 mln zł. Szacunkowy całkowity koszt inwestycji wynosi ok. 250 mln zł.

Miasto chce, by nowa linia tramwajowa, łącząca Krowodrzę Górkę z Azorami, wraz z infrastrukturą towarzyszącą była jak najbardziej przyjazna dla środowiska. A także, by ingerencja w otoczenie została ograniczona do minimum. Już na tym etapie wprowadzono szereg zmian do pierwotnych założeń projektowych, które sprawią, że inwestycja będzie bardziej zielona.

Najważniejsze z nich to:

  • wprowadzenie ekranów akustycznych odbijających, przeziernych oraz pochłaniających typu „zielona ściana” wraz z możliwością obsadzenia ich roślinnością pnącą
  • weryfikacja geometrii chodników i dróg dla rowerów, aby ograniczyć ingerencję w zieleń wysoką; dodatkowo przed rozpoczęciem robót zostanie przeprowadzona kolejna ocena stanu fitosanitarnego drzew pod kątem możliwości ich przesadzenia
  • zwiększenie długości odcinków „zielonego torowiska”
  • wprowadzenie – w celu optymalizacji przebiegu – zmian w rozwiązaniach chodników, a także zieleńców przy ul. Weissa i ul. Jaremy
  • zaprojektowanie nasadzeń zieleni na obszarach zielonych i skarpach w obrębie węzła drogowego Weissa, w miarę dostępności terenu oraz w miejscach braku kolizji z sieciami uzbrojenia podziemnego
  • powiększenie wiat przystankowych, na których dachach posadzone zostaną rozchodniki
  • zastąpienie trawnikami wybranych miejsc pierwotnie planowanych do obsypania kruszywem
  • dodanie przejścia dla pieszych i przejazdu dla rowerów przez ul. Opolską, po zachodniej stronie wlotu skrzyżowania z ul. Wyki i ul. Batalionu „Skała” AK
  • zawężenie pasów ruchu na ul. Łokietka do szerokości 3,25 m
  • skorygowanie dojścia do windy przy kładce po północnej stronie ul. Opolskiej, pojawią się tam też stojaki rowerowe.
Trasa nowego tramwaju bezpośrednio graniczy z parkiem Krowoderskim. Stąd uniknięcie kolizji inwestycji z tym terenem nie jest możliwe, bowiem bezpośrednio przylega on do ul. Opolskiej. Na skraju działki, na której znajduje się park, pojawią się: pas zieleni oddzielający jezdnię od torowiska tramwajowego w celu właściwego wykształcenie geometrii skrzyżowań ul. Opolskiej z ul. Łokietka oraz ul. Batalionu „Skała” AK, torowisko tramwajowe, droga dla rowerów oraz chodnik dla pieszych.

Co bardzo ważne, zachowana zostanie znajdująca się w północnej części parku Krowoderskiego kultowa górka saneczkowa. Niemniej u jej podnóża, od strony ul. Opolskiej, będą przebiegać chodnik i droga dla rowerów.

Przypomnijmy: przygotowywane przez Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie zadanie będzie polegać na budowie linii tramwajowej o długości ok. 2,5 km podwójnego toru wraz z siecią trakcyjną od pętli Krowodrza Górka, wzdłuż ul. Opolskiej do pętli „Azory”, z czterema przystankami, towarzyszącą infrastrukturą techniczną, sterowaniem ruchem i informacją pasażerską. Linia będzie biegła od pętli „Krowodrza Górka P+R” w kierunku północnym do ul. Opolskiej, następnie wzdłuż ul. Opolskiej po jej południowej stronie, na wysokości ul. Weissa skręci w lewo, w kierunku południowym.

W ramach projektu w rejonie ul. Weissa powstanie parking P+R na ok. 200 samochodów. W rejonie istniejącej pętli autobusowej „Azory” przewidziano zadaszoną pętlę autobusowo-tramwajową. Przewiduje się także budowę kładki rowerowej nad ul. Weissa i przebudowę kładki dla pieszych nad ul. Opolską. Zmodernizowany będzie także układ drogowy powiązany z nową linią tramwajową.

Nowa linia wpłynie na lepsze skomunikowanie osiedla Azory i terenów przylegających z centrum miasta i innymi dzielnicami Krakowa. Jednocześnie stworzony zostanie dogodny punkt przesiadkowy z auta na komunikację miejską, dzięki realizacji parkingu w systemie Park&Ride.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wrocław. Tereny dawnej zajezdni tramwajowej się zazielenią

Przestrzeń

Wrocław. Tereny dawnej zajezdni tramwajowej się zazielenią

UM Wrocław 02 września 2025

Kraków. Srodki z FEnIKS-a na ITS

Komunikacja

Kraków. Srodki z FEnIKS-a na ITS

UM Kraków 14 sierpnia 2025

MPK Kraków ma nową stronę internetową

Komunikacja

MPK Kraków ma nową stronę internetową

UM Kraków 09 kwietnia 2025

Kraków. Spore zmiany w komunikacji miejskiej

Komunikacja

Kraków. Od soboty linia nr 193 dojedzie do „Górki Narodowej P+R”

Komunikacja

Zobacz również:

Wrocław. Tereny dawnej zajezdni tramwajowej się zazielenią

Przestrzeń

Wrocław. Tereny dawnej zajezdni tramwajowej się zazielenią

UM Wrocław 02 września 2025

Kraków. Srodki z FEnIKS-a na ITS

Komunikacja

Kraków. Srodki z FEnIKS-a na ITS

UM Kraków 14 sierpnia 2025

MPK Kraków ma nową stronę internetową

Komunikacja

MPK Kraków ma nową stronę internetową

UM Kraków 09 kwietnia 2025

Kraków. Spore zmiany w komunikacji miejskiej

Komunikacja

Kraków. Od soboty linia nr 193 dojedzie do „Górki Narodowej P+R”

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij