fot. Andrzej Otrębski, lic. CC BY-SA 4.0 Wikimedia commonsParking Plac Na Groblach w Krakowie
W Krakowie istnieje najstarsza polska strefa płatnego parkowania, bo utworzona już w 1988 r. Po jej wprowadzeniu bardzo szybko okazało się, że samochodów jest mniej, a na ulicach objętych nią jest ciszej. Dziś miasto realizuje politykę parkingową na trzy sposoby: zarządzając strefą, wyznaczając P&R oraz budując parkingi kubaturowe.
Dziś w Krakowie jest w zasadzie 11 stref płatnego parkowania o rożnej taryfie. Zarówno w aplikacji parkingowej, jak i na parkometrach strefy są oznaczone osobnymi kolorami. To czym Kraków się chwali, to parkometry, w których wszystkie operacje wykonuje się na ekranie.
– To ma wiele zalet. Przede wszystkim użytkownik może być krok po kroku poprowadzony przez cały proces opłaty – mówi Piotr Kącki, prezes krakowskiej spółki Miejska Infrastruktura, która odpowiada za kwestie związane z parkowaniem. – Na ten pomysł wpadliśmy, gdy wielu mieszkańców mówiło nam, że wieczorem po prostu mało widać. Nasza strefa działa do godziny 20. W zimie, rzeczywiście, jeśli instrukcja obsługi byłaby naklejona na parkometrów, można by jej było nie rozczytać – wskazuje.
Drugim elementem krakowskiej polityki parkingowej są Park & Ride. Na razie są dwa, ale miasto organizuje i rozstrzyga kolejne przetargi (ostatnio na Kurdwanowie). – Do wjazdu uprawnia karta komunikacji miejskiej. Jeśli ktoś go nie ma i wnosi opłatę, to ta opłata jest jednocześnie jego biletem – mówi Kącki.
Według szefa krakowskiej spółki modelowym przykładem będzie P&R Bieżanów, gdzie parking na ponad 100 samochodów będzie zlokalizowany w środku pętli tramwajowej.
Trzecim elementem są parkingi kubaturowe. W Krakowie są trzy takie parkingi zbudowane w ścisłym centrum, z czego jeden stworzony na zasadzie PPP. – Założenie jest takie, by ich budowa nie zwiększała dostępnej puli miejsc parkingowych – wskazuje Kącki. Szef Miejskiej Infrastruktury przyznaje, że w Krakowie bardzo by chcieli budować więcej dzięki współpracy z kapitałem prywatnym. Niedawno nawet spółka konsultowała się z firmami, które byłyby gotowe działać w ten sposób, ale pomysłów na taką współpracę jest bardzo dużo. Od budowy z dofinansowaniem z budżetu miasta, po projekty czysto komercyjne.
Warto tez pamiętać, że tworzenie parkingu czasem jest sposobem na zagospodarowanie przestrzeni. – Parking przy Muzeum Narodowym powstał w miejscu, w którym wcześniej nic nie było, był nieużytek. Teraz jest tam miejsce, gdzie auta zostawiają głownie przyjezdni, a w dodatku powstała przestrzeń, na której muzeum może organizować rożne wydarzenia kulturalne, na co tej instytucji bardzo zależało – zaznacza Kącki.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.