Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Łask: Bałagan z nazwami przystanków kolejowych

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2021-01-03 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Łask: Bałagan z nazwami przystanków kolejowych
fot. Kasper FiszerDworzec kolejowy Łask
Przystanek kolejowy znajdujący się formalnie na terenie Łasku nosi nazwę Kolumna, zaś stacja mająca adres Wiewiórczyn nazywa się Łask. Skąd wzięły się takie nieścisłości i dlaczego pół wieku po zmianie granic miasta nie zaktualizowano terminologii kolejowej?

Modernizacja linii kolejowej nr 14 pomiędzy Łodzią Kaliską a Zduńską Wolą była okazją do uporządkowania nazw przystanków kolejowych na terenie Łodzi. Stacja, która nosiła wcześniej nazwę Lublinek, została przemianowana na Łódź-Lublinek, co oznaczało przeniesienie na sieć kolejową zmian administracyjnych z 1988 r. Wtedy obszar miasta powiększył się, ale ówczesne Polskie Koleje Państwowe zmieniły nazwę jedynie przystanków na innym przyłączonym do Łodzi osiedlu – Andrzejowie. Dodajmy, że stacja na Lublinku znajduje się w pewnym oddaleniu od dawnej wsi o tej samej nazwie, która została przyłączona do Łodzi już w 1945 r.

Prawie pół wieku od zmian administracyjnych

Przy tej samej linii, na tym samym objętym modernizacją odcinku, leżą jeszcze dwa przystanki o nazwie nieprzystającej do aktualnego podziału administracyjnego. Pierwszym z nich jest Kolumna. Położony jest on na terenie Łasku w dzielnicy Kolumna. W tym przypadku rozbieżność pomiędzy nazewnictwem kolejowym a podziałem teryrotialnym trwa jeszcze dłużej, bo wieś zbudowana wokół XVII-wiecznej osady młyńskiej włączono do Łasku w 1973 r.

Jednym z argumentów, które podnosiło miasto Łódź we wniosku o zmianę nazwy stacji Lublinek, była planowana zmiana wszelkiego oznakowania peronowego związana z modernizacją linii. PKP PLK i tak zamierzały zawiesić nowe tablice, więc naniesienie na nie innej nazwy nie wiązało się z praktycznie żadnymi dodatkowymi kosztami. Panele informacyjne wymieniono także na peronach w Kolumnie. Dlaczego więc i w tym przypadku nie zdecydowano się na aktualizację nazwy?

Nie było formalnego wniosku miasta

– Władze miasta Łask nie złożyły do nas wniosku o zmianę nazwy przystanku Kolumna. Dokument skierowany do zarządcy infrastruktury kolejowej powinien zawierać propozycję nowej nazwy wraz z uzasadnieniem oraz uchwałą rady miasta lub gminy opiniującą zmianę – mówi Rafał Wilgusiak z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Wówczas PKP PLK uruchamiają odpowiednią procedurę wewnętrzną. Bez wniosku ze strony lokalnego samorządu spółka nie podejmuje tego typu decyzji.

Choć w tym przypadku formalna zmiana nazwy raczej nie byłaby racjonalna, należy zaznaczyć, że pewna rozbieżność dotyczy także stacji Łask. Ta położona jest peryferyjnie względem miasta, a tuż przy budynku dworcowym (z adresem w Łasku) przebiega jego granica administracyjna. Tory kolejowe wraz z peronami leżą już na terenie miejscowości Wiewiórczyn.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5