Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Kujawsko-pomorskie: Mniej kursów autobusów regionalnych niż przed pandemią

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2022-07-22 09:30
Ostatnia modyfikacja:
2022-09-19 23:31
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Kujawsko-pomorskie: Mniej kursów autobusów regionalnych niż przed pandemią
fot. Kasper Fiszer
Wojewódzki przewoźnik KPTS przewozi mniej pasażerów niż przed pandemią i oferuje im mniej połączeń niż do roku 2020. Istniejące udaje się natomiast utrzymać często wyłącznie dzięki dofinansowaniu z FRPA. Mimo to kondycja finansowa przedsiębiorstwa nie jest zła i nie grozi mu likwidacja, co jeszcze dwa lata temu nie musiało być oczywiste.

Jednym z najważniejszych przewoźników regionalnych w województwie kujawsko-pomorskim jest należący do samorządu regionalnego Kujawsko-Pomorski Transport Samochodowy, który powstał w wyniku połączenia dawnych PKS-ów Brodnica, Lipno, Włocławek i Inowrocław. Choć rola przedsiębiorstwa jest w części powiatów ograniczona, np. na terenie powiatu lipnowskiego zdecydowanie kluczowym operatorem stał się Powiatowy Zakład Transportu Publicznego, wojewódzka spółka nadal operuje na wielu liniach, na których nie kursują żadne inne autobusy. Jak poinformował nas przewoźnik, pomimo kryzysu wywołanego pandemią jego sytuacja finansowa jest obecnie zadowalająca i nie ma zagrożenia całkowitej likwidacji przewozów.

Trend jest jednoznaczny: podróżnych ubywa

W zeszłym roku spółka wypracowała zysk netto ok. 900 tys. zł. – Dzięki temu częściowo odrobiliśmy straty z najtrudniejszego od lat roku 2020, w którym osiągnęliśmy ponad 2 mln 900 tys. zł straty – mówi Beata Krysińska z Biura Zarządu Kujawsko-Pomorskiego Transportu Samochodowego. Aktualnie przewoźnik utrzymuje większość kursów, jakie pozostawały w rozkładzie jazdy przed wybuchem pandemii. Niektóre – te, które już dawniej charakteryzowały się niską frekwencją – zostały jednak trwale zlikwidowane, a nie tylko zawieszone.

Obecnie wielu przewoźników kolejowych notuje historycznie wysokie zainteresowanie swoimi usługami, co ma związek z wysokimi cenami benzyny, co zachęca użytkowników aut do poszukiwania tańszych alternatyw. Ten trend nie przełożył się jednak na działalność KPTS, bo spółka wozi obecnie mniej pasażerów niż do 2020 r. – Nakłada się na to zarówno efekt pandemii, jak i zjawisko odchodzenia pasażerów od komunikacji publicznej obserwowane od wielu lat – ocenia nasza rozmówczyni. Dodaje, że wpływ, który określa ona jako dewastujący, na przychody spółki miało wprowadzanie nauki zdalnej, bo uczniowie szkół podstawowych i średnich stanowią największą grupę klientów wojewódzkiego przedsiębiorstwa.

Nie ma już baz w Lipnie, Aleksandrowie Kujawskim i Radziejowie

Od początku 2022 r. KPTS zlikwidował 15 kursów, co stanowi ok. 1 proc. wszystkich kursów pozostających w rozkładzie jazdy. – Tak niewielka liczba likwidacji w obliczu spadku liczby pasażerów wynika z faktu, że znaczna część linii wojewódzkich oraz powiatowych jest finansowana z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Brak tego finansowania oznaczałby konieczność zlikwidowania znacznej części linii – mówi przedstawicielka KPTS. Na zlecenie samorządów spółka otwiera też nowe linie, np. trzy nowe połączenia w powiecie włocławskim utworzone w celu dowozu do strefy przemysłowej w Brześciu Kujawskim.

Wymiana taborowa opiera się na zakupach taboru używanego – od 2015 r. na Kujawy trafia ok. 30 pojazdów rocznie, co stanowi ok. 9 proc. floty. Wyjątkiem był okres pandemii, kiedy zakupy spowolniły. Przewoźnik wciąż utrzymuje oddziały w Lipnie, Brodnicy, Włocławku i Inowrocławiu, a także w Żninie, Mogilnie, Golubiu-Dobrzyniu i Rypinie. W Nowym Mieście Lubawskim funkcjonuje zaś placówka terenowa. Nie oznacza to jednak, że we wszystkich tych miejscowościach istnieją zaplecza techniczne. - W ramach optymalizacji kosztów na przestrzeni ostatnich lat zlikwidowane zostały zaplecza techniczne w Lipnie, Aleksandrowie Kujawskim i Radziejowie – stwierdza Beata Krysińska.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Matysiak: Potrzebna jest tarcza antykryzysowa dla transportu publicznego

Prawo & Finanse

Matysiak: Potrzebna jest tarcza antykryzysowa dla transportu publicznego

Redakcja/inf. pras. 14 września 2022

Brzeg: Drożeje paliwo, ubywa kursów PKS

Komunikacja

Brzeg: Drożeje paliwo, ubywa kursów PKS

Kasper Fiszer 05 września 2022

Nowy rok szkolny: Liczba miejscowości z autobusem wzrasta o 20%

Komunikacja

Nowy rok szkolny: Liczba miejscowości z autobusem wzrasta o 20%

Krzysztof Wolsztyński 01 września 2022

Zobacz również:

MPK Wrocław z umową na dwa kolejne elektrobusy

Komunikacja

MPK Wrocław z umową na dwa kolejne elektrobusy

Redakcja/inf. pras. 19 lipca 2022

Bilans strajku MZK Bydgoszcz. Kilka mln zł strat

Prawo & Finanse

Bilans strajku MZK Bydgoszcz. Kilka mln zł strat

Witold Urbanowicz 19 lipca 2022

Pozostałe z wątku:

Matysiak: Potrzebna jest tarcza antykryzysowa dla transportu publicznego

Prawo & Finanse

Matysiak: Potrzebna jest tarcza antykryzysowa dla transportu publicznego

Redakcja/inf. pras. 14 września 2022

Brzeg: Drożeje paliwo, ubywa kursów PKS

Komunikacja

Brzeg: Drożeje paliwo, ubywa kursów PKS

Kasper Fiszer 05 września 2022

Nowy rok szkolny: Liczba miejscowości z autobusem wzrasta o 20%

Komunikacja

Nowy rok szkolny: Liczba miejscowości z autobusem wzrasta o 20%

Krzysztof Wolsztyński 01 września 2022

Zobacz również:

MPK Wrocław z umową na dwa kolejne elektrobusy

Komunikacja

MPK Wrocław z umową na dwa kolejne elektrobusy

Redakcja/inf. pras. 19 lipca 2022

Bilans strajku MZK Bydgoszcz. Kilka mln zł strat

Prawo & Finanse

Bilans strajku MZK Bydgoszcz. Kilka mln zł strat

Witold Urbanowicz 19 lipca 2022

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5