Na najbliższej (26 kwietnia) sesji sejmiku województwa kujawsko-pomorskiego spodziewane jest przyjęcie zmian w tegorocznym budżecie i wieloletniej prognozie finansowej, otwierających drogę do ogłoszenia przetargu, który wyłoni operatorów regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich na okresod 12 grudnia 2021 do 14 grudnia 2030. Marszałek Piotr Całbecki zapowiada też integrację transportu kolejowego i autobusowego oraz zintegrowany bilet komunikacji publicznej w całym regionie.
– Tym przetargiem rozpoczynamy nowy rozdział w budowaniu oferty przewozów pasażerskich. Ufam, że wybrany przez nas model podziału zamówienia sprawi, iż samorządowe władze województwa będą mogły zagwarantować siatkę połączeń odpowiadającą potrzebom społecznym, także jeśli chodzi o częstotliwość i godziny kursowania pociągów – podkreśla marszałek Piotr Całbecki.
Zapowiedź planowanego postępowania przetargowego pojawiła się 13 kwietnia. Zamówienie
zostanie podzielone na dziesięć pakietach, które zostały szczegółowo opisane. Wyszczególniono m.in. przywracane połączenia Toruń-Sierpc i Rypin-Brodnica, których reaktywacja jest naszą odpowiedzią na apele i postulaty lokalnych społeczności.
Marszałek Piotr Całbecki poinformował, że równocześnie przygotowywane są inne zmiany w funkcjonowaniu publicznego transportu pasażerskiego – integracja transportu kolejowego i autobusowego oraz zintegrowany bilet komunikacji publicznej w całym regionie.
– W najbliższym czasie samorząd województwa rozpocznie postępowanie (w trybie in-haus lub przetargowym) wyłaniające operatorów połączeń autobusowych do kolejowych węzłów przesiadkowych, dowożących pasażerów z miejscowości położonych z dala od linii kolejowych. To dość innowacyjna formuła organizacji transportu publicznego w Polsce. Takich linii autobusowych będzie 17. Zintegrowany bilet zamierzamy wprowadzić za rok – półtora roku. Prosty w obsłudze dla pasażera, powinien zachęcać do korzystania w transportu publicznego i pozostawiania samochodów w domach – powiedział gospodarz województwa. Podkreślił jednocześnie, że samorząd województwa kujawsko-pomorskiego bierze na siebie całkowitą odpowiedzialność za ryzyko przychodowe w zlecanych przewozach.
Zapowiedzi te następują po sporym zamieszaniu z przewozami w województwie, co spotkało się z dużą krytyką. W ramach grudniowej korekty rozkładu jazdy marszałek nagle postanowił wycofać się z obsługi niektórych linii kolejowych. Połączenia miały być zastąpione autobusami, ale te uruchamiane były z
opóźnieniem i nie spełniały ogólnie
oczekiwań.