MPK Kraków ogłosił kolejny przetarg na zakup autobusów. Tym razem zamówienie dotyczy zakupu 12 autobusów przegubowych z napędem hybrydowym o długości ok. 18 metrów. Przewoźnik będzie chciał też kupić zeroemisyjne autobusy elektryczne.
Producenci, którzy wezmą udział w tym przetargu będą mogli przesyłać swoje oferty do 28 stycznia 2016 roku. Po wyborze najlepszej oferty i po podpisaniu umowy zwycięzca przetargu będzie miał siedem miesięcy na dostarczenie wszystkich 12 pojazdów do Krakowa.
– Warto pamiętać, że przetarg na dostawę 12 autobusów hybrydowych to już trzecie zamówienie jakie w ostatnich tygodniach ogłosiło MPK SA. Poprzednie dwa przetargi dotyczyły zakupu 60 autobusów standardowych o długości ok. 12 m oraz 15 autobusów typu midi o długości ok. 8,5 m. Każdy z tych pojazdów będzie wyposażony w ekologiczny silnik, spełniający normy emisji spalin Euro-6. Wśród autobusów, które MPK SA zamierza zamówić jest jeszcze 20 autobusów elektrycznych wraz z systemem ładowania – informuje Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy MPK Kraków.
Od grudnia 2014 roku MPK Kraków eksploatuje już 18-metrową hybrydę produkcji Solarisa. Obecnie testuje też
12-metrowy hybrydowy autobus produkcji MAN.
Kryterium oceny ofert, które wpłyną w przetargu na autobusy hybrydowe to w 70% cena, a w 30% ocena techniczna oferty, na którą składa się m.in. ocena parametru szerokości pojazdu, ocena sposobu osiągnięcia standardu emisji spalin oraz okresu gwarancji przedmiotu zamówienia. Ocenie zostanie poddany rodzaj zaoferowanego zawieszenia przedniego (zależne lub niezależne) a także takie cechy jak palności materiałów konstrukcyjnych użytych w autobusie, liczba miejsc siedzących dostępnych z poziomu podłogi czy zastosowanie dzielonej szyby przedniej.
Projekt z RPOW sumie w ciągu dwóch najbliższych lat MPK SA kupi 107 autobusów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Małopolskiego na latach 2014-2020, korzystając z instrumentu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Cały projekt, na który składa się zakup 107 autobusów oraz 12 stacjonarnych automatów do sprzedaży biletów w systemie KKM ma się zakończyć w 2017 roku.
– Wszystkie zamówione przez MPK SA autobusy będą posiadały rozwiązania techniczne ułatwiające korzystanie z komunikacji miejskiej osobom starszym i niepełnosprawnym (m.in. niska podłoga, system informacji pasażerskiej) oraz będą wyposażone w mobilne automaty biletowe. Dzięki realizowanemu przez MPK SA projektowi zwiększy się udział niskoemisyjnego transportu zbiorowego na obszarze całej aglomeracji krakowskiej – informuje Gancarczyk
Elektryczne przegubowce pierwszy raz w PolscePrzetarg na autobusy elektryczne będzie bardzo interesujący, bowiem, oprócz 17 autobusów 12 metrowych, konkurs ofert obejmować będzie również 3 autobusy o długości 18 m. Będą to pierwsze elektryczne przegubowce w Polsce. Nie produkuje takich jeszcze żaden polski producent, ale autobusy takie zacznie oferować wkrótce
chiński BYD oraz
niemiecko-turecki producent Sileo. Obie firmy zaprezentowały swoje pojazdy podczas targów Bus World w belgijskim Kortrijk, przyznając jednocześnie, że rynek zbytu na takie elektrobusy dopiero będzie się tworzył. W Polsce prekursorem będzie właśnie MPK Kraków.