Nie wiadomo, kto będzie obsługiwał powstającą Pomorską Kolej Metropolitalną. Urząd Marszałkowski nie określa na razie, w jakim trybie będzie wybrany przewoźnik. Na razie zainteresowanie wyraża trójmiejska Szybka Kolej Miejska.
Na terenie województwa działa dwóch przewoźników lokalnych – Przewozy Regionalne i Szybka Kolej Miejska. Jedną z tras wchodzących w skład PKM-ki (Gdynia – Kościerzyna) obsługują w tej chwili PR-y. Jednak typowo aglomeracyjny charakter projektu raczej wskazuje na SKM-kę. Z drugiej strony spółka ta wykonuje przewozy tylko taborem elektrycznym, podczas gdy przewiduje się na początku kursowanie taboru spalinowego. Przedstawiciele inwestora
zapowiadają wybór przewoźnika najwcześniej pod koniec 2014 r.
Zainteresowanie obsługą linii wyraża już w tej chwili spółka PKP SKM Trójmiasto. – Nie ukrywam, że chcielibyśmy tę linię obsługiwać pod względem przewozów pasażerskich – mówi Maciej Lignowski, prezes PKP SKM w Trójmieście. Zwraca jednak uwagę, że jest za wcześnie, żeby mówić o szczegółach. – W tej chwili tak naprawdę nie znamy jeszcze rozkładu jazdy, jak ta linia będzie funkcjonowała i jakie pociągi – które desygnować ma Urząd Marszałkowski – będą po niej jeździły. To trochę jedna wielka niewiadoma – zauważa Lignowski.
Pozostaje także kwestia utrzymania infrastruktury. Tutaj trójmiejska SKM-ka również deklaruje gotowość przejęcia zadań. – Spółka PKM jest spółką celową do wybudowania trasy i bardzo możliwe, że przekształci się również w zarządcę. Nie mniej jednak niektóre usługi w zakresie utrzymania infrastruktury też moglibyśmy świadczyć – to jest na razie zgłoszenie dobrej woli i deklaracji chęci z naszej strony niż mówienie, że tak będzie – deklaruje Maciej Lignowski.