Władze Ksawerowa liczą, że zaplanowana kompleksowa modernizacja trasy tramwajowej z Łodzi do Pabianic przyniesie skrócenie czasu przejazdu i tym samym umocni rolę komunikacji szynowej. Inwestycja – mimo dużego wsparcia unijnego – będzie dużym obciążeniem dla budżetu małej gminy. Jej wójt przekonuje jednak, że podjęta decyzja o remoncie ma bardzo istotne znaczenie dla mieszkańców.
Zapowiedziany w zeszłym tygodniu kompleksowy, finansowany ze środków RPO remont linii tramwajowej z Łodzi do Pabianic jest istotna z punktu widzenia nie tylko samych Pabianic, ale także
leżącej pomiędzy miastami gminy wiejskiej Ksawerów. Zamieszkuje ją nieco ponad 7 tys. osób, a sam Ksawerów – ok. 6 tys. Przed zawarciem porozumienia pomiędzy gminami dotyczącego współpracy w zakresie pozyskiwania środków na modernizację istniały więc obawy, że mały samorząd nie znajdzie funduszy choćby na wkład własny, przez co niemożliwe będzie dalsze funkcjonowanie całej trasy.
Ksawerów bardzo szybko podjął decyzję o remoncie – Decyzję o wejściu w projekt podjęliśmy [wspólnie] błyskawicznie – twierdzi jednak prezydent Pabianic Grzegorz Mackiewicz. – Bardzo szybko podpisaliśmy wszystkie porozumienia komunalne z gminą Ksawerów – podkreśla. Ksawerów współpracował też z Pabianicami przy zlecaniu
trwającej awaryjnej naprawy sieci trakcyjnej, która ma zakończyć się na przełomie września i października.
– Ponadstuletnia historia kolei wąskotorowej łączącej Łódź z Ksawerowem i Pabianicami nie kończy się. Decyzja o przyznaniu nam dofinansowania jest jak światło, które ma dla mieszkańców naszego regionu bardzo duże znaczenie – cieszył się po ogłoszeniu wyników konkursu projektów Adam Topolski, wójt gminy Ksawerów (początkowo tramwaj określany był mianem wąskotorowej elektrycznej kolei dojazdowej). Podkreślał on, że inwestycja daje szanse nie tylko na zachowanie tramwaju, ale także na zwiększenie jego roli w przewozach na terenie aglomeracji dzięki skróceniu czasu przejazdu.
Nieoceniona okazała się inicjatywa PabianicSamorządowiec dziękował przy tym władzom Pabianic za wskazanie możliwości pozyskania funduszy na coraz bardziej niezbędne prace i podjęcie wysiłku organizacyjnego. – To prezydent Pabianic rozpoczął ten temat – podkreślał. – Teraz czeka nas dużo wytężonej pracy, ale jestem przekonany, że damy sobie radę – ocenił.
Wartość ksawerowskiej części inwestycji wyniesie ok. 23,3 mln zł. Nieco ponad 14 mln pochodzić będzie ze środków unijnych, pozostałą część stanowi wkład własny. Należy podkreślić, że dla niewielkiego samorządu wydatek ten i tak stanowić będzie olbrzymie obciążenie budżetowe – dla porównania wszystkie wydatki gminy w roku 2015 nie przekroczyły 27 mln zł. Jak podkreślał marszałek województwa łódzkiego Witold Stępień, wspólny projekt Pabianic i Ksawerowa został w ramach procedury konkursowej oceniony najwyżej ze wszystkich. – Spełnia on bowiem kryteria łączenia ze sobą różnych środków transportu – uzasadniał. Powiązanie tramwaju z komunikacją autobusową i rowerową będzie jednak miało miejsce głównie na terenie Pabianic.